Hva er innholdsmarkedsføring, egentlig?

Det er forskjell på innholdsmarkedsføring i egne kanaler og det mediene distribuerer som betalt innhold og annonsørinnhold i sine nettaviser.

«Når mye av innholdsmarkedsføringen viser seg å være enkle brosjyretekster med klikkfisketittel er det verd å spørre seg om mediebransjen nå er i ferd med å dra innholdsmarkedsføringen ned i søla.» skriver sosiale medier-rådgiver Ståle Lindblad i en kommentar på medier24.no og viser til en artikkel merket som annonsørinnhold, produsert av VG Partnerstudio og publisert på vg.no for komplett.no.

Annonse med innhold

Nevnte artikkel er en såkalt native ad. Fenomenet er relativt nytt og har fått mye pepper, spesielt fra pressefolk selv. I dag finner du native ads i de fleste nettavisene. Native ads er en form for innholdsbasert annonse, og slik betalt oppmerksomhet kan fint gå inn i en større innholdsmarkedsføringsstrategi for å gjøre merkevaren kjent eller få trafikk til egne eide kanaler.

Native ads kan være effektivt, ikke minst fordi du når potensielt svært mange lesere. En slik betalt artikkel kan ha effekt hvis den oppleves nyttig, troverdig, interessant og relevant for leseren. Altså ikke ulikt det man forventer av en god redaksjonell artikkel. Men du kan ikke basere deg kun på betalte artikler i ulike nettaviser og tro at du driver med innholdsmarkedsføring. Mislykkes du i tillegg med å treffe leseren og glipper på troverdighet, slik komplett.no her gjør i følge Lindblad, kan det i tillegg være bortkastede penger. For alt vi vet kan dette ha vært en del av en vellykket kampanje og komplett.no har solgt massevis av droner. Men det er fortsatt ikke innholdsmarkedsføring. Det er reklame med kortsiktig gevinst.

Tenk langsiktig

Joda, innhold i form av betalte artikler distribuert gjennom ulike nettaviser kan fungere, spesielt dersom du som markedsfører klarer å løfte blikket og tar hensyn til hva det er målgruppen din er interessert i, ikke bare hva du har lyst til å formidle av informasjon om din merkevare.

Men innholdsmarkedsføring handler først og fremst om å tenke lange linjer, det er arbeid over tid og det krever tålmodighet. Innholdsmarkedsføring handler om å bygge langsiktige, lojale og lønnsomme kunderelasjoner gjennom relevant innhold for definerte målgrupper.

I motsetning til tradisjonell reklame er det i innholdsmarkedsføring et mindre fokus på produktet som skal selges, og et større fokus på å skape en relasjon til målgruppen det skal selges til. Det handler om å lage innhold som folk har lyst til å oppsøke fordi det er relevant for dem.

Hvem vil du nå?

Vår filosofi er å lage innhold som folk har lyst til å oppsøke, i stedet for å lage reklame som man forsøker å unngå. For å lykkes med det må du ha et bevisst forhold til målgruppen din. Hvem vil du nå med din merkevare?

Målet må være å bygge et eget og lønnsomt publikum du kan kommunisere med.

Fantastisk innhold

I Cloud Media kaller vi det for fantastisk innhold. Det innholdet du finner i skjæringspunktet mellom det du som avsender ønsker å formidle, målgruppens behov og det unike. Det finnes så utrolig mye innhold der ute. Om du ønsker å nå fram må du derfor enten lage noe som er helt unikt eller bedre enn det andre har gjort før deg.

Innholdsmarkedsføring - fantastisk innhold

Fig.: Cloud Media

Dersom du har ressurser – og tålmodighet – kan det være både smart og lønnsomt å etablere en egen innholdsplattform, slik for eksempel Scandic Hotels (frokosten.no) og Svea Finans (sveainnsikt.no) har gjort. Da eier du innholdet selv og ved å ta utgangspunkt i en søkeordsanalyse og i tillegg sørge for at innholdet du lager er søkemotoroptimalisert har du lagt et godt grunnlag for at akkurat ditt innhold, og din merkevare blir funnet og foretrukket framfor konkurrentene dine.

Innhold som funker

PlussTid, et konsept vi jobber med til daglig for vår kunde i Orkla, er et av de beste norske eksemplene på hvordan en bedrift har bygget en egen mediekanal. PlussTid-universet består i tillegg til nettsidene av et forbrukermagasin som blir sendt i posten til medlemsklubben, nyhetsbrev og some-kanaler. PlussTid har fokus på å inspirere målgruppen; gravide og småbarnsfamilier. Gjennom reportasjer, intervjuer og forbrukerartikler er tanken å gi råd til hvordan kvinner kan få «plusstid» i en travel hverdag. Over 160.000 medlemmer har selv valgt å motta PlussTid-magasinet som distribueres tre ganger i året. Ifølge leserundersøkelser er 87 prosent av medlemmene svært eller meget fornøyd med magasinet og PlussTid-programmet.

Det finnes mange gode eksempler på vellykket innholdsmarkedsføring og enda flere eksempler på innhold som ikke funker. Oddsen er større for å lykkes dersom du sørger for å lage godt innhold, for ikke å snakke om fantastisk innhold. Innhold som oppleves som nyttig, troverdig, interessant og relevant for målgruppen din. Uansett hvem du er og hva du ønsker å selge.