iGpVVHxA

The silent influencers

Har du tenkt på at de som roper høyest, kanskje ikke er de som har mest påvirkning? «De stille influenserne», eller Passionistaene om du vil, er forbrukere med store nettverk og enda større påvirkningskraft. Her skal du få lære litt mer om dem, og om hvordan du kan nå fram til dem.

De tjener dobbelt så mye, har en enorm kjøpekraft, men de bruker pengene annerledes. Hils på de stille influenserne – eller passionistaene som vi også kaller dem. De har lenge ligget øverst på alle bærekraftrelaterte holdningsbarometere, de bryr seg om miljø og de vil gjerne betale ekstra for det. De har mer til felles med generasjon Z enn noen annen generasjon. Lyst til å bli bedre kjent med dem?

Her er ni ting du bør vite om denne særdeles bevisste forbrukeren: 

Krever tidseffektive budskap

Folks tid er mye å be om, så når du først har fått fatt i en passionista, så bruk tiden din godt! Når du har fått tiden hennes, må du vise at du bryr deg – på ekte – både om mennesket og tematikken du kommuniserer. Kommunikasjonen må være gjennomtenkt og godt forberedt.

Er en endringsagent

Vi ser det i de kvantitative undersøkelsene, og ikke minst i samtaler med dem: Passionistaene omfavner endring og får energi av det! De er det vi kaller endringsagenter. De er «tidlige adoptører» – det vil si at de raskt tester nye produkter og tjenester, og deres påvirkningskraft er tydelig og sterk. Der de går, vil andre følge etter.

Redefinerer roller

«Hvordan skal man klare å være en fulltidsarbeidende kvinne med sykt mange interesser, vennskap, ansvar og roller?» Disse kvinnene gjør definitivt ikke det samme som sin mor. De lager stadig nye ritualer, og vi kan godt kalle dem førstegangsreisende. Det vil si: Disse damene hørte på flust av podcaster lenge før vi andre hadde hørt om det. De er med på å redefinere rollene i arbeidslivet, gjennom nye boformer og ved å utfordre mamma-rollen. De finner stadig nye «life hacks» for å få livene deres til å romme mer, leve smartere og mer effektivt.

Innflytelsesrik i sine miljøer

De stille influenserne har store nettverk, og de setter gjerne standarden i sine miljøer. De kjenner på innflytelsesmakten, og vet at «med makt følger det et enormt ansvar». De kjøper typisk ikke produkter med palmeolje, og mener at dersom man har privilegiet til å handle bærekraftig, så skal man gjøre det. Et typisk spørsmål hun stiller seg er: «Om jeg ikke kjøper øko-jeans – hvem skal kjøpe det da?» (Og når noen konfronterer henne med: Jasså, så du tror at du løser miljøkrisen ved å kjøpe øko-jeans, svarer hun: Nei, men om jeg ikke gjør det, hvem kjøper det da? Jeg er jo den mest bevisste forbrukeren jeg vet om!)

De stille influenserne er bevisste forbrukere som er opptatt av merkevarer som leverer på verdier.

Av 350 ulike ord, er det disse 10 ordene som skaper mest positive assosiasjoner hos «The silent influencers» – eller Passionistaene, om du vil.

Skaper seg nye markeder

Passionistaene tror ikke at teknikken kommer til å redde verden, men de tror på en kombinasjon av tech og forbrukermakt. De omfavner for eksempel de nye markedsplass-hybridene. De elsker byttesirkler og delekultur, og operer sømløst mellom det som er kjøpt, byttet, lånt og skapt. «Hvorfor skal jeg eie en motorsag når jeg bruker den en gang hvert skuddår?» Om markedet de leter etter ikke er skapt, skaper de det selv, og de bytter gjerne kompetanse mot tjenester, for eksempel arkitekttegninger mot pianotimer.

