Metodikken for å lykkes med Facebook-annonsering

Facebook-annonsering kan være dyrt og treffe dårlig. Men riktig metodikk gir mye bedre resultat – og lavere budsjett og priser.

Tenk trakt, også når det kommer til annonsekampanjer på Facebook. Det er det klare rådet til Manuel Flores, som er både daglig leder og digitalsjef i Media Performance. Han råder derfor alle til å vise litt tålmodighet og ikke hoppe rett på annonsene som skal drive salg eller konvertering, også når de skal bruke Facebook som markedsføringskanal.

– Å starte med konvertering uten først å skape branding – altså tillit til din merkevare – og interesse, er dyrt og blir dyrere. Da kan du like gjerne kjøpe displayannonser, sa Flores under Cloud Medias tredje Cloudfrokost i år, 16. mars.

Trakten for Facebook-annonsering

Manuel Flores bygger opp sin annonseringstrakt i tre steg, på denne måten:

  1. Den eller de første annonse(ne) brukes til å etablere tillit blant publikum. Når en Facebook-bruker har for eksempel trykket «liker» på en post eller sett en video nesten helt til slutten, er han eller hun mest sannsynlig i modus for å ta neste steg.
  2. Det neste nivået skal vekke interessen ytterligere. Dette gjør AdgroupOne som regel ved hjelp av karusellannonser eller lysbilder som gir litt mer informasjon om produktet eller tjenesten de markedsfører. – Når brukeren klikker seg inn på nettsiden, har vi rigget nettsiden med Google Tag Manager. Den registrerer handlingene som vi er interesserte i, sa han.
  3. De potensielle kundene som har utløst en av disse sporingstaggene, vil nå bli mål for tredje nivå: Konvertering, gjennom nok en Facebook-annonse.

Slik finner du riktig målgruppe

Manuel Flores’ erfaring er at den mest effektive metoden for Facebook-annonsering, er å gå hardt ut og bruke forholdsvis mye penger de første dagene. På den måten skaffer han seg gode data. Det betyr imidlertid ikke at han ikke målretter kampanjene sine. Snarere tvert imot. Å annonsere mot riktig målgruppe, er et nøkkelkriterium for å lykkes med kampanjen.

Til dette bruker han Facebooks lookalikes-funksjon. Det vil si å legge alle tilgjengelige data om brukere som trolig er interessert i tjenesten eller produktet – interessentlister, telefonnumre og epostadresser – inn i Facebook og lage et «speilbilde-publikum». Et slikt publikum kan lages med fire forskjellige presisjonsnivåer: 1 prosent, 4 prosent, 7 prosent og 10 prosent lookalike.

– Merk dere at én prosent lookalike betyr 99 prosent match. Det betyr at de kanskje 35.000 nye profilene jeg har fått ut fra min lookalike-liste på 100 personer, matcher profilene på lista med 99 prosent. Mest sannsynlig er de da i modus for å gjøre samme handling som personene på den opprinnelige lista, forklarte Flores.

Han advarte samtidig mot å gå ut altfor bredt, selv om det selvfølgelig vil gi et større potensielt publikum. Dårligere treffprosent gir nemlig høyere pris på de målene du har satt opp for annonseringen. – Husk også å ekskludere de menneskene som allerede har kjøpt, slik at du slipper å bruke penger på dem, minnet han om.

Les også om hvordan Erik Holm brukte 80 kroner for å nå 1,2 millioner Facebook-brukere!

Ikke glem det gode innholdet

Uansett hvor godt Flores’ metodikk virker for å identifisere hvem du skal annonsere mot, slipper du likevel ikke unna bud én for suksess på Facebook:

Du må lage engasjerende innhold.

– Målgruppene og trakten er bare en del av det store bildet. Hvis du bare dytter ut annonser uten å ha en tanke bak, kan det virke mot sin hensikt. Bruk folk som er gode på kommunikasjon og storytelling, oppfordret han.

Flores brukte to versjoner av annonsen for et Talerlisten-seminar som eksempel: Annonseversjonen som hadde et stort bilde av Nils Apeland, kostet mer enn tre ganger så mye per registrering til seminaret som versjonen med bilde av alle foredragsholderne.

– Facebook lanserer stadig nye plattformer. Akkurat får video god spredning, mens bildekarusell og klikkbare panoramavinduer er gode til å drive konvertering, sa Manuel Flores. Han advarte samtidig mot å sovne i timen.

– Det som funket for tre måneder siden, funker ikke lenger nå.

markedsføring på Facebook

Effektive verktøy for å lykkes med Facebook-annonser til ulike nivåer i konverteringstrakten. Design: Manuel Flores