6 grunner til at SEO-jobben ikke slutter når artikkelen er publisert

Googles verktøyer gir altfor mye informasjon om leserne til ikke å bruke den. I din egen og lesernes interesse.

SEO er en kontinuerlig prosess. Jeg vet at kontinuerlig-uttrykket dukker opp så ofte at det har blitt en floskel, men det hjelper ikke.

Optimaliseringsjobben slutter nemlig ikke idet du trykker «publiser». Uansett hvor grundig SEO-analyse du har lagt i bunn for artikkelen eller content marketing-kampanjen.

Før du skrev artikkelen – ja, før du i det hele tatt satte opp planen over hvilke artikler du skulle skrive – bør du selvfølgelig gjennom søkeordsanalyse ha funnet ut både hvilke temaer du skal dekke og hvilke søkeord eller -fraser du skal optimalisere etter.

Men all denne forhåndsanalysen baserer seg på Googles egne statistikker. Nå som du har ditt eget innhold, har du egne data.

De kan gi nye og nyttige oppdagelser.

I dette innlegget vil jeg ta for meg seks måter du kan utnytte disse opplysningene, og forklare hvordan du kan bruke dem. For ikke å «oute» verdifulle data fra egne kunder, bruker jeg i dette innlegget data fra min egen blogg. Men erfaringene vil gjelde også for content marketing-sider.

1. Du vet mye mer om hva leserne faktisk googler

Søkeordsanalysen i forkant har gitt deg en pekepinn på hva folk søker etter. Men med egne søkedata får du et langt mer finkornet bilde.

Spesielt i et lite språkområde som Norge er det få lange søketermer (long-tail keywords) som har stort nok søkevolum til å få meningsfull statistikk i Keywordtool eller Keyword Planner. Det betyr likevel ikke at publikum ikke bruker dem.

Et annet poeng er at verktøyene kan underestimere søkevolumet. Et eksempel er søketermen «badeferie japan». Ifølge Keywordtool er søkevolumet for november til januar 40, men fra Google Search Console for min egen blogg vet jeg at det reelle tallet for samme periode er 113 – 2,83 ganger høyere(!)

For å få full oversikt over faktiske søkevolum, anbefaler Magnus Strømnes Bøe å bruke penger på AdWords-annonsering i forkant av skriveprosessen. Men så snart du har ditt eget innhold om temaet, får du de samme tallene gratis.

Ved å bruke Google Search Console kan du filtrere ut én og én destinasjonsside, eller ta alle hele nettsiden din under ett. Da vil du forhåpentligvis se at en del av søketermene har gitt den en anselig mengde klikk, men denne gleden er ikke hovedpoenget. Minst like viktig er det å se på antall visninger, klikkfrekvens (CTR – click through rate) og din plassering på de enkelte søketermene.

2. Du kan lage metabeskrivelser som frister mer

En god posisjon i organiske søk er viktig. Men det er ikke målet. En god plassering i Google gir bare økt sjanse til å tiltrekke publikum til siden din.

I mitt foredrag om SEO i praktisk skriving sammenligner jeg Google-søket med «gamle dagers» aviskiosk. Jo høyere Google-plassering jo bedre plass på avisstativet – men du trengte også en fristende forside for å faktisk selge.

Slik er det fortsatt.

Den billigste og kanskje også mest effektive måten å etter-optimalisere allerede publisert innhold, er derfor å identifisere populære søketermer hvor klikkfrekvensen er mye lavere enn plasseringen skulle tilsi. Svarer destinasjonssiden din faktisk på det de søker etter? I så fall kan du fritt endre både metatittel og -beskrivelse – tittelen og de to linjene under som vises i Google – til formuleringer som frister mer, og/eller bedre forklarer at siden faktisk gir svaret de er på jakt etter.

Det er selvfølgelig viktig at ikke den nye beskrivelsen «ødelegger» rankingen for andre viktige søketermer for samme side.

3. Du kan justere innholdet så det treffer bedre

Med egne søkedata får du som tidligere nevnt bedre oversikt over hva publikum faktisk googler etter. Dermed kan det dukke opp overraskelser. Du kan oppdage synonymer du ikke tenkte på, eller identifisere søketermer med langt større volum enn den opprinnelige SEO-analysen tilsa.

I en del tilfeller kan disse søketermene

A) ha langt lavere konkurranse enn det opprinnelige

og/eller

B) antas å være mer relevante for de du ønsker å nå med innholdet ditt.

I så fall kan det lønne seg å skrive om både tekst, metatittel og metabeskrivelse for å rangere bedre på andre søketermer. Med publisering på nett kan du jo endre så mye du vil hele tiden. Det eneste du ikke bør røre, er URL-en.

4. Du kan finne ideer til helt nytt innhold

En gjennomsnittlig førsteplass på Google inneholder ifølge SEO-siden Backlinkco hele 1890 (!) ord. God content marketing bør derfor gå i dybden.

Det betyr at sidene dine vil inneholde svært mange forskjellige ord. Og de vil dukke opp i googlesøk på helt andre måter enn du opprinnelig hadde forestilt deg.

Derfor bør du bruke søkedataene til også å se på Google-visninger som ga svært få eller ingen klikk. Dette kan være gode temaer å skrive om senere.

En rask måte å identifisere interessante søk, kan være å sortere søketermene etter visninger i Google Search Console og speide etter svært dårlige plasseringer. Min blogg har for eksempel seks visninger på søket «pakkeliste skiferie» (som jeg aldri har skrevet om) til tross for at den gjennomsnittlige plasseringen er 144. plass. Dette betyr at seks personer har klikket seg til 15. resultatside i Google på jakt etter dette! Det er derfor grunn til å tro at

A) søkevolumet er mye større enn de 80 som Keywordtool oppgir

og

B) innholdet som allerede fins, treffer deler av publikum dårlig.

Du bør imidlertid først sjekke søket selv. For kunder har jeg sett eksempler på at Google Search Console oppgir langt dårligere resultater enn samme googlesøk i en inkognitoleser.

5. Du kan finner måter å dele opp innholdet

Long tail-søkeord treffer mer presist, men på norsk ofte er søkevolumet ofte for lite til å bli funnet av søkeordsanalyse. Innsikten fra reelle søk på din eksisterende content marketing kan derimot identifisere interessante muligheter.

Ved å gå gjennom søkevisningene til enkeltartikler eller kategorier, kan du ofte finne flere sammensatte søketermer hvor intensjonen er den samme.

Du kan selvfølgelig pakke inn mer innhold i eksisterende artikler – jamfør de 1890 ordene. Men tenk på at metatittelen og -beskrivelsen må friste og tydelig signalisere at destinasjonssiden svarer på intensjonen. Og hvis du vil vite koketiden til et bløtkokt egg, klikker du neppe på tittelen «Alt om egg».

6. Du kan teste ut og forbedre internlenkingen

Er målet ditt å lokke leseren til å besøke flere sider på nettstedet ditt – og ledes fra innholdsmarkedsføring til kjøp eller til flere artikler – er Google Analytics et kraftfullt verktøy.

Du kan rett og slett A og B-teste ulike løsninger, og bruke event tracking til å skille mellom lenker i løpende tekst, frittstående lenker med fet skrift tidlig eller sent i teksten, med og uten bilder, og så videre.

Denne innsikten kan deretter brukes å gjøre lenkene mer effektfulle.

Felles for alle disse mulighetene til optimalisering er at du har et eksisterende innhold som vises i Google. Vi hjelper deg gjerne, og kan bistå i hele verdikjeden. Les mer om hvordan vi jobber med content marketing her.


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no