En fagdag garantert fri for «corporate bullshit»

Tekstene på bedriftens nettside er viktig både for omsetningen og omdømmet. Men hvordan står det egentlig til med norske nettsidetekster?

Ikke særlig bra, ifølge tekstdoktor og forfatter av bøkene «Skriv for nettet – kort og godt» og «Skriv så det selger», Christine Calvert.

Hun har sittet i fagjuryen til kåringen Best i Tekst siden 2014. Dermed har hun lest hundrevis av firmatekster, både på Om oss-sider, salgsfremmende sider, informasjonssider og i blogginnlegg.

Konklusjonen hennes er ikke spesielt positiv. Til tross for at internett har blitt stadig viktigere både for salg og research, er hennes inntrykk at nivået ikke har blitt noe bedre i løpet av hennes år som jurymedlem.

– Enkelte mindre bedrifter har kanskje blitt litt bedre. Men i større bedrifter virker det som at alt blir skrevet av en komite. Det gir fryktelige tekster fulle av corporate bullshit – som ikke gir leseren noen grunn til å verken like eller få tiltro til avsenderen, sier hun.

Derfor engasjerer vi i Cloud Media oss

I Best i Tekst skal de beste unntakene fra langhalmen igjen premieres.

Når prisutdelingen med tilhørende fagdag igjen arrangeres 24. januar, vil vi i Cloud Media for første gang stå som medarrangør sammen med tekstbyrået som innstiftet prisene, Samtext Norway. (Du kan melde deg eller nominere kandidater via lenkene nederst på denne siden).

Bakgrunnen for prisene var nemlig at Samtext-sjef Trond Samstad reagerte på at norske bedriftsnettsteder var fullt av kjedelige tekster, fulle av floskler og selvfølgeligheter, og tilsvarende blottet for humor, personlighet og retorisk finesse.

Det er den samme virkeligheten vi ser. Og vi er overbevist om at den koster bedriftene dyrt.

Vi mennesker liker tross alt å bli tatt på alvor. Vi liker å bli behandlet som tenkende, oppegående mennesker, og har de samme emosjonelle mekanismene når vi leser på nett som ellers i livet. Og i en muntlig samtale ville du neppe forvente at en potensiell kunde ble overbevist bare fordi du sa: «Vi setter alltid kunden i fokus» eller «vi tenker bærekraft i hele verdikjeden».

Derfor er det et stort paradoks at de samme bedriftene som bruker millioner av kroner på merkevarebygging, fyller sine egne nettsider med den slags floskler.

I stedet må bedriftene forstå at deres egen nettside er med på å bygge, eller bryte ned, den samme merkevaren som reklamekampanjene skal bygge.

Trond Samstad og Berit Wattne arrangerer Best i Tekst-prisene 2019

NYTT SAMARBEID: Trond Samstad og Berit Wattne håper på mange gode nominasjoner til Best i Tekst-prisene 2019. Foto: Tonje Walde

 

Et godt råd til bedrifter

Slik må det selvfølgelig ikke være. Christine Calvert mener at de fleste bedrifter har et godt utgangspunkt for å kommunisere godt – hvis de bare vil og tør.

– Mange firmaer er fulle av personligheter og har mye bra å si. Likevel er det som om de legger på et kjedelig-filter når de skal presentere seg selv og tjenestene eller varene sine. Resultatet er at de taper både penger og omdømme, sier hun.

I tillegg synes hun det virker som at mange bedrifter glemmer at de som skal lese det som står på sidene deres, faktisk er mennesker.

– Mange bedriftsledere vil ha mye å lære av de gode bloggerne, som leverer tekster av virkelig høy kvalitet, fulle av personlighet og humor, sier hun.

Hans-Christian Vadseth på programmet

Best i Tekst er ikke bare en hyllest til de gode tekstene. Siden målet med prisen er å høyne nivået på bedriftstekstene, er det også en fagdag for alle som er interessert i hva god kommunikasjon er, og hvordan man lykkes med det.

Blant årets foredragsholdere er Hans-Christian Vadseth i First House, tidligere KK-redaktør og kreativ leder i TINE Gjyri Helén Werp, sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik, professor Ruth Vatvedt Fjeld, Samtext-sjef Trond Samstad, Christine Calvert og vår egen Gjermund Glesnes.

Forhåpentligvis vil foredragene bidra til bedre tekster på nett – og at det blir enda vanskeligere for juryen å plukke ut de aller, aller beste tekstene neste år.

Cirka 100 nominasjoner

Det er fortsatt mulig å nominere kandidater til årets Best i Tekst-priser. Hittil har arrangørene mottatt cirka 100 nominasjoner til prisene Beste egenbeskrivelse, Beste selgende tekst og Beste informative tekst.

Best i Tekst holdes 24. januar på Felix Konferansesenter i Oslo. Du kan melde deg på her. NB! Early Bird-priser ut november!

Og her kan du nominere dem du mener fortjener prisene.

 

 


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no