Skip to content

Søkemotoroptimalisering er å hjelpe Google

Slik lager du innholdet som gir god søkemotoroptimalisering – på lesernes premisser.

– Vi får noen ganger henvendelser om vi kan skrive artikler for Google. SEO-artikler, kaller de det. Heldigvis har sjefen min så langt sagt nei, fortalte innholdsrådgiver i Cloud Media, Gjermund Glesnes, da han åpnet sitt foredrag for Cloudfrokosts gjester 19 .januar.

– For, fortsatte Glesnes.

– …det er bare tre grunner for at du skal skrive for Google:

  1. ­Hvis du vil søke jobb der.
  2. Hvis du jobber i PR-avdelingen deres.
  3. Eller hvis du skriver årsberetningen deres, og har et oppdrag for Google.

I de aller fleste tilfeller ellers, må du skrive for Tore eller Tone Elise, påpekte Glesnes.

Med andre ord: Du skal skrive for brukeren, hun eller han som er ute i markedet blant deg og alle dine konkurrenter for å finne det beste innholdet.

Da er det viktig at den som skal lage det innholdet forstår hvorfor analysene som gjøres i forkant, er viktige.

– Jeg er den som utfører jobben. Jeg kan enten torpedere ekspertenes SEO-planer – eller utføre dem.

Den tidligere reisejournalisten er i dag innholdsrådgiver i Cloud Media, og er den som i praksis har ansvaret for at all den gode strategiplanleggingen og forbrukeranalysen som gjøres for kunden kan resultere i et innhold som både er relevant og attraktivt for forbrukerne.

 

SEO gir deg en plan for innholdet

For, som Glesnes poengterte under seminaret; en grundigere plan er kanskje det som i størst grad skiller dagens innholdsproduksjon fra det som var hverdagen da han selv startet opp som journalist i Sandefjords Blad. Da kom ideene til sakene litt mer på lykke og fromme, og selv om innholdet kanskje ble bra, var det uvisst om det alltid var relevant og om det traff der ute blant forbrukerne.

– Vi visste ganske lite, innrømmet Glesnes, og spøkte med at de i redaksjonen gjerne kalte det en telefonstorm hvis tre personer ringte om samme sak, selv om de tre kunne være klageren, kona hans og naboen.

Det var altså før vi fikk smarttelefonen.

– Nå kan vi plutselig få mye mer data om det vi driver med, og aviskiosken er blitt byttet ut mot Google. Konkurransen er blitt mye større. Og hvis jeg skal lage godt innhold, som jeg har lyst til, må SEO bli en del av min skrivehverdag, poengterte Glesnes.

Gjør en søkeordsanalyse

Da han skulle skrive om hvordan lage det beste surdeigsbrødet for kunden Scandic Hotels og nettsiden frokosten.no, gjorde Glesnes en søkeordsanalyse i Google, og fant at det var stor interesse for ”surdeigsbrød”. Han optimaliserte artikkelen for det, blant annet ved å bruke ordet i tittel, tidlig i teksten og i mellomtitler. Det ga artikkelen en god fjerdeplass, bak godt.no, klikk og brødogkorn, men foran Trines matblogg, en blogg som har over 40.000 unike brukere om dagen.

– Google premierer grundig innhold. Samtidig må vi møte lesernes behov. Men surdeigsbrød er ikke noe du lager i en stressa hverdag. Så jeg valgte å skrive en grundig artikkel, forklarte Glesnes i sitt foredrag.

Svar på det folk lurer på

Den grundige artikkelen var på hele 1153 ord, og inneholdt intervju med bakeren om hva surdeigsbrød er og hvilke fordeler det har. I tillegg besvarte den de mer praktiske spørsmålene: Hvordan lage surdeigen? Og hvordan bruker du den til å bake brød? Og til slutt en oppskrift.

– Da svarer vi på det folk lurer på, poengterte Glesnes.

seo eksempel, søkemotoroptimalisert tekst eksempel, frokosten,no

Slik har Gjermund skrevet en søkemotoroptimalisert tekst om surdeigsbrød for frokosten.no, som nå ligger på organisk fjerdeplass i Google

SEO i praksis

Glesnes startet sitt innlegg med å forklare rollen til innholdsrådgiverne, ”gutta på gølvet” i den nye hverdagen som fort handler om flotte ord og strategiske analyser:

Han kan utføre planen, eller han kan torpedere den.

For at vi alle skal unngå det siste, og heller få til mer av det første, kan Gjermunds Glesnes’ oppsummering være en god hjelp på veien:

  • Google ønsker å hjelpe leseren
  • SEO-optimalisering handler om å hjelpe Google
  • Og å finne riktig spørsmål ­– som du også gir svarene på.
  • Konkurransen avhenger av konkurrentene

Her er også Gjermunds tips til hvordan å skrive en søkemotoroptimalisert artikkel som fungerer:

  1. Tittel og intro med ordet.
  2. Bruk ordet.
  3. Men ikke overdriv. For korte søkeord: hvis du må tvinge det inn, handler artikkelen trolig egentlig om noe annet
  4. Mellomtittel med ordet
  5. Alt-tag minst ett bilde med ordet
  6. Bruk ordet i meta-tittel og metabeskrivelse – og URL-en

Om Gjermund Glesnes:

Innholdsrådgiver i Cloud Media.

Bakgrunn som mangeårig reiselivsjournalist i blant annet Reiselyst og VG.

Driver reisebloggen www.detvondeliv.no