Pinterestbildeblogg

Derfor skal du bruke tid på Pinterest

Enda ikke skjønt poenget med å legge Pinterest inn i markedsplanen din? Her har du noen gode argumenter.

Fliser til badet. Veggfarge til kjøkkenet. Da jeg og min bedre halvdel skulle pusse opp vårt nye hjem fra to bosteder, gjorde vi som nesten 900 000 andre nordmenn: Vi «pinnet» interiør-ideer, malingstyper og produkter, og samlet bilder i en felles mappe på innholdstjenesten Pinterest. Fra hver vår sofa i hver vår by, var pinningen en enkel måte for oss å samordne inspirasjon og produkter, få oversikt over kjøpene vi bestemte oss for, for deretter å klikke oss direkte inn i nettbutikkene og bestille.

Verdens største idékatalog

Scenarioet stemmer godt med kundereisen, slik den etter hvert har blitt, der forbrukerne hopper litt frem og tilbake og gjerne bruker lang tid på sin vurderingsreise frem til et kjøp. Så, for å gi et raskt svar til deg som enda ikke har skjønt hvorfor Pinterest skal ha en plass i markedsplanen din: Selger du et produkt, er det ikke så dumt å være synlig i verdens største idékatalog …
Tross forskjeller for øvrig, har nemlig alle som i dag bruker Pinterest, i det minste én felles egenskap:

Vi er der for å lete, aktivt, etter ideer som hjelper oss når vi planlegger eventer, gjøremål og kjøp i livene våre.

  • Vi pinner middagsoppskrifter.
  • Vi lager gave-ønskeliste som kan oppdateres gjennom året, og gjøre det enkelt for familie og venner å finne ut hva vi ønsker oss.
  • Vi finner sesongens beste joggesko, og klikker oss direkte inn på nettbutikken for å kjøpe.
Pinterestside med bilder av mennesker med protestplakater.

Greta Tunberg-effekten viser seg også på Pinterest. Søket på «climate change protest signs» har økt med 5961 prosent og er del av det Pinterest spår som en stor grønn trend i 2020.

Pinne-reisen

Du har altså mulighet til å treffe meg som kunde i alle deler av kundereisen – ikke bare i kjøpsøyeblikket. Du treffer meg når jeg ikke helt vet hva jeg er på jakt etter og bare ønsker meg inspirasjon, når jeg undersøker ulike produktalternativer og velger ett av dem til ønskeliste-mappen min, når jeg er klar for kjøp, og når jeg ønsker å fortelle andre om erfaringen.

Du kan med andre ord bruke Pinterest for alle ulike målsettinger av din sosiale medier-strategi:

  • Bygge merkevaren
  • Øke bevissthet om produktet ditt
  • Drive trafikk til nettsiden
  • Få kunnskap om og genuin kontakt med dine kunder
  • Øke salget

I Pinterest kan produktbildene lenkes direkte til nettbutikken, og en egen funksjon kan installeres på produktbildene, som gir meg som kunde anledning til å gi en direkte tilbakemelding på kjøpet. I kanaler som Pinterest, er denne fortsettelsen på kundereisen (altså kunden som sprer den ærlige opplevelsen av produktet videre) gull verdt, hvis produktet er godt.

 

IllustrasjonPinterest

 

Visuelle søk

Tennisball med et rep gjennom brukes gjerne som hundeleke.

Det lille symbolet i høyre hjørnet er Pinterests funksjon for bildesøk.

Vi er visuelle vesener, og derfor er det ikke overraskende at bildesøk er en av markedsføringstrendene vi kommer til å se mer av i fremtiden.

Innenfor Pinterest-universet har bildesøk-verktøyet Lens allerede gjort det mulig å søke i bilder en god stund.

Gjør du et søk i produktbildet, kan du få opp ideer og inspirasjon til bruk og relaterte produkter: Middagsoppskrifter til et bilde av en gulrot, stilguider med andre produkter som kan passe til bildet av en joggesko.

Mangler du inspirasjon til ditt eget klesskap, kan du laste opp et bilde av et av dine egne plagg, og gjennom søkeverktøyet få tips til hvordan det kan styles med andre produkter.

Gjennom sitt analyseverktøy gir Pinterest også råd til bedrifts-pinnere om hvilken bildestil som skaper mest engasjement eller hvilke tips som skaper flest pins.Det sier seg selv at her er det store muligheter for retail-bransjen, som overfor sine kunder både kan bidra med inspirasjon og kjøpshjelp.Og det er nettopp det plattformen tilbyr bedrifter, gjennom sin Shop the Look-funksjon. Foreløpig er denne funksjonen kun rullet ut i noen land, men Pinterest lanserer stadig nye funksjoner og løsninger, så trolig vil også flere markeder snart få mulighet til å kjøre slike «shoppable stream»-annonser.

