Skap et lojalt publikum med content marketing

God content marketing bør bygge tillit – for med det å øke salget. Men hvordan gjør du det?

Hvis folk stoler på deg, er det mye lettere å selge til dem. God content marketing bør derfor handle om å bygge tillit – for med det å øke salget. Men hvordan gjør du det?

Det var temaet da Lucas Weldeghebriel holdt frokostseminar hos oss 10. november. I tillegg snakket Robin Rismyhr om hvordan du bør bruke analyse for å planlegge innholdet og øke salget. Robins tema kan du lese om her.

Content marketing = å bygge publikum

For bedrifter som lykkes, er innholdsmarkedsføring en svært effektiv bruk av markedsføringsbudsjettet. De får bedre kunder som kjøper mer, er mer lojale, og lettere å nå med nye tilbud og kampanjer. Kredittkortselskapet AmEx får for eksempel tre ganger flere nye kunder per krone gjennom sin innholdsplattform AmEx Open Forum, som i sin øvrige markedsføring.

Likevel er det ikke løsningen for alle. En del bedrifter bør ikke drive med content marketing, mener Lucas Weldeghebriel, som er senior innholdsrådgiver i Cloud Media og gründer av nettavisen Shifter.

– Det handler om å faktisk bygge et publikum. Det er ikke lett. Det tar tid, og krever ressurser. Du må rett og slett ha som ambisjon ikke bare å ha innhold, men å ha det beste innholdet innenfor din nisje, sier han.

Du må også publisere innhold jevnlig, slik at leserne dine venner seg til å bruke sidene dine.

– Det er ikke nok å snakke med dem av og til; du må gjøre det hver eneste uke, helst flere ganger, sier Lucas Weldeghebriellucas weldeghebriel,lucas1_redigert.

lucas1_redigertslik bygger du publikum

Hvordan skaper du tillit?

Like avgjørende for å lykkes, er at du skaper tillit. Du må få publikumet ditt til å stole på deg. Det baserer seg ifølge Lucas på tre elementer:

Du må vise evne

– I dag skal «alle» bedrifter bli sine egne mediehus. Men de tradisjonelle mediehusene skal ikke selge et produkt, derfor stoler vi mer på dem. Bedrifter som skal selge noe, har ikke den fordelen, de skal selge oss noe. Derfor har vi en underliggende skepsis til det de sier. Det betyr at du må bygge den tilliten, sier han.

Han trekker frem Rema 1000, Extra og Komplett for å illustrere poenget: Føles det naturlig at Rema 1000 har kunnskap om temaet «Derfor har barnehagen planleggingsdager»? Tror vi egentlig at Extra, som tilbyr oppskrifter på sine sider, er gode til å lage mat?

– Etter min mening er Komplett tettere på. Jeg tror på at de som jobber der, faktisk kan datamaskiner og elektroniske dingser, sier han.

Du må vise velvilje

For å skape tillit, må publikum tro på at du vil dem vel. Det innebærer å fokusere på løsninger og ikke produktsalg. Lucas Weldeghebriel trekker frem to eksempler, ett godt og ett dårlig:

– Toro lagde siden «Kokkens lille hemmelighet», med oppskrifter. Men i alle oppskriftene var løsningen buljong. Tror vi da at de virkelig vil at vi skal «imponere middagsgjestene», eller vil de bare selge buljongterninger?

– Det gode eksempelet er Bilpleiekongen, som vi har omtalt tidligere. Han lager YouTube-videoer om bilhold og bilpleie, fokusert på løsning og ikke produkter han skal selge. Resultatet er at han har gått fra 0 til 20 millioner kroner i omsetning på to år, sier han.

Gode verdier er viktige

Folk identifiserer seg lettere med bedrifter de tror har gode verdier. Det er med andre ord lettere for Stormberg enn for Ryanair å bygge en relasjon med leserne.

Og husk analyse av innholdet

I tillegg til dette, må du selvfølgelig skrive om temaene målgruppen er opptatt av, slik de ønsker å lese det. Til det trengs videre analyse, som du kan lese om i dette blogginnlegget.