Illustrasjon av menn og kvinner som leser på mobilen

11 markedsføringstrender for 2020

Nytt år, nye muligheter. Men hvilke muligheter bør du egentlig gripe? Her er 11 trender vi tror vil prege markedsføringen i 2020.

Hva som er best practice innen markedsføring endres kontinuerlig – og raskt. Det er for eksempel bare fem år siden VG og Dagbladet begynte med innholdsmarkedsføring, og i samme tidsrom har internetts andel av den norske reklameomsetningen gått fra 1/3 til over halvparten.

Som markedsfører må du med andre ord følge med i timen. Men hvilke trender vil prege markedsføring i 2020? Nedenfor kan du lese mer, men hvis du har dårlig tid, er dette kortversjonen:

1. Bærekraft

Fire av fem nordmenn sier at de har endret hverdagsvanene sine for å bli mer miljøvennlige, og en av tre har kuttet ut et produkt eller en tjeneste permanent fordi selskapet ikke er bærekraftig. Samtidig sier 7 av 10 nordmenn at det er vanskelig å vite om et produkt er bærekraftig.

Dette åpner for muligheter. Vi tror at den tredjedelen av norske bedrifter som har tatt reelle grep for å bli mer bærekraftige, har et kjempepotensial for å skape lønnsomme innholds- og reklamesatsinger rundt bærekraft.

2. Hearting

De mest lojale kundene er også de mest lønnsomme. Og den viktigste grunnen til at kunder forlater deg, er at de får inntrykk av at du ikke bryr deg. Oppfølging og service er naturligvis viktige stikkord her. Men også markedsføring kan brukes for å vise at du har et ekte engasjement – enten det er for bærekraft eller spesielle nisjer.

gjensidige

Gjensidige ser at innholdsmarkedsføringen på Godt Forberedt styrker folks inntrykk av selskapet.

Selv om innholdsmarkedsføring fortsatt vil brukes til søkeordsrettet kjøpshjelp, tror vi 2020 er året da hearting vil få en langt større plass. Gjensidige ser for eksempel at folk som har lest innhold fra contentsatsingen Godt forberedt, har et signifikant bedre inntrykk av selskapet enn dem som ikke har besøkt sidene. Også internasjonalt er erfaringene at innhold fungerer best for å skape kjennskap og troverdighet; det må merkevarene ta konsekvensen av.

3. Video

Vi bruker stadig mer av tida vår på å se video på nett, og fire av fem oppgir at de bytter mellom video og nettsøk når de undersøker før et kjøp. Samtidig oppnår video i større grad publikums fulle oppmerksomhet; vi multitasker i langt større grad når vi hører podkast eller leser blogger.

Når vi i tillegg vet at YouTube faktisk er verdens nest største søkemotor – kun Google er større – sier det seg selv: Langt flere enn Bilpleiekongen vil oppdage at videoer kan skape grunnlag for stor suksess også med lite budsjett.

4. Shoppable streams

lidenskap for tur

Intersports innholdssatsing Lidenskap for tur kombinerer artikler og poster fra sosiale medier til én strøm.

Sosiale medier er en stadig viktigere kilde til inspirasjon, spesielt for yngre målgrupper. Den trenden vil snart også påvirke hvordan vi handler. Pinterests Shop the Look og Instagram har allerede begynt å legge til rette for å handle rett fra den sosiale strømmen – og kundene vil snart venne seg til å bruke muligheten.

Det norske selskapet Communicator har utviklet en løsning som gjør det enkelt for bedrifter å lage inspirasjonsstrømmer på sine egne nettsider – med kjøpslenker. Intersport bruker den allerede på sin contentsatsing Lidenskap for tur, vi tror flere vil følge etter med liknende løsninger.

5. Bilder

Som enhver som har prøvd seg på nettdating vil bekrefte: Vi mennesker er visuelle vesener. Derfor er det ikke overraskende at bildesøk utgjør en økende andel av Googles totale søk – i USA gikk søketypen opp med 60 prosent i 2019. Trenden kommer neppe til å stoppe nå.

Det betyr at bildene vil ta en mer sentral plass i bedriftenes markedsføringsstrategier i 2020, og at både markedsførere og SEO-eksperter må legge seg i selen for virkelig å produsere og optimalisere bildene som virkelig treffer både kundene og algoritmene.

