3 trender fra Brighton SEO

Stemmestyrte søk, søk ved hjelp av mobilkameraet og enda større vekt på relevans og kvalitet. Les om tre av årets store trender innen søkemotoroptimalisering.

Brighton SEO er årets største konferanse innen søkemotoroptimalisering, med høyt nivå både på foredrag og sosialt liv – og mange hyggelige SEO-folk som gjerne slår av en prat i pausene eller på after-party.

Konferansen holdes to ganger i året. Den neste er til høsten, og er varmt anbefalt hvis du kun skal på én konferanse i år. Er du tidlig ute, kan du få tak i gratisbilletter. Men da må du sitte klar foran tastaturet når de slippes. Gratisbillettene forsvinner på få minutter.

Nye trender innen SEO

Selv om det skjer veldig mye innen søkemotoroptimalisering, endrer grunnprinsippene seg overraskende lite. Det handler fortsatt om godt innhold som svarer på det brukeren søker etter.

Når det er sagt er det noen store viktige SEO-trender du må vite om. Hovedtrenden er at vi går mot et mer fragmentert søkebilde, som bedrifter må forstå å se etter muligheter i. Her har jeg samlet de tre viktigste trendene.

Alltid noe nytt i SEO

Det er alltid noe nytt i søkemotoroptimalisering. Derfor må også bedrifter utvikle seg.

Ai, strukturert data og stemmesøk

iPhone har Siri, Android-telefoner har Google Now, Windows-telefoner har Cortana. Stadig flere av våre hjelpemidler får stemmestyring, og bruken av dem øker. I 2020 vil halvparten av alle søk gjøres med stemmen, spår Raj Nijjer i Yext.

– I fremtiden vil du kunne bestille vaskemiddel direkte via vaskemaskinen. Og du vil kunne si til bilen din: «Kjør meg til den beste restauranten i nærheten,» sier han.

For å vinne kampen om disse søkene, må bedrifter rigge seg riktig også for hvordan folk søker med stemmen. Nøkkelord for slik suksess er strukturerte data: Kunnskapskort, adresse, åpningstider, brukeranmeldelser, og så videre.

Nijjer understreker at kunnskapskort og stemmesøk er langt mer fragmenterte enn «bare Google», noe som også får konsekvenser for SEO-jobben.

– Bedrifter er også på Facebook, Yelp, Apple Maps og så videre. Disse bedriftsprofilene har 2–5 ganger flere visninger enn nettsiden din, og gir 4,8 ganger mer engasjement enn fra nettsiden din. Derfor må du kontrollere at infoen på alle disse sidene stemmer. Før var det slik at hvis du ikke var på Googles førsteside, var du ikke synlig. Med stemmesøk er det slik at hvis du ikke er på Knowledge Graph, kommer du ikke opp, sier Nijjer.

Se hele foredraget til Raj Nijjer under Brighton SEO her.

Søk uten søkeord – søk med kameraet

En annen SEO-trend som kommer, er visuelle søk, altså søk via mobilkameraet eller et nedlastet bilde. Dette var tema for Purna Virji i Microsoft.

– Nøkkelord kommer ikke til å dø ut. Men morgendagens kunder vil også bruke visuell intelligens, virtuell intelligens, blandet og utvidet virkelighet (AR – augmented reality), sier hun.

– Med bildesøk kan du ta bilde av verktøyet du trenger, så får du vite hva det heter. Du kan ta bilde av en veske i et butikkvindu eller skoene til én på toget, og få vite hvor du kan kjøpe dem. Amazon gjør allerede dette. Og Pinterest gjennom sin «Shop the look», sier hun.

Nøkkelen til å kapitalisere på bildesøk er ifølge Virji enkelt: Ha flere og bedre bilder, kategoriser dem bedre, optimaliser bildene, og bruk visuelle annonser.

Hun mener at også utvidet (AR) og virtuell virkelighet (VR) vil bli et viktig verktøy i fremtidens netthandel.

–30 milliarder dollar vil bli brukt til VR-utvikling de neste tre årene. Fordi det løser et problem. Hvor stort er egentlig et tomannstelt? Gå inn i det virtuelt og se! Hvordan ser de forskjellige leppestiftene ut på deg? Og hvordan ser det ut hvis jeg setter det kjøleskapet der? VR og AR vil bli brukt fordi det løser problemer, sier hun.

Se hele foredraget til Purna Virjis under Brighton SEO her.

Datadrevet innholdsmarkedsføring og SEO

Innholdsmarkedsføring og SEO er langt fra nye fenomener. Men ifølge Marcus Tober i Searchmetrics har bedriftene fortsatt mye å lære om hvordan de skal bruke verktøyene riktig.

– 80 prosent av innholdet blir ikke konsumert. Det forurenser internett! lyder hans spissformulering. Et av hovedproblemene er at de kun tenker søkeord og ikke kundereise i SEO-arbeidet.

Han anbefaler å samle søkeordene tematisk for å identifisere ordene som passer for kundens intensjon.

I tillegg gir Tober tre råd til bedrifter og innholdsprodusenter:

  1. Ikke tro at du kan gjøre alt. Spesialiser deg!
  2. Rens opp! Pflege.de fjernet 95 prosent av innholdet og forbedret de resterende artiklene for å gi holistisk innhold. Resultatet var at Google-synligheten økte med 240 prosent.
  3. Du må presentere sidene riktig for din sektor. Https vil bli viktigere på sider hvor du må oppgi personlig informasjon, som bank og finans. Lister og annet strukturert innhold er på sin side viktig på for eksempel helsestoff, hvor leseren ønsker struktur og enkelt tilgjengelig informasjon.

– Alt handler om å tilby relevant innhold. Hvis innholdet ditt ikke svarer på nøyaktig det brukeren søker etter, hjelper det ikke hvor bra teknisk optimalisert nettsted du har. Du vil ikke bli synlig. Og hvordan blir innholdet relevant? Bruk data, oppfordrer Tober.

Se hele foredraget til Marcus Tober på Brighton SEO her.


Geir Brå Ellefsen

Digitalsjef

geir.ellefsen@cloudmedia.no