Slik gjorde Trine Sandberg godt innhold til business

Fullt fokus på innhold, ikke penger og suksess. Det mener Norges største matblogger er nøkkelen til suksess på nett.

Fullt fokus på innhold, ikke penger og suksess. Det mener Norges største matblogger er nøkkelen til suksess på nett.

I januar 2007 var Trine Sandberg tobarnsmor og jurist, og blogging visste hun ikke engang hva var. Ni år senere har to barn blitt til tre – pluss barnebarn – og bloggen hennes dukker opp blant de første treffene nesten uansett hvilken oppskrift du googler.

Og 140.000 sidevisninger hver dag har ikke bare gjort henne til heltids blogger. Hun har også klart å konvertere Trines matblogg til fysisk salgsvare: De to kokebøkene hennes har til sammen blitt trykket i 205.000 eksemplarer.

– Hva var bakgrunnen for at du startet Trines matblogg?

– Jeg startet bloggen for å samle oppskriftene mine, primært for min egen del – og for å dele dem med familie og venner som ofte spurte etter oppskrifter. Jeg falt for mulighetene til å systematisere oppskriftene mine, men visste ikke hva en blogg var.

Hvordan få suksess på nett

I tråd med det lave ambisjonsnivået, målte hun heller ikke trafikken på siden. Men etter at hun installerte Google Analytics i 2010, har hun registrert en jevn økning hele tiden. Nå oppgir hun at besøkstallene ligger på cirka 40.000 unike brukere og 140.000 sidevisninger pr. dag – flere unike brukere enn radiokanalen P4 har pr. uke(!)

– Hva ser du på som de viktigste suksessfaktorene for innhold på nett?

–  Å fokusere på innholdet (og være lojal mot konseptet ditt), lytte til leserne dine og ha det gøy, fremfor å fokusere på penger og suksess.

– Det er mange oppskrifter på internett. Hva tror du er grunnen til at så mange velger nettopp dine?

– Jeg tror det er fordi det er gode, enkle og ujålete oppskrifter som er godt forklart, og som folk flest får til å lage. Dessuten får du kjøpt de fleste ingrediensene i nærbutikken.

Fra blogg til business

– Når begynte du å tenke at du kunne tjene penger på å skrive blogg? 

– Jeg begynte å leke med tanken mot slutten av 2010, og i januar 2011 flyttet jeg bloggen over på WordPress og ga den et nytt, mer brukervennlig design som var bedre tilpasset blant annet bannerannonsering.

Kokeboken "Trines mat" er hittil trykket i 155.319 eksemplarer. Foto: Cappelen Damm

Kokeboken «Trines mat» er hittil trykket i 155.319 eksemplarer. Foto: Cappelen Damm

– På hvilke måter har matbloggen lagt grunnlaget for suksessen til kokebøkene dine?

– Matbloggen har selvsagt vært viktig for kokeboksuksessene, for det er jo primært derifra jeg henter oppskriftene til kokebøkene mine. Via bloggen vet jeg hvilke oppskrifter som slår an og hva leserne mine liker. Jeg har hatt en åpen dialog med leserne mine i forarbeidet til begge bøkene. I forbindelse med den nye kokeboken min fikk jeg for eksempel flere nyttige innspill som jeg tok med meg i arbeidet og bidro til å gjøre boken enda mer brukervennlig.

– Og hvilken betydning har bloggen hatt for markedsføringen?

– Det syns jeg er vanskelig å svare på. Men jeg vil tro at den har hatt en viss betydning, siden mange hadde et forhold til bloggen og det var bygd opp en forventning rundt kokebøkene. På den annen side så har jeg også fått mange tilbakemeldinger fra kjøpere som ikke hadde et forhold til bloggen fra før. Jeg brukte også Instagram (hvor hun har 119.000 følgere) og Facebook (68.000 følgere) til å promotere den.

– Hva er planene videre?

– Matbloggen er nå en heltidsjobb, og jeg kommer til å fortsette å utvikle den videre. Blant annet kommer jeg med et nytt og enda mer brukervennlig design i løpet av våren. Videre vil jeg fortsette å spille inn videoer til YouTube-kanalen min, Trines mat. På sikt ønsker jeg også å lage flere kokebøker, men først må jeg få toern «ut av kroppen».

Les også: Bjørn-Aage brukte YouTube for å få suksess


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no