Syv vanlige SEO-feil din bedrift gjør, men som du enkelt kan fikse.

Feil i SEO-arbeidet kan koste millioner. Derfor er det nesten utrolig hvor mange selskaper som begår grunnleggende SEO-tabber – også store selskaper.

Feil i SEO-arbeidet kan koste millioner. Derfor er det nesten utrolig hvor mange selskaper som begår grunnleggende SEO-tabber– også store selskaper.

– «Alle» synder i jobben med søkemotoroptimalisering. Selv organisasjoner som er veldig profesjonelle og som man dermed skulle tro har god kontroll, gjør elementære feil. De fleste feilene er ikke uopprettelige. Men du taper trafikk på dem, dermed kan de fort bli svært dyre, forteller digitalsjef i Cloud Media Service, Geir Brå Ellefsen.

Han lister her opp det han kaller syv kardinalsynder innen SEO, som han også presenterte på et frokostseminar 29. september.

De syv kardinalsyndene i SEO

1.      Lansere et nettsted uten å jobbe med SEO

Dette er en typisk feil som bedrifter begår når de bygger et nytt nettsted som skal erstatte et gammelt, eller gjør store oppgraderinger på eksisterende sider. Det kan være at de har fjernet viktig innhold, eller at de har glemt å videresende gamle URL-er til de nye. Resultatet blir at trafikken synker kraftig, med opptil 70 prosent. Og det er gjerne først da bedriften merker at noe har gått galt. Dermed tar det lang tid og koster mye å få trafikken opp til det gamle nivået – og det er ikke engang sikkert at det går. Et kjent eksempel på denne feilen er Ryanair.

Løsningen er egentlig enkel: Inkluder SEO helt fra starten av webprosjektet. Da unngår du et stort fall i trafikken, og får trolig en side som er godt rigget for videre vekst.

Vær særlig på vakt når du skal flytte over på ny løsning. Denne artikkelen gir et godt innblikk i hvordan du bør jobbe og hva du må passe på.

2.      Produsere innhold uten å gjøre søkeordsanalyse

Et typisk scenario for denne SEO-feilen er at bedriften har produsert og publisert 20 artikler. Når de analyserer trafikken, viser det seg likevel at artiklene nesten ikke har trafikk. De har med andre ord skrevet om temaer som ikke er relevante for publikum, og/eller har brukt helt feil ord i forhold til det folk faktisk søker på.

Også her er løsningen enkel, selv om mange bedrifter fortsatt undervurderer viktigheten av dette: Gjør søkeordsanalyse først, før du setter artikkelplanen. Dermed sørger du for at innholdet gir synlighet på sikt.

Når du skal jobbe med søkeordsanalyse anbefales Google Keyword Planner og Keywordtool.io.

3.      Kritiske feil ved slipp av ny kode

Når du lanserer ny funksjonalitet på nettsiden eller oppdaterer koden, inneholder den nye koden svært ofte feil. Webutviklere kan ikke nødvendigvis søkemotoroptimalisering. En annen ting er at gamle feil har en tendens til å gjennoppstå hver gang webbyrået gjør endringer. Den mest vanlige feilen er å stenge søkemotorene ute. Grunnen er at webutviklerne legger inn koder på sidene de jobber med – man ønsker jo ikke at de uferdige sidene skal finnes på Google. Problemet er at disse beskjedene til søkemotorer, «noindex» eller «disallow», ikke blir fjernet til lansering. En annen gjenganger er at Google analytics-script blir fjernet, slik at bedriften mister viktig statistikk over bruken av nettstedet.

Nyttige verktøy for SEO-overvåking er Deepcrawl.com, Moz.com, SEMrush.com og Tiaki.io, hvor Brå Ellefsen selv er involvert i utviklingen.

4.      Følger ikke Googles retningslinjer

Google har sine retningslinjer for hva som er god nettskikk. Hvis du bryter disse retningslinjene, kan du blir straffet. Straffen kan innebære enten fullstendig ekskludering fra Google eller at nettstedet blir nedjustert på viktige søkeord. Hvis straffen blir ilagt manuelt, får du beskjed om hva som har skjedd. Skjer det derimot algoritmisk, får du ingen beskjed og det kan være vanskelig å finne ut hvorfor trafikken fra Google er lavere enn forventet.

Den gode nyheten er at reglene stort sett dreier seg om sunn fornuft. Du finner dem her.

5.      Driver med utdatert SEO

Søkemotorene utvikler sine algoritmer kontinuerlig, hele tiden med mål om å gi brukerne mest mulig relevante søkeresultater. Hold deg oppdatert, eller sørg for at SEO-rådgiveren er oppdatert. For eksempel har god SEO endret seg fra å dreie seg om å lage en masse nettsider – en for hvert søkeord – til å lage en svært god nettside for et tema, som dermed vil dukke opp for flere søkeord. Mange aktører i bransjen, også SEO-byråer, gir utdaterte råd. En enkel varsellampe: Hvis rådgiveren kaller noe for «SEO-innhold», er han eller hun på bærtur. Det er ingenting som heter SEO-innhold. Innhold skal være godt innhold, punktum.

For å holde deg oppdatert på SEO bør du følge med på SearchEngineLand og Moz.

6.      Hoppe ukritisk på nye trender

Det skjer hele tida nye spennende ting på nettet, og det er fristende å hoppe på alle trendene som blant annet Google og Facebook lanserer. Problemet er bare at du da aldri får gjort den jobben som virkelig gjør utslag: Nemlig å lage godt innhold basert på søkeordsanalyse og publisere det på en SEO-optimalisert nettside. Mange av trendene har også liten påvirkning på SEO-synligheten.

Løsningen er derfor å prioritere hardt etter det du vet gir effekt. Gjør en SEO-revisjon og lag en prioritert tiltaksliste basert på trafikkpotensial ikke hva som er kult og trendy der og da. Ønsker du å lære mer om hvordan man gjør en SEO-revisjon se denne sjekklisten fra Moz.

7.      Har ikke definert SEO-mål for bedriften og nettstedet

Hvis du bare ser på standardtallene for trafikk, typisk antall sidevisninger og brukere, vet du ikke hvilke sider som funker og hvilke som ikke gjør det – utfra hva det er meningen at verdifulle brukere faktisk skal gjøre på siden. En avis, for eksempel, kan måle lesetid, om artiklene scrolles eller leses, om du har klikket på annonse, og liknende.

Begynn målarbeidet med å tenke: Hvorfor har vi et nettsted? Hva ønsker vi at brukerne skal gjøre? Hvordan kan vi måle det? Og sett opp webanalysen utfra dette.

Trenger du mer inspirasjon til å komme igang med å sette mål, les denne artikkel fra Avinash Kaushik.