Frokostseminar: Slik øker du salget med riktig innhold

Torsdag 22. juni inviterte Cloud Media til frokostseminar med tittelen «Slik øker du salget med riktig innhold». Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes delte sine beste tips om hvordan du lager innhold som selger.

Torsdag 22. juni inviterte Cloud Media til frokostseminar med tittelen «Slik øker du salget med riktig innhold». Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes delte sine beste tips om hvordan du lager innhold som selger.

Gjermund har lang og bred erfaring som journalist og innholdsrådgiver, og jobber daglig i Cloud Media med å lage relevant innhold til ulike kundereiser – noe som blant annet innebærer å «menneskeoptimalisere» innhold for Google. Du finner også Gjermund som anerkjent foredragsholder på Talerlisten.

Last ned slidene fra foredraget her, og se video av foredraget nederst i blogginnlegget.

En utfordring markedsførere står ovenfor er: Hvordan drive markedsføring til reklamemette forbrukere?

Den tidligere velprøvde modellen fungerer ikke lenger. Halvparten av oss har reservert oss mot reklame i postkassen, for Oslobeboere er tallet enda høyere. På nett har 61 % i alderen 15-25 installert AdBlock, ifølge AudienceProject.

– Reklame funker dårlig. Vi må slutte å bruke den masete roperten og ta frem den vennlige og hjelpsomme kundeservicen igjen, sa Gjermund.

Det er nemlig tall som bekrefter at det er det folk vil ha:

  • 61 % ser etter den mest relevante informasjonen uavhengig av hvem som tilbyr den.
  • 90 % er uavhengige av brand når de begynner å se etter informasjon på nett.
  • 51 % har handlet fra et annet selskap enn planlagt fordi noen andre ga nyttig informasjon

– For vi har jo ikke sluttet å konsumere innhold. Snarere tvert imot.

Mobilbruk

Ikke overraskende kanskje, men vi bruker mobilen mye. Nesten hele tiden, faktisk. Hele 90 % har brukt mobilsøk til å komme nærmere et langsiktig mål eller i en beslutningsprosess – mens de er på farta.

Mobilbruken har endret kundereisen. Tidligere oppsøkte vi fysiske butikker for inspirasjon og fikk informasjon, råd og salgsargumenter av en selger. Nå skjer nesten alt før vi drar i butikken, og det meste skjer online.

Men vi har ikke slutte å handle. Faktisk kjøper vi mer enn noen gang.

71% av de som handler i butikk, sier mobilen er viktigere for research enn butikken. Men service og gode råd er fortsatt viktig for kunden – selv om kundene altså nå må få dem digitalt. Og det er ingen ulempe for deg heller, ifølge foredragsholderen:

– Velorienterte kunder er viktig for merkevaren. Ellers kan et dårlig kjøpsvalg resultere i en dårlig brukeranmeldelse eller et irritert Facebook-innlegg, selv om produktet i seg selv er godt – for kunder med andre behov.

Godt og riktig innhold

For å møte kundene, kan du svare på spørsmål og gi råd. Et eksempel er storkjøkkenutstyrsleverandøren Culina, som har publisert en stor stekepanneguide på sine nettsider.

– Du kan oppdage nye ting ved hjelp av innholdsmarkedsføring – ting du ikke visste du trengte.

Content handler også om å få folk til å kjøpe mer, som dette eksempelet fra Culina som byr på triksene du trenger for å lage perfekt saus – der målet er å selge et fiffig hjelpemiddel som de færreste har hørt om fra før.

– Vi forventer at Google vet alt og svarer på alt. Vi snakker om mikroøyeblikk – de små øyeblikkene som leder oss til å ta valget og å kjøpe et produkt.

Kundereisen

Tilbake til kundereisen – 1 av 4 bruker mobilen hver dag mens de vurderer et bilkjøp. Kunden kommer i større grad til å ha bestemt seg for ekstrautstyret i det han kommer inn i bilbutikken.

– Finn ut mest mulig om kunden og markedsfør deretter, er rådet fra innholdseksperten.

Av andre eksempler på god innholdsmarkedsføring dro Gjermund fram Orklas Plusstid, Svea Finans sin innholdsportal sveainnsikt.no og If Skadeforsikring som målrettet markedsfører sine produkter gjennom innhold. – Innholdet må være så godt at dere vinner kampen mot alt det andre innholdet, er budskapet.

Og så en bønn: – Det bedriftene ønsker å si er ofte kjedelig – det må dere slutte med!

Hva kreves?

Så hva skal du velge? Hva kreves av innholdet?

  • Vær konkret
  • Skap bilder
  • Hold løfter
  • Vær hjelpsom – eller morsom
  • Hold dere til saken

Deretter ­– tenk kanal! Og ikke minst:

Dropp selvskrytet!

Hjelp kundene

Å øke salget med innhold kan oppsummeres slik:

  • Hjelp kundene
  • Få dem til å like deg
  • Finn ut hvem de er og hva de «trenger»
  • Nå dem igjen og igjen og overbevis dem

Til slutt en oppfordring fra talerstolen:

– Det er lov å prøve noe nytt, det er lov å tenke ut av boksen.

Følg Gjensidigenorge på Snap, så forstår du hva Gjermund mener 🙂

Høstens seminarer

Neste frokostseminar blir 24. august. Da kommer Adina Aasebø fra In Sight for å snakke om forbrukerinnsikt som fremtidens valuta.

Og 14. september er det Nils Apeland fra Talerlisten som gjester Cloudfrokost med tema «Media som medspiller».

Meld deg på allerede nå for å sikre deg plass.

Podcast

Få også med deg vår nye podcastserie – Den store kundereisen. I neste episode er det Norges eneste tekstdoktor, Christine Calvert som er gjest i studio!

 

Du kan se foredraget til Gjermund her


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no