Hvordan bruker du egentlig en søkeordsanalyse?

En søkeordsanalyse er et av de nyttigste verktøyene en bedrift kan investere i – i hvert fall hvis den henvender seg til konsumentmarkedet.

Men analysen er i utgangspunktet bare en bunke Excel-ark. Verdien for bunnlinjen skaper du først når du bruker den riktig. Hvordan du faktisk bør bruke søkeordsanalysen, var tema da Cloud Medias innholdsrådgiver Gjermund Glesnes holdt frokostseminaret ”Fra søkeordsanalyse til nettside” 12. oktober.

Gjermund har flere års erfaring som journalist innenfor en rekke områder og har etter hvert blitt en ”nerd” på optimalisert innhold – altså innhold som svarer på spørsmålene som folk flest lurer på. Dette jobber han med daglig for store merkevarer, og hans reiseblogg på si, ”Det vonde liv”, har flere poster som troner høyt opp i Google. Gjermund anbefalte bedriftene å jobbe systematisk med dokumentene utfra tre hovedlinjer:

1. Ordvalg

Hva du kaller varene og tjenestene dine, er alt annet enn likegyldig. For å bli funnet i Google, bør du alltid bruke de samme ordene som kundene dine. Det hjelper også kundene til å forstå nettsidene dine. Som du kan se på videoen under, viser en søkeordsanalyse at ni ganger flere nordmenn googler etter «skadedyrkontroll» enn «skadedyrfirma».

2. Struktur

En logisk oppbygging av nettsidene er viktig både for at kundene skal finne frem, og for søkemotorene. Søkeordsanalysen gir gode signaler om hvilke ord som skal brukes, og hvordan de hører sammen. Mens søkemotoroptimalisering (SEO) tidligere gikk ut på å gjenta søkeordet mange ganger, er dette i dag lite viktig. Det betyr at Google må bruke andre signaler for å rangere relevansen.

En logisk struktur er ett av disse signalene. For å holde oss til eksemplet om skadedyrkontroll: Både mus, rotter, biller og maur er eksempler på skadedyr. Siden sistnevnte er en fellesbetegnelse for alle disse dyreslagene, bør det ligge over dem i strukturen – med hvert enkelt dyr nedenfor. Det styrker både hver enkelt dyreside og siden om skadedyr generelt.

3. Innhold

Den tredje nytten en søkeordsanalyse kan ha, er å finne flere veier inn til dine varer eller tjenester – altså nye sider eller artikler. De fleste av disse «omveiene» har også langt lavere konkurranse om førsteplassen i søk.

For å bruke Gjermunds eksempel fra foredraget: Det er flere som googler «kjerringråd mot mus» enn «bekjempe mus», men langt mindre konkurranse om søkeordet. Det hadde vært vanskelig å gjette seg til uten en søkeordsanalyse!

Se videoen under for hele Gjermunds foredrag om SEO, og meld deg gjerne på våre neste frokostseminarer om SEO, PR, sosiale medier og innholdsmarkedsføring!


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no