Podkast
16 des 2015

Derfor lykkes Nordnet med sin podkast «Pengepodden»

I én time hver uke har Nordnet opptil 10.000 kunders oppmerksomhet. Velkommen til fremtidens markedsføring.

I én time hver uke har Nordnet opptil 10.000 kunders oppmerksomhet. Velkommen til fremtidens markedsføring.

I skrivende stund har radar-paret Anders Skar (daglig leder) og Karl Oscar Strøm (investeringsrådgiver) i Nordnet produsert 27 episoder av «Pengepodden»: Nordnets bedriftspodkast om trender, aksjer, sektorer og makroøkonomiske forhold som påvirker hvordan du bør investere sparepengene dine.

«Børs i fritt fall, og hva du bør gjøre med det», intervju med «robotdødaren» Svend Egil Larsen, og hvorfor du bør vurdere helseinvesteringer, er bare noen av temaene som tas opp.

Hver episode har mellom 5.000-10.000 lyttere, og det er det samme publikummet som i stor grad definerer hva som skal diskuteres gjennom spørsmål på twitter med hashtag #pengepodden.

Første med podkast i bransjen

– Hvordan kom dere opp med ideen?

– Vi er opptatt av å finne de mest effektive metodene for å formidle kunnskap og veiledning til våre eksisterende og potensielle kunder, og vi vurderer hele tiden nye kanaler. Så testet de med en bedriftspodkast i Nordnet Sverige som ble en suksess. Vi ville gjøre det samme, og søkte etter pengepodkast-er i Norge, men vi fant ingen. Så da lagde vi vår egen og det har vist seg å fungere veldig godt, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.

Pengepodden var ifølge Skar først ut i bank- og finansbransjen, og Anders forteller de var spent på hvordan det ville bli mottatt.

– Vi er en digital bank. De tradisjonelle bankene har stort sett møtt kundene sine via filialer. Vi er kun på nett og ønsker å nå ut på effektiv måte, så podcasting fungerer veldig bra for oss. Man kan selvsagt velge hvor komplisert og omfattende man skal gjøre det, men vi har valgt å legge oss på en løsere og lettere tone. Brukerne setter agendaen istedenfor at vi skal gjette oss til hva de ønsker å vite mer om, forteller Skar.

Og det er ikke noe problem å få innspill. Nordnet bruker som nevnt Twitter, i tillegg til å laste opp episodene på Soundcloud, og de distribueres også på Nordnet-bloggen.

– Vi oppfordrer også i alle våre sendinger til å sende inn spørsmål. Brukergenerert innhold gir en dobbel positiv effekt: Vi engasjerer de som lytter, og vi føler oss sikrere på at innholdet treffer. Det må jo fenge på en eller annen måte. Samtidig er vi ikke 100 prosent låst på at det må være brukergenerert, understreker Skar.

Stort engasjement

– Hvilken effekt har podkasten for Nordnet?

– Uten at vi har gjort noen detaljerte undersøkelser, så har vi fått tilbakemeldinger fra flere som sier de har kommet i gang med aksjesparing etter å ha hørt på podkasten. I tillegg har vi gjort undersøkelser blant våre kunder, og våre mest fornøyde kunder setter også stor pris på pengepodden. Alt starter med fornøyde kunder. Og de må lykkes med å plassere pengene sine. Og det er det vi ønsker å hjelpe dem med: Å ta et bedre valg, forteller Skar.

TEAMET: Karl Oscar Strøm er investeringsrådgiver i Nordnet. Anders Skar (t.v.) er daglig leder i samme selskap. Foto: Nordnet.

TEAMET: Karl Oscar Strøm er investeringsrådgiver i Nordnet. Anders Skar (t.v.) er daglig leder i samme selskap. Foto: Nordnet.

– Enhver bedrift ville vel drømt om at deres mest fornøyde kunder også engasjerer seg i innholdet deres i en hel time hver uke. Hvorfor lykkes dere? Hva er «the secret sauce»?

  • For det første må det finnes et engasjement og en interesse hos oss som lager programmet. Har man det, vil det også smitte videre til lytterne.
  • Jeg anbefaler også å være tydelig på hvem og hvilken målgruppe du henvender deg til.
  • For det tredje, så er det noe som er umulig å finne ut på forhånd. Det handler om kjemien og dynamikken man klarer å skape i samtalen. Jeg og Karl Oscar har funnet en god tone. Vi var usikre på akkurat dette i starten.
  • Et fjerde punkt er ikke å prøve å finne svare på alt. Start heller med en idé, og så må du ha en evne til å tweake og justere den underveis.
  • Og til slutt bør det være et tydelig mål. Vårt tydelige mål er at lytterne skal bli litt mer kunnskapsrike rundt pengeplassering etter at de har hørt på programmet vårt, slik at de kan ta bedre valg. Og klarer vi å få det underholdende, så er det en bonus, poengterer Skar.

– Krever dette mye av dere i en ellers stressende hverdag?

– Vi har en veldig enkel tilnærming. Brukerne setter agendaen, vi blir enige om en grovskisse av en plan før sending, og tar det litt på sparket, egentlig. Det fordrer at man har interesse og kunnskap om det man vil formidle. Så i noen temaer kan vi snakke lenge uten å forberede oss, men andre temaer må vi planlegge litt bedre og kanskje hente inn eksterne som kan forklare det bedre enn oss, forteller Skar.

Tror på flere bedriftspodkaster

– Vil du anbefale andre å gjøre det samme?

– Ja, det synes jeg. Hvis man har et tema man brenner for og ønsker å formidle, er dette en ypperlig kanal. Jeg synes det er et enklere og mer tilgjengelig format enn å lese et blogginnlegg med side opp og side ned med tekst. Lyd krever lite av mottaker og derfor når det potensielt flere. Når vi skal snakke om investeringer i et bear-marked, kan man skrive ti blogginnlegg. Det krever mye. Både av avsender og mottaker. Det krever mindre å sette seg ned en halvtime og snakke om det, sier Skar, som understreker at ikke alt egner seg like godt for lyd, for eksempel ting som krever mange visuelle hjelpemidler.

– Tror du flere bedrifter vil gjøre det samme i fremtiden?

– Absolutt. Norge er et veldig umodent marked for podkast. Vi ser stadig flere som tar tak i formatet. Jeg tror vi vil se en oppblomstring av nye programmer og vi vil få et mye større marked i tiden som kommer enn i tiden som har vært. Vi så jo hva de gjorde i Sverige. De har 15-20 tilsvarende podkaster der. I Norge hadde vi ingen som snakket om det samme som oss.

– Hvordan kommer man i gang?

– Det er veldig enkelt. Vi har kjøpt en miksepult, noen mikrofoner og gjort om et lite kontor til studio. Vi har vel investert 5.000-10.000 kr i utstyr. Veien til å bli en distributør er veldig kort. Det er ingenting som setter begrensninger, avslutter Skar.

Dette er utstyret de bruker

Miksepult: Behringer xenyx 802

Mikrofoner: Rode M3 + en portabel H1 Zoom-opptaker