Dronningen av bevisst forbruk

Alle snakker om bevisst forbruk: Passionistaen er den über-bevisste konsumenten! For eksempel så plast-slanker hun livet sitt, er vegetarentusiast og liker nedskalerings-prosjekter av garderoben som for eksempel Project 333.
Hun skiller ikke mellom den personen hun er jobb og privat – hun er den samme. Om du er bevisst hjemme, så er du jo bevisst på jobb også! Er hun opptatte av økologi på privaten, så får det konsekvenser på jobben også. Hun bytter for eksempel ut kaffe og frukt, slutter med plast og igangsetter resirkulering. Hun er helt menneske og hun forventer det samme fra andre.

Jakter på den gode merkevaren

«Hvis jeg skal legge pengene mine hos en aktør, så vil jeg at det skal bidra med noe og skade så lite som mulig for at det skal føles bra», sier en typisk passionista. Hun er alltid på jakt etter «det gode merket». Hun kjøper fra merkevarer som lever som de lærer, og forventer troverdighet, kvalitet, en fin historie og transparens. Hun vil gjerne ha vakker design, en innebygget «smartness» og en kunnskapsdimensjon, og hun vil at produktene skal være ambisiøse, nyskapende og funksjonelle. Passionistaene er ikke anti-materialistiske, men kravstore materialister, og det vanskelig å få en del av lommeboka hennes.

Dyrker samarbeid

«Jeg hadde aldri fikset livet mitt uten alle de briljante menneskene rundt meg», er et typisk utsagn fra en passionista. Passionistaen er fellesskapsorientert, og mener at ingen klarer alt alene. Det handler om vi og oss, ikke jeg. Passionistaene mener at samarbeid er et imperativ både i forretning og på privaten, og hun gir kred til andre for at hun får til ting med, og gjennom, andre. På det private planet, leter hun stadig etter løsninger som gjør at hun slipper å eie. «Det finnes 1,4 millioner tilhengere i Sverige. Hvorfor i all verden skal jeg kjøpe en tilhenger?»

For å kunne skape bærekraftig, fargerik og ambisiøs kommunikasjon rundt produkter og tjenester, og for å klare å nå helt fram til disse passionistaene, trenger du kanskje hjelp?

Vi kjenner disse bevisste forbrukerne godt, så ta gjerne kontakt så tar vi en prat!

(Kilde: «Passionistas – Women of influence» av Adina Broady Aasebo og Kristin Undheim. )

 

Passionistas

Vi har kalt de stille influenserne for Passionistas fordi at de har en enorm «passion», altså lidenskap, i alt de driver med.

De kjennetegnes på 4 grunnkriterier. De er:

  • Kvinner
  • Høyt utdannede (minimum 4 år)
  • Fulltidsarbeidende
  • Bosatte i Oslo, Stockholm eller København

De besitter både formell og symbolsk makt. De er overrepresenterte på noen viktige parameterer: ledende posisjonerhøy inntekt, stor kjøpekraft og påvirkningskraft (opinionsledere). Men mer interessant, så deler de noen kjernetrekk: De er skeptiske til rå kommersialisme, de er stadig på jakt på noe bedre, de har en enorm skaperkraft og lidenskap. Deres smak gjennomsyres av estetikk og etikk.

 

Adina Broady Aasebø har skrevet bok om de stille influenserne.

Adina Broady Aasebø er partner og direktør for innsikt og innovasjon i Cloud Media. Hun er utdannet medieviter fra Stockholms Universitet, var tidligere innsikts-og innovasjonsdirektør i Aller og har ledet og gjennomført mange store og banebrytende analyse- og innovasjonsprosjekter, både på kunde- og mediasiden. Aasebø har skrevet boken Passionistas – Women of Influence sammen med den norske sosiologen Kristin Undheim.


Prosjektleder/innholdsrådgiver Caroline Korsvoll

Caroline Korsvoll

Kreativ leder/ innholdsrådgiver

caroline.korsvoll@cloudmedia.no