6. Stemmesøk og nullklikksøk

Hvis det er to ting som preger SEO når 2019 blir til 2020, er det disse to: Hvert femte søk i Google-appen er i dag stemmesøk, og 49 prosent av alle amerikanske googlesøk er ifølge Search Engine Land såkalte nullklikksøk, altså søk som ikke genererer klikk videre til eksterne nettsteder, i mange tilfeller fordi Google serverer svaret i en såkalt rich snippet. Dette betyr at kampen om å nå opp i disse søketypene, vil bli svært viktig for markedsførerne.

Når vi i denne trendrapporten har valgt å kombinere stemme- og nullklikksøk, er det fordi optimalisering for rich snippets og stemmesøk i hovedsak handler om det samme. I 2020 må markedsførerne servere konsise svar i en muntlig tone på de viktigste spørsmålene kundene Googler, og bruke schema markups riktig.

7. Chatbots

Kundene forventer svar her og nå. Spesielt blant yngre målgrupper er dette en helt klar trend. Når samtidig teknologien gjør det mulig å lage gode chatbot-er som faktisk treffer med svarene, blir regnestykket enkelt:

Etter hvert som kundene opplever at noen bedrifter har chatbot-er som fungerer, vil de forvente at også andre har det. Derfor tror vi at 2020 vil være året da «alle» sørger for å ha 24/7 kundestøtte via en AI-styrt chatbot og grundige artikler bot-en kan henvise videre til.

8. Scrollytelling

Tida da innholdsmarkedsføring enten var lyd, video eller enkle artikler med tekst og bilde, er over. De store mediehusene har gått foran og satset stort på forseggjorte rigg – også i native annonser.

Teknologien bak scrollytelling-rigg er imidlertid ikke forbeholdt mediehusene. Verktøyer som Vev og Pageflow gjør det enkelt også for bedrifter og organisasjoner å lage og publisere slående rigg som kombinerer lyd, bilder, videoer og storytelling med interaktivitet. Markedsføring handler om å påvirke, og scrollytelling bringer leseren tettere inn på budskapet. Hvis innholdsmarkedsføringen ditt handler om noe annet enn å besvare spørsmål, ser vi derfor få grunner til å vente.

Er du interessert i scrollytellling? Det er vi! Ta kontakt med oss hvis du vil vite mer.

9. Podkast

Podkastmediet har økt stort i flere år, og antallet aktører har økt tilsvarende. Det samme har lyttertallene. Selv om kravene for å lykkes dermed har blitt større – det er ikke lenger stort rom for å prøve og lære underveis – er potensialet likevel stort.

Podkaster gir nemlig en unik mulighet til å bygge et lojalt publikum som vier deg oppmerksomhet ikke bare i tre minutter, men i hele episodens lengde. Du må bare finne en god nisje og treffe riktig form og tone umiddelbart.

10. Personalisert innhold

personalisert innhold

The Guardian bruker personaliserte meldinger når de prøver å skaffe bidragsytere. Andre ganger viser de til «people in Norway» og andre detaljer som viser personalisering.

Personalisering dreier seg om mye mer enn å skrive mottakerens fornavn i starten på eposten. Kundene forventer – og liker – personalisert innhold, og blir på ingen måte sjarmert av at du tilsynelatende hverken husker hvor du bor eller hva du har kjøpt tidligere. Tvert imot. Alt du lovlig vet om den potensielle kunden, kan brukes til å gjøre innholdet mer relevant, enten det er snakk om hvilke produkter som trekkes fram, referansene til fysiske butikker, eller andre ting.

11. Større konkurranse

Innholdsmarkedsføring har vært blant vinnerne i ANFO-rapportene i flere år, og mye av den har vært søkeordbasert. Dermed har konkurransen om de mest lukrative søkene blitt knallhard. Det har gjort kravene for å nå opp, mye høyere – og enda mer nå som Google tar i bruk sin språkforståelse-oppdatering BERT også på norsk.

Godt, grundig innhold optimalisert for søkerens intensjon framfor søkeord, på sider med god teknisk SEO, vil være eneste farbare vei til toppen. I 2020 vil forhåpentligvis de siste markedsdirektørene innse det, og planlegge og prioritere deretter.


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no