Viktig å SEO-optimalisere

En ung kvinne i jeans og t-skjorte.

Pinterests Shop the look-funksjon.

Pinterests analyseverktøy inkluderer også webområdedata, som gjør at du kan se hvilke deler av webinnholdet ditt som er mest lagringsverdig for pinnere. Du kan til og med få en rask skanning av hver pin for å se hva slags interesse den vekker.

Derfor skal du være mer opptatt av å SEO-optimalisere og emne-tagge profilen, mappe-navnene og innholdet ditt på Pinterest-siden din enn å prøve å få flere følgere. Antall følgere er dessuten passé hos innholdsgiganten som hele tiden gjør nye endringer. Nå er det nemlig månedlige visninger av profilen din som skaper tallene, og da vil det å tagge bildene dine med de riktige søkeordene være alfa og omega.
En viktig ting å merke seg er at når en annonsekampanje er over, forsvinner ikke innholdet ditt. Om det bare er relevant og bra nok, kan det leve evig på Pinterest og drive organisk trafikk inn på siden din.

Verdifull kundeinnsikt

Pinterest er ikke et sosialt medium på linje med Facebook eller Snapchat, men det tilbyr en unik anledning til å interagere med potensielle kunder og samtidig skaffe deg omfattende innsikt i hva de drømmer om og inspireres av. Gjennom trendrapportene Pinterest lager basert på antall søk og pinninger, kan du også følge med på viktige, kommende trender i din målgruppe.
Ja, det er en krevende plattform å følge opp. Skal du drive effektiv markedsføring på Pinterest, nytter det ikke å poste etter innfallsmetoden og legge ut mengder av innhold én gang i måneden. Men har du mange produkter som du kan presentere ofte, med vakkert og iøynefallende innhold – da bør du garantert ha Pinterest med på planen din.

 

 

Huskeliste for Pinterest:

 

  1. Om du ikke allerede har gjort det – lag en bedriftskonto, sånn at du også får tilgang til analyseverktøy.
  2. Klargjør nettsiden din. Lagre Pinterest-knappen på siden din og på det innholdet du ønsker å gjøre delbart. Det gjør det enkelt for pinnere å lagre innhold rett fra siden din. Gjennom Pinterest-koden på nettsiden din, kan du samle konverteringstrafikk og bygge målgrupper som du kan jobbe målrettet mot.
  3. Innhold, innhold, innhold! Du viser hvem du er og hva du står for gjennom innholdet du deler på Pinterest. Derfor er det viktig at du tenker over hva du vil gjøre delbart. Etter hvert kan du også analysere hvilke interesser de som følger deg har, slik at du lettere kan lage innhold de vil like. Husk å legge ut nytt, friskt innhold – ofte! Ikke bare re-pinn andres, men lag ditt eget unike innhold. Det er også lurt å legge ut flere bilder til posten, som alle er tagget med samme lenke inn til siden din. Trenger du hjelp til å lage innhold? Vi hjelper deg gjerne!
  4. Høy bildekvalitet. Legg ressurser i gode bilder som følgerne dine vil identifisere seg med og dele. Har du ikke gode bilder, må du i alle fall sørge for at pinsbeskrivelsen er veldig interessant eller morsom.
  5. Levende bilder blir også mer viktig på Pinterest. Elle International er blant merkevarene som har lyktes godt med å legge ut live-filmer på Pinterest fra ulike motevisninger.
  6. Bruk tid på å lage gode pinsbeskrivelser på innholdet ditt. I Pinterest er det ikke avgjørende hvor mange følgere du har, men hvor relevant ditt innhold er for brukerne. Derfor er det vesentlig at du merker innholdet ditt så bra at du treffer de du vil. Husk å SEO-optimalisere både profilen, mappe-navnene og pinsene dine.
  7. Ønsker du å komme ut til en del brukere med en gang, kan det være lurt å følge grupper og enkeltpersoner – også konkurrenter som ønsker det samme som deg.
  8. Bruk e-postmarkedsføring. Når du legger pin-bare bilder i eposten, gjør du det mulig å pinne direkte derfra.
  9. Mål resultatene. Ved hjelp av analyseverktøyene og pins-ene som hele tiden legger igjen spor fra brukerne, har du gode muligheter til å finne ut hvilket innhold som treffer, hva du bør gjøre mer av og hva du må endre. Slett pins som ikke gir repins eller klikk inn til siden.
  10. Vær der behovet er. Lag innholdet som det søkes etter. På Pinterest Insights kan du se hvilke ideer som trender.

 Nysgjerrig på hvordan du kan lykkes på Pinterest? Ta kontakt med oss!