kjedelige tekster gir dårlig seo

Må du skrive kjedelig for å nå opp i søk?

Google handler først og fremst om å gi nyttige svar. Likevel er det mulig å kombinere kreativitet med god SEO.

Hjertesukkene var mange da vi i Cloud Media skulle begynne å skrive SEO-optimaliserte tekster. Hvor ble det av rommet for kreativitet?

Vi var (og er) tidligere magasinjournalister, og nå skulle vi altså skrive artikler til søkefraser som «psykisk helse barn» og «mat barn kan lage». Det var langt unna featureartiklene vi hadde kunnet leke oss med tidligere, og hele verktøykassa av retorikk og virkemidler lot til å måtte lagres på loftet. Alt vi ville trenge heretter virket å være en enkel lommekniv med slik, hvordan og 10 måter å.

Siden da har vi lært mye. Vi har lest SEO-blogger og besøkt konferanser, og ikke minst studert resultatene av tidligere eksperimenter. I tillegg har vi fordelen av å sitte på nabopult med noen av landets beste SEO-eksperter, Geir og Morten.

Sannheten er at frustrasjonen vi følte på den gang, var basert på en sannhet med store modifikasjoner. Det er rom for kreativitet selv i tekster som helst skal gå til topps i Google. Litt friskhet og originalitet kan til og med lønne seg – i hvert fall kreativitet som følger professoren Balder Onarheims definisjon: «Kreativitet er fantasi for et formål».

Du må bare tilføre krydderet på riktig måte. Dette innlegget skal handle om det.

Kreativitet kan være positivt

Arbeid skal ikke først og fremst være moro. Og det er ingen menneskerett å kunne meske seg med bokstavrim og originale språkbilder på jobb.

Oppdraget vårt er og blir å hjelpe kundene våre til å skape innholdsmarkedsføring som konverterer. Svært ofte er god SEO viktig for å oppnå dette.

Godt språk og kreative løsninger vil likevel hjelpe. Se bare for deg følgende situasjon: Du skal spørre om et råd, og vet at to kolleger begge kan gi svaret. Den ene er tørr og kjedelig, mens den andre alltid fletter inn et gøyalt gullkorn eller to. Hvem velger du å spørre? De fleste vil velge kollegaen som er litt morsom.

Hvis du blir kjent for å gi leseren noe ekstra, øker det med andre ord sjansen for at han/hun foretrekker ditt nettsted også senere. Dermed styrker det din merkevare – og gjennom økt klikkrate (CTR) indirekte nettstedets SEO-verdi.

I tillegg vil et kreativt og levende språk påvirke leseren på en bedre måte. Og det er tross alt målet med innholdsmarkedsføringen: Å påvirke.

Rommet for kreativitet

Hvor vågal og annerledes du kan være – og hvordan du bør gjøre det – varierer enormt utfra temaet du skriver om.

Søk er ikke like. Googler du «2+2», får du en kalkulator med svaret 4. «100 usd in nok» gir dagens valutakurs. Søket «Eiffeltårnet» gir en miks av bilder, kart, leksikalske opplysninger og artikkellenker, mens «Rolling Stones» blant annet gir kommende konsertdatoer.

På samme måte vil ulike søkeord ha helt ulike rom for hvor langt utenfor boksen du kan bevege deg.

  • For noen søk er hvem som googler, nokså definert. De som søker etter «pensjonisttilværelse», er trolig i en annen aldersgruppe enn de som søker «hvordan bli gravid». (Får vi håpe.)
  • Andre søk kan gjøres av alle – men i helt forskjellige modus. Når de googler «begravelse sanger», er sinnstilstanden en helt annen enn når de søker etter «romantisk restaurant Oslo».
  • Hva de er ute etter, er helt forskjellig når de googler «bløtkokt egg tid» enn «opplevelser i Norge».

En modell for å forstå spillerommet

For å forstå hvilket rom du har for kreativitet – og hvordan du skal oppfylle leserens intensjon – bør du derfor prøve besvare følgende fire spørsmål om brukerne som googler etter søkefrasen:

  1. Hvem er de?
  2. Hvordan føler de seg?
  3. Hva driver de med?
  4. Hva ønsker de seg?

I mine foredrag om SEO og kreativitet illustrerer jeg denne modellen med bildet nedenfor.

modell for å beskrive rommet for kreativitet i seo

Tre spørsmål for å sjekke intensjon og kreativt rom: Hvem leseren er (t.v.), hvordan de føler seg (øverst), hva de driver med (nederst) og hva de er ute etter (t.h.)

For å gjøre modellen mer håndfast, kan vi bruke søket etter bløtkokt egg som eksempel. Svarene på de fire spørsmålene blir da omtrent slik:

  1. Hvem som helst, men neppe en veldig erfaren kokk.
  2. Sultne, eller bare litt nervøse for å gjøre feil.
  3. Mest sannsynlig står de allerede foran kokeplata.
  4. Kjapp informasjon uten dilldall.

En artikkel rettet mot søkeordet «gravid uke 38», gir helt andre svar:

  1. Trolig en kvinne.
  2. Hun har neppe ork til å gjøre så mye mer enn å være gravid.
  3. Følelsene kan svinge enormt. Fra smerter og bekymringer – eller angst – til glede og forventning til barnet som skal komme.
  4. Informasjon og muligens beroligelse. Ønsket om store leseopplevelser sparer hun trolig til andre temaer.
kreativitet og seo gravideksempel

Hvem googler egentlig etter graviditetsuke 38 – og hva er de ute etter?

