Slik jobber du smart med influencere i 2019

Nettbutikkgründer Kenneth Dreyer har stor suksess og effektivt samarbeid med influencers i markedsføringen. Her deler han praktiske råd og tekniske tips.

Å bruke influencere i markedsføringen, influencer marketing, blir bare mer og mer populært. Men hva bør du egentlig tenke på for å skape et vellykket samarbeid med kjente og populære personligheter, og hva er riktig for akkurat din virksomhet?

Nettbutikkgründeren Kenneth Dreyer i We Are Brands (som for mange er ukjent i Norge, men oppnår forbløffende resultater utenlands) har i en årrekke inngått strategiske samarbeid med kjente personligheter for å oppnå mer oppmerksomhet og engasjement rundt sine produkter. Selskapet hans We Are Brands har hittil i 2018 brukt over 1 million dollar på digital annonsering – deriblant influencers. Men det trenger ikke koste skjorta.

Dreyers team er nettopp ferdig med sin analyse av hva influencer marketing kommer til å være i 2019, og hva de kommer til å fokusere på for å lykkes. Her er høydepunktene:

1.    Bruk tid på å få influencer marketing til å passe inn i helhetlig strategi

Samarbeid med influencere er ikke løsningen alene for at du skal nå dine mål, og bør aldri være eneste fot å lene seg på. Men i en større markedsstrategi kan samarbeid med influencers vise seg å være svært verdifullt. Verdien av influencer marketing i 2019 kan deles inn i tre: 1) Det er flott for å bygge kjennskap til merkevaren, 2) det kan hjelpe deg å få ut budskapet om kampanjer og 3) bidra til produksjon av bra innhold fordi profilerte personligheter på sosiale medier sannsynligvis er bedre enn deg til å lage bra innhold for målgruppen din.

2.    Forstå hvem kunden din er før du velger influencer

Det er abc i markedsføring: Jo mer du vet om kunden du ønsker å nå, jo mer sannsynlig er det at du når kunden. Din kjennskap til egne kunder er også nøkkelen for å lykkes i valg av influencere. Bruk Facebooks Audience Insight for å bli kjent med egne følgere, og se etter influencere som likner på dine toppkunder. Å være influencer, enten som kjent person og/eller ved å ha mange følgere på sosiale medier, betyr ikke at man er troverdig til å gi råd om alt. Det er derfor viktig at du setter deg inn i hvorfor folk følger personen du vurderer som influencer, og spør deg selv om det er troverdig og naturlig at denne personen bruker eller anbefaler ditt produkt. Jo mer relevant, jo bedre!

3.    Størst profil og flest mulig følgere er ikke nødvendigvis en bra ting

En person med 100.000 følgere og tre prosent engasjement, vil nå flere personer enn en person med 250.000 følgere og én prosent engasjement. Derfor er det lurt å bruke kostnad per 1000 engasjement (CPE – Cost per 1000 Engagement) som måleinstrument, fremfor antall følgere. Ikke minst må man ikke se seg blind på antall følgere, fordi det kan komme av falsk trafikk og boter. Heldigvis finnes det verktøy som avslører dette. Se under.

4.    Gratisverktøy avslører falsk trafikk og boter hos influencere

Falsk trafikk og boter har tidligere vært et problem, men kan nå enkelt oppdages gjennom å bruke gratisverktøyet: https://influencerdb.com/. Ved å legge inn brukernavn på influenceren får du masse nyttig innsikt – helt gratis. Engagement pods (når influencere går sammen om å lure til seg engasjement) er vanskeligere å identifisere. Den beste måten å kartlegge dette på er å se om det er normal trafikk og normale kommentarer.

5.    Ulike måter å samarbeide på:

a. Sponsing. Her bør hvert samarbeid starte. Ingen kontrakt, ingen forpliktelser, ingen forventninger. Du får testet influencerens rekkevidde og publikum. Dette kan testes 3 – 5 ganger. Når du ser at en influencer skaper mye engasjement rundt produktene og spørsmål om hvor man kan kjøpe disse, er dette en bra influencer, som du kan vurdere å gå videre med.

b.  Kontraktfestet avtale. Neste steg kan være en kontrakt på 3-12 måneder. Her bør du forvente mer lojalitet i retur for at du bidrar til en stabil inntekt. Benytt muligheten til å utforske nye måter å samarbeide på, f. eks gjennom photoshooter, utvikling av fellesinnhold, aktiviteter/events etc som kan berike begge parters tilstedeværelse i sosiale medier. Intet er bedre enn vinn-vinn.

c. Ambassadør. Dette er influencerne du vil ha, de som kommer til å lage best innhold for deg. Her blir samarbeidet tettere og mer eksklusivt for influenceren gjennom f. eks egne kolleksjoner, egne merkevarer og egne reiser for å skape pene omgivelser for bilder, etc. Men husk: En influencer som blir ambassadøren din, må være genuint fan av din merkevare.

6.    Du må forberede deg på å sende mange mailer frem og tilbake

Enten du liker det eller ikke, dette er og blir en stor og viktig del av jobben i samarbeid med influencere. Det nytter ikke å ta snarveier. Avtaler blir glemt, og det er bare å belage seg på å sende både tre og fire e-poster frem og tilbake. Et av verktøyene som kan brukes for å holde kontroll i all kontakt er frontapp.com.

7.    Gi influencerne gode retningslinjer

Her kan du spare deg for mye tid og med enkle grep sikre at det du får, er det du ønsker. En god og tydelig bestilling, med gode retningslinjer for hvordan stoffet skal være og samarbeidet gjennomføres, er gull verdt!

8.    Spør kundene dine hvem de ser opp til på internett

For å finne bedre influencere, kan du spørre kundene dine med jevne mellomrom om hvem de ser opp til på internett. Svarene kan ofte være Barack og Michelle Obama, men plutselig dukker det opp personer du ikke kjenner til, og som er superrelevante.

Lesetips: “Influence: The Psychology of Persuasion”Lesetips: “Influence: The Psychology of Persuasion”. Boka ble først publisert på 80-tallet, med stadig nye versjoner. Inneholder 6 grunnleggende prinsipper som vil gjøre deg rigga for å møte det neste mediet som influencere kommer til å bruke.