nine kopfer zosE9lAYQlo unsplash

Greenwashing? Grønnvasking? Hva er det?

Det er mye snakk om «greenwashing», og grønnvasking, for tiden. Hva er greenwashing, egentlig, og hvor kommer begrepet fra?

nine kopfer zosE9lAYQlo unsplash

 

Greenwashing, green sheen, grønnvasking og velferdsvasking – kjært barn har mange navn. En ting som er helt sikkert, er at dette er et begrep vi hører og leser om stadig oftere. Om navnene er mange, så er definisjonen ganske klar: Greenwashing er «en form for misledende markedsføring der et produkt eller selskap blir fremstilt som mer miljøvennlig eller dyrevennlig enn det som faktisk er tilfelle. Det finnes ulike former og metoder for grønnvasking, eksempel kan være vektlegging av miljøfordeler samtidig som man ser bort i fra ulemper», heter det på Wikipedia.

Lang historie

Begrepet «greenwashing» dukket opp på 80-tallet, og det var den amerikanske skribenten Jay Westerveld som lanserte det. Da han ferierte på Fiji-øyene, ble han nemlig anmodet av hotellet om å gjenbruke håndklærne sine «for å hjelpe hotellet til å ta vare på korallrevet». Westerveld syntes dette var en smule ironisk i og med at hotellet var i ruvende utvikling og ekspensjon. Pengene de sparte på å vaske håndklær, investerte de nemlig i sin egen utbygging oppe på det verdifulle korallrevet.

Den hyggelige lappen på hotell-badet var et virkemiddel for at gjesten skulle få god samvittighet, men det underliggende motivet var altså å spare penger. Ikke miljø.

Da Westerveld tre år senere beskrev historien i et litteraturmagasin, lanserte han samtidig begrepet greenwashing. Begrepet ble raskt plukket opp av andre medier, og har fått økt oppmerksomhet i de siste årene.

Et dilemma i bransjen

I dag bruker vi greenwashing, eller grønnvasking, som en samlebetegnelse for teknikkene som bedrifter, selskaper og politikere bruker for å fremstå som naturens beste venner uten at dette samsvarer helt med virkeligheten. Dette er et definitivt dilemma i vår bransje også.

– Ja, dette er helt klart et dilemma, sier Berit Wattne, daglig leder i Cloud Media.
– Vi heier på bærekraft, men samtidig utvikler vi kampanjer for å selge. Så hva kan vi som byrå gjøre? Først og fremst handler det om å ha et bevisst forhold til hvilke kunder man jobber med og ikke. Dernest må vi ikke glemme at vi kan påvirke kundene våre ved å stille spørsmål, og hjelpe dem til å ta gode beslutninger. Vi jobber mye med innsikt i Cloud Media, og vi vet mye om hva sluttbrukeren tenker, drømmer om, og kjøper. Dette betyr at vi kan rådgi kundene våre og komme med innspill til konsepter, arrangementer eller kampanjer, sier Wattne.

Lidenskapelige forbrukere

Ting er transparente, den oppvoksende generasjon stiller andre krav, og vi kan ikke gjemme oss bak et tilsynelatende engasjement eller holde på med greenwashing. Men om vi skal «redde verden», kan vi vel heller ikke vente på at en ny generasjon som vokser opp?

– Første bud er at engasjementet er ektefølt og at det kommer fra toppen. Engasjementet må inn på strategisk nivå, og det må gjennomsyre alt i et selskap. Hvordan skal de bærekraftige verdiene tas ut på konkrete måter, og hvordan skal det etterleves i hele organisasjonen? Bud nummer to, er å ha innsikt om bevisste forbrukere som har et ekte engasjement og stor påvirkningskraft, sier Wattne.

– Den gruppen som er mest opptatt av miljø og scorer ut av boksen på alt, er passionistas. Passionistaene er kort fortalt meget bevisste kvinnelige forbrukere, og de betegnes som viktige endringsagenter på dette området. Passionistaene har mye til felles med generasjon Z og er derfor en naturlig brobygger mellom det etablerte og denne generasjonen – som en bærekraftsbro, forklarer Adina Broady Aasebö, partner i Cloud Media og en av forfatterne av boka «Passionistas – women of influence».

– For å inspirere til bærekraft og bevisste valg, prøver vi å være oversettere mellom kundene våre og sluttkonsumentene. Det er vår beste måte å hjelpe kundene våre på, samtidig som vi også ivaretar vårt engasjement rundt miljø og bærekraft.

Nysgjerrig på hva vi kan hjelpe deg med? Ta kontakt!


Prosjektleder/innholdsrådgiver Caroline Korsvoll

Caroline Korsvoll

Kreativ leder/ innholdsrådgiver

caroline.korsvoll@cloudmedia.no