Spør først – lag innhold etterpå!

En av Clouds faste samarbeidspartnere, Trond Lyngbø fra Search Planet, er regnet av Forbes.com som en av verdens 25 fremste SEO-spesialister. Interessen i salen var derfor stor da den blide bergenseren torsdag 11. mai gjestet Cloud Medias femte frokostseminar for sesongen.

– Mange tviholder på de gamle reglene men det har ingenting med SEO å gjøre, det er bare tull og fanteri, var det noe overraskende budskapet fra Search Planet-gründeren. Det var nok flere som skvatt litt i stolen, for når vi akkurat trodde vi hadde forstått hva som ligger i begrepet søkemotoroptimalisering, så kommer det en ekspert og forteller oss at vi ikke har skjønt noen ting. – Det handler egentlig ikke om søkemotorer – det handler om de som sitter på den andre siden. Google er bare en matchmaker mellom der, forklarer han.

Det SEO-eksperten vil fram til er at det i 2017 er tid for å tenke annerledes. Vi må starte med å spørre før vi lanserer et nytt produkt eller en ny nettside. Det er ren psykologi. Hva er det folk er på jakt etter og hva er de villige til å betale for det? Det er det det handler om. – Søkemotoroptimalisering er ikke en engangsgreie, det er en kontinuerlig prosess, sa SEO-konsulenten. Det handler altså om å bruke innsikten fra søkemotorene til å bli kjent med målgruppene på et individuelt nivå og forstå hvilken intensjon de har når de kommer inn på nettsidene våre.

SEO handler om mennesker, det baserer seg på psykologi og det handler om å forstå.

Formel som fungerer

Et av eksemplene Lyngbø trakk frem var fra et av de ledende selskapene i Norge han har jobbet med. Den organiske trafikken på nettsidene lå på 250.000 besøk hver uke. Ved å jobbe med innholdsstrategi og søkeordsanalyse, fant de ut hva kunden var interessert i, hva de ville ha.

– Gjennom systematisk jobbing med dette i kun fem måneder, klarte vi å øke den gratis organiske trafikken til hele 1,2 millioner ukentlige besøk. Så dette er uhyre effektivt.

Fremtidens søkemotor

Google har utviklet seg enormt siden grunnleggerne Larry Page og Sergey Brin startet opp i 1998. Med Knowledge Graph lister ikke lenger Google bare opp en rekke med linker slik det fungerte i starten, men forsøker isteden å forstå hva vi trenger og hvordan Google kan hjelpe oss. – Det handler egentlig ikke om teknologi. Google tilpasser seg oss, det vi trenger, der vi er.

Søkemotorer er faktisk den kilden til informasjon som folk stoler mest på, mer enn Gud hvis skal vi tro en undersøkelse som ble gjort i et religiøst miljø i USA. – Hvis du ikke er godt synlig i Google når folk skal ta et valg risikerer du å eliminere deg selv fra den kjøpsprosessen. Da går de til konkurrenten og bruker pengene der, sa Lyngbø.

Innholdsfylling

– Gjennom innhold kan du nå ut til den målgruppen du ønsker å nå, og det er effektivt sa Lyngbø. Men bedrifter starter gjerne i feil ende, ved først å velge en teknisk løsning, design etc., for deretter å sette ned «prosjekt innholdsfylling».

– Det er helt grusomt, for der har altså de som sitter i bedriften bestemt hva dere skal like.

Først etter lansering, når man ser at det man har gjort ikke fungerer, ringer man SEO-eksperten. – Da skal jeg komme og strø litt magisk SEO-pulver oppå, nøkkelord og linker, sånn som det var før 2005, sa Lyngbø til latter fra salen. Holistisk SEO innebærer altså at vi må begynne med menneskene, før vi begynner med teknologien.

Netthandel

Når det gjelder netthandel må man jobbe på en litt annen måte. Der optimaliserer man etter sesonger og hva gjør man når et produkt går ut? Hvordan kan man få nye produkter fram? Det å få rangert nye produkter fort kan være vanskelig dersom man ikke har en god teknisk struktur i bunnen.

En annen utfordring kan være at innholdet du publiserer er så lik alt annet, det kan for eksempel være en produktbeskrivelse der det er vanskelig å gjøre endringer i teksten. Da kan Google velge å filtere vekk ditt innhold, og ditt innhold vil ikke være synlig i søkemotoren.

Sofasurferne

Mobilsøk har andre typer rangeringsfaktorer, og det er ikke gitt at man er synlig på mobil selv om nettsidene rangerer godt på desktop. Vi må derfor ta hensyn til at mange søk og spesielt de lokale søkene foregår fra sofaen med en mobil.

Sofasøk fra mobil utløser lokalt søk i Google og det hjelper derfor ikke å rangere høyt på pc hvis du ikke er synlig på mobil. Lokale bedrifter som vil rangere godt på lokalt søk må tilby lokalisert innhold!

Og dette er selvsagt ikke noe du bare trenger å tenke på hvis du driver med netthandel. – Det å være synlig online driver omsetning i butikk. Det er viktig å forstå kundereisen sin og gjør du ikke det kan bedriftens viktigste organ blir den største trusselen for overlevelse.

Smart som en 3-åring

Men Google er ikke så veldig smart (visstnok intelligensen til en 3-åring) og Googles egne verktøy er ikke godt nok alene. Du kan derfor ikke stole på teknologien i seg selv og omfattende manuelt arbeid og manuell vasking av data er helt nødvendig. Oppsummert: Gjør en situasjonsanalyse og sett ting i system.

Fig.: Sett ting i system

– En av de mest kritiske suksessfaktorene for morgendagens vinnere er de som evner å prioritere, er budskapet fra Trond Lyngbø.

 

Du kan se hele fordraget til Trond her