Frokosten.no – Fra idé til konsept på 28 dager

Det må ikke ta lang tid å begynne med innholdsmarkedsføring. Her er historien om Frokosten.no.

Det sies at Rom ikke ble bygget på én dag – men konseptet Frokosten.no klarte vi jaggu å rigge opp for Scandic Hotels på snaut halvannen måned inkludert påskeferie.

Frokosten.no ble lansert på «Den nasjonale frokostdagen»­ 13. april. Til nå har over 8.100 besøkende vært innom nettsiden, og videoene om hvordan man eksempelvis lager «Speilegg Diablo» har blitt sett over 38.500 ganger på Facebook. Med godt innhold og nøye planlagt innholdsstrategi har vi i samarbeid med Scandic Hotels lyktes med å engasjere målgruppen i ulike kanaler. Nå har også Scandic Hotels en plattform hvor de på lang sikt kan inspirere til en god start på dagen i ekte Scandic-ånd. Scandic Hotels er svært fornøyd med arbeidet som ble lagt ned på den korte tiden:

– Det har vært hektisk jobbing med utrolig korte tidsfrister opp mot den nasjonale frokostdagen. Men Cloud Media er en flott gjeng med kreative mennesker som er lette å samarbeide med. Takket være god kommunikasjon og rådgivning fant vi raskt ut hvilken retning vi skulle ta og hvem vi ønsket å rette oss mot, sier content marketer i Scandic Hotels, Hilde Lutnæs.

Scandic Hotels er nr. 1 på frokost

Scandic Hotels ønsket i utgangspunktet bistand til å kjøre en kampanje i anledning den nasjonale frokostdagen. Bakgrunnen var at Scandic Hotels er kåret som nr. 1 på hotellfrokost i det uoffisielle norgesmesterskapet «Twinings Best Breakfast». Scandic ønsket å styrke denne posisjonen ut mot publikum:

– I Scandic satser vi knallhardt på frokost. Vi ønsker både å øke folks bevissthet rundt frokost og viktigheten av den når de velger hotell, sier Tine Birkeland, markedsdirektør i Scandic Hotels.

Konsept framfor kampanje

Vi tok Scandics ønske om å skape blest rundt frokost på alvor. Derfor videreutviklet vi ideen fra å være en enkeltstående kampanje til å utarbeide et mer langsiktig konsept. Med Frokosten.no får Scandic Hotels en egen kanal å bygge videre på ­– også utenom den nasjonale frokostdagen. Slik kan Scandic Hotels virkelig få fotfeste som de beste på frokost, med tilstedeværelse hele året. Tanken ble at hotellgjestene skulle bli inspirert til å lage en god frokostopplevelse også andre steder enn på Scandics hoteller.

I samarbeid med Scandic la vi en innholdsstrategi og fylte nettsiden med skreddersydd stoff for målgruppen: Frokostoppskrifter med vri, fargerike bilder og enkle how-to-videoer med Scandics kokker. Nettsiden ble designet av Cloud Media og kodet av vår underleverandør.

I dette prosjektet måtte alle kluter til. Vår journalist fikk prøvd seg som lydmann under opptak av filmene til frokosten.no. Foto: Gry Traaen

I dette prosjektet måtte alle kluter til. Vår journalist fikk prøvd seg som lydmann under opptak av filmene til frokosten.no. Foto: Gry Traaen

 

– Vi er utrolig glade for at vi har lansert en egen frokostside. Vi synes designet har blitt flott med store bildeflater. Det er en stor bredde i artiklene, og omhandler alt fra kaffe til bakeoppskrifter og filmer som skal inspirere og hjelpe forbrukerne til å lage rettene. Vi føler også at vi fikk skapt blest rundt den nasjonale frokostdagen og virkelig fikk satt dagen på kartet, sier Lutnæs.

Cloud Media bidro også med råd til PR rundt den nasjonale frokostdagen. Vi foreslo at Scandic kunne dele ut håndlaget müsli i poser med påskriften ”Müsli fra Scandic gir deg en kickstart på dagen” ­– selvsagt med henvisning til den nye frokostsiden. På lanseringsdagen meldte over 1.000 personer seg inn i Scandics konkurranse på frokosten.no, og den store frokostdagen ble en suksess med høyt engasjement på Scandic-hotellene rundt om i landet.

 

Hashtaggen "Scandicfrokost" fikk kjørt seg på den store frokostdagen. Her ser man også müsliposene som var en del av stuntet.

Hashtaggen «Scandicfrokost» fikk kjørt seg på den store frokostdagen. Her ser man også müsliposene som var en del av stuntet.

Nominert til content marketing-pris

Frokosten.no er nominert i kategorien «Årets Perfomance» i Content Marketing Awards 2016. I denne kategorien skal den beste enkeltstående content marketing-aktiviteten kåres, som gjennom relevant innhold har oppnådd engasjement og oppmerksomhet i en definert målgruppe. Vinneren annonseres 19. mai i forbindelse med konferansen Epic Content Marketing.

– Det er utrolig stas at Frokosten.no allerede har blitt lagt merke til og er nominert i denne konkurransen, mener markedsdirektør Birkeland.


Nicole Gumatay

Nicole Gumatay

Prosjektleder/Innholdsrådgiver

nicole.gumatay@cloudmedia.no