Skip to content

Google Analytics er misvisende – slik bør du måle innholdsmarkedsføring

Disse enkle grepene gjør at innholdsmarkedsføringen din gir verdifull innsikt om dine potensielle kunder.

Bare innrøm det: Målet med innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er å øke salget.

En av fordelene med lesing på nett, er at vi får så mye innsikt om publikum. Den innsikten kan vi bruke til å sende akkurat riktig budskap til riktig tid, og på den måten gjøre leser om til kjøper.

Eller er det sånn?

Ikke nødvendigvis, advarer UX-designer Robin Rismyhr i Sail.

10. november holdt han frokostseminar hos oss i Cloud Media, sammen med Lucas Weldeghebriel. Dette blogginnlegget er basert på Robins innlegg; Lucas’ innlegg om hvordan du skaper et trofast publikum, finner du her.

Hvilken innsikt gir egentlig Google Analytics?

Det verktøyet de fleste bruker til å overvåke lesingen av sin egen nettside, enten det er en salgsside eller content marketing-side, er Google Analytics.

Der fokuserer de fleste på antall sidevisninger, bouncerate og leselengde hvor lenge hver leser er på siden.

Problemet er at disse tallene enten ikke gir særlig god innsikt om publikum, eller rett og slett er misvisende.

  • Antallet sidevisninger forteller bare hvor godt du har «solgt» siden. Det sier ingenting om hvor mange som faktisk har lest innholdet – leseren kan like gjerne ha klikket feil og gått rett ut igjen.
  • Dette skal bounceraten måle. Men den gjør det ikke. I stedet viser den kun hvor mange lesere som ikke har åpnet flere sider hos deg.

– Hvis noen først leser hele artikkelen din fem ganger, og deretter melder seg på nyhetsbrev og deler artikkelen på Facebook, teller han fortsatt som en bounce hvis han ikke åpner en ny artikkel på sidene dine, utdyper Robin.

  • Tallet for gjennomsnittlig tid på siden er direkte misvisende. Dette skyldes at Googles «stoppeklokke» kun måler tiden fra leseren kom inn på nettstedet, til det siste klikket han gjør.

– Hvis en leser bruker 58 sekunder på forsiden din, 12 sekunder på en kategoriside, og ett minutt på en artikkel, regner Google Analytics lesetiden til ett minutt og ti sekunder – altså ett minutt mindre enn den reelle tiden, sier Robin Rismyhr.

– Men dette har vi enkle løsninger på. Det er viktig at tallene vi ser på er så nøyaktige som mulig, fortsetter han.

Slik kan du kategorisere lesere etter hvor hva de har gjort på siden. Skjermdump fra Robin Rismyhrs foredrag.

Slik kan du kategorisere lesere etter hvor hva de har gjort på siden. Skjermdump fra Robin Rismyhrs foredrag.

Hvordan måle effekten av content marketing

– Glem sidevisninger, spor det som skjer mellom sidevisningene, oppfordrer Robin.

Meldte leseren seg på nyhetsbrev? Delte hun den i sosiale medier? Leste hun hele artikkelen, scrollet hun, eller gikk hun ut av den med en gang? Så hun hele videoen? Klikket hun seg inn på en relatert artikkel? Og så videre.

– Lag en lesetrakt og segmenter besøkene dine i lesere, scannere og bouncere, anbefaler han.

Denne dypere innsikten kan du bruke til å finne ut hvilke temaer og innholdsformer som virkelig treffer. Og du kan bruke den til å målrette markedsføringen.

Bygg publikum og salg med retargeting

Robin Rismyhr gir brukerne «poeng» i Google Analytics, utfra de ulike interaksjonene en bruker kan gjøre på siden.

  • Poengsystemet kan for eksempel være slik:
  • Begynte å scrolle: 2 poeng
  • Klikket på en relatert artikkel: 2 poeng
  • Scannet en artikkel: 5 poeng
  • Leste en artikkel: 10 poeng
  • Delte artikkel på Facebook: 30 poeng
  • Meldte seg på nyhetsbrev: 50 poeng.

innholdsmarkedsføring, retargeting

Riktig bruk av Google Analytics innebærer å måle mye mer enn bare antall sidevisninger. Skjermdump fra Robin Rismyhrs presentasjon

På denne måten har du en langt mer treffsikker vurdering av den enkelte leser, og kan bygge en mer avansert form for retargeting:

Til brukere med mer enn for eksempel 30 poeng kan du vise en selgende annonse. Brukere med færre poeng kan derimot bli eksponert for en relatert artikkel for å bygge et sterkere forhold med vedkommende før man eksponerer dem for et selgende budskap.

Og husk søkeordsanalysen

Å gå rett til analysen av leserne, er naturligvis å hoppe over et ledd. Først må du jo skaffe deg et publikum!

Dette innebærer å identifisere hvilke problemer din målgruppe ønsker å løse – som du kan hjelpe dem med, og å lage landingssider for dette. Selger du forbrukslån men finner ut at folk søker på «traktorlån», «depositumslån» eller «snøscooterlån»? Skriv om det! Nøkkelen i content marketing er å løsrive seg fra produkt og i stedet tenke fra leserens perspektiv. Før vi snakker om produkt er vi nødt til å snakke om virkning.

Robin Rismyhr anbefaler følgende nettsider for å finne ut hva publikum lurer på gjennom en søkeordsanalyse: Google Trends, Mergewords og Keywordtool.

  • Google Keyword Planner: Googles egne verktøy for å sjekke hvor mange søk som gjøres per måned på spesifikke søkeord/-fraser.
  • Google Trends: Grafer og søketrender. Her kan du se når på året folk søker på “skattesmell” og hva som blir mest søkt på av “boblejakke” og “badeshorts” måned for måned.
  • Mergewords: Dette superenkle verktøyet gjør det veldig enkelt å generere mange forskjellige søkefraser dersom man vil gjøre en mer omfattende søkeordsresearch.
  • Keywordtool: Dette verktøyet koster litt penger, men det er vel verdt det! Disse folka har laget en slags premiumversjon av Google Keyword Planner som også gir det ideer til relaterte søkeord du kanskje ikke tenkte på selv – alt basert på søkedata fra Google selv.

Lucas Weldeghebriels innlegg om hva som må til for å bygge et lojalt publikum, finner du her.