Kreativitet innenfor intensjonen

I begge eksemplene ovenfor er rommet for kreativitet begrenset. Det behøver likevel ikke bety at artiklene må være helt uten humor.

Kreativitet er fantasi for et formål

– Balder Onarheim, professor i kreativitet ved DTU

Det generelle rådet om at søkeordet bør være 0,5–2 prosent av ordene i teksten, gir minst 98 prosent plass til andre ord. Bortsett fra enkelte andre nyttige ord du bør ha med, er kravet til disse egentlig at innholdet må passe til brukerens intensjon.

En liten språklig bonus tar ikke mye plass.

Mills har for eksempel fått plass til følgende setning i artikkelen som er nummer 3 i Google på det bløtkokte søket: «Egg bør bo i kjøleskapet, men kan overnatte eller campe inntil en uke på kjøkkenbenken.»

I Plusstids artikkel om å være gravid i uke 38 har artikkelforfatteren sneket inn dette lille krumspringet i en parentes: «Den lille (som strengt tatt føles ganske stor der den ligger)».

Felles for begge eksemplene er at de ikke gjør artiklene mer tidkrevende eller tyngre å lese. Samtidig kan de få leseren til å dra litt på smilebåndene. Og det er jo slettes ikke så dumt, enten du står ved kjøkkenbenken eller går og okker deg over en stor ballongmage.

Når spillerommet er stort

De fleste store søkeord har en relativt begrenset åpning for spillopper, både når det gjelder språklig lek og uortodoks oppbygging.

retrograming artikkel

I en artikkel om et nisjefenomen, er det en fordel å kunne spille på lesernes følelser.

Men det fins også søkeord hvor spillerommet er stort. Spesielt gjelder dette søk hvor leserskaren kan regnes som entusiaster. Det kan denne artikkelen vi skrev om retrogaming for Elkjøp, illustrere. Her er målgruppa akkurat så interessert at det er helt naturlig å fortelle at Jan Olav har oppkalt datteren etter Nintendo-spillet Zelda, og at han har både måkt snø og klippet plener for å skaffe penger til flere gamle spill.

Satt inn i modellen, kan søkemålgruppa kanskje defineres slik:

  1. De som googler «retrogaming» er stort sett menn på mellom 30 og 45, som (Advarsel om noen fordommer her!) gjerne vil tilbringe flere kvelder innendørs med sukkerfri brus og kona i et helt annet rom.
  2. De føler seg lett nostalgiske, og kanskje henrykte over at konsollene fra barndommen har blitt relansert.
  3. Trolig funderer de på å ta opp spillingen igjen. Hverken yoga eller toppturer var jo noen innertier i deres bok.
  4. Egentlig ønsker de seg en Nintendo eller Sega. De må bare bli overbevist først.
blogginnlegg om badeferie i Japan

Japan-turister er ute etter litt mer enn bare sol og sand.

Et annet eksempel er hentet fra min egen reiseblogg, Det vonde liv, der dette innlegget hittil i år har over 25 prosent klikkrate fra søket «badeferie Japan». Det begynner – etter et lekkert strandbilde som signaliserer at løftet vil bli holdt – med sagnet om guden Izanagi. Likevel (eller derfor?) er gjennomsnittlig lesetid nærmere fire minutter (3:52).

Hvorfor slutter de ikke å lese – og dermed gi Google signaler om at andre sider heller bør rangere?

Svaret finner vi i det fjerde spørsmålet i modellen: Hva ønsker de seg? For hvis du vurderer mellomlanding og 13 timer på fly for en badeferie på en utypisk stranddestinasjon, er du ute etter noe mer enn bare en solseng og parasoll. Du er ute etter eventyr. Dermed blir den kreative friheten langt større enn hvis søkeordet var «badeferie Danmark».

SEO krever rett form for kreativitet

Kreativitet er som tidligere nevnt ikke det samme som fri fantasi. Det er fantasi for et formål. Og hvis du ønsker å rangere høyt i Google, er formålet det samme som hensikten leseren har.

Vil han/hun bli underholdt, inspirert, trøstet eller beroliget, eller simpelthen ha svar på et enkelt spørsmål?

Hvis formålet er trøst (begravelse sanger) må du pense kreativiteten inn i et helt annet spor enn hvis leseren søker inspirasjon eller underholdning. En tekst om entusiastsykler kan og bør spille på helt andre bilder og følelser enn en tekst om billige fornuftssykler. Og en artikkel om retrogaming bør bruke nostalgiske virkemidler på en helt annen måte enn om temaet er Fortnite.

Hvis du holder pennen rett i hånda der, kan du tilføre ganske store kreativitet i virksomhetens innholdsmarkedsføring. Og kanskje lure inn et egg på campingtur eller et tre kilos kolossfoster i tekstene som gir lite spillerom.

Lykkes du, vil Googles algoritmer fortsatt like deg minst like godt. Og leserne vil like deg mye bedre. Det er ingen dårlig belønning for å tilføre arbeidsdagen et lite anstrøk av kreativitet.

 

Trenger du hjelp til å rangere høyere i Google? Ta kontakt for en kaffekopp og en prat.

 

Kontakt oss

Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no