Gjermund Glesnes er foredragsholder om SEO

Hvordan bruker du egentlig en søkeordsanalyse?

En søkeordsanalyse er et av de nyttigste verktøyene en bedrift kan investere i – i hvert fall hvis den henvender seg til konsumentmarkedet.

Men søkeordsanalysen er i utgangspunktet bare en bunke Excel-ark. Verdien for bunnlinjen skaper du først når du bruker den riktig. Så hvordan bør du faktisk bruke en søkeordsanalyse?

Det er temaet for dette blogginnlegget.

Søkeord for bedre rangering

Selve analysen er som nevnt ikke annet enn en lang liste med ord og termer som går igjen når folk googler. Men selv om den er dårlig lesestoff, forteller den svært mye om dine potensielle kunder.

Oversikten over søkeord kan også brukes til langt mer enn «bare» å velge produktnavn eller å få ideer til innholdsmarkedsføring.

Vår anbefaling til bedrifter er å jobbe systematisk med dokumentene. I dette innlegget vil jeg forklare nærmere hva dette innebærer. Jeg vil skrive om hvordan søkeordsanalysen kan brukes til å:

  1. Bestemme ordvalg.
  2. Gi innsikt til strukturen på nettstedet.
  3. Gi ideer til innholdsmarkedsføring.
  4. Fortelle når kundene er interessert i ulike temaer.

I tillegg vil jeg komme med råd om hvordan du bør bruke søkeordsanalysen til å finne alle utbredte termer de potensielle kundene skriver i søkefeltet. Selv om noen søkeord skiller seg ut som klart størst, hender det jo ofte at også andre søkefraser er så vanlige at du bør ta dem i betraktning.

1. Ordvalg

Hva du kaller bedriftskategorien, varene og tjenestene dine, er alt annet enn likegyldig. For å bli funnet i Google, bør du alltid bruke de samme ordene som kundene dine. Det hjelper også kundene til å forstå nettsidene dine. Som du kan se på videoen under, viser en søkeordsanalyse at ni ganger flere nordmenn googler etter «skadedyrkontroll» enn «skadedyrfirma».

I mange tilfeller vil Google riktignok forstå at to synonymer egentlig betyr det samme. Men rangeringen vil likevel ofte vise seg å bli forskjellig – og du blir alltid belønnet for å bruke «riktig» ord.

Hvis du er en bitteliten bedrift i kamp mot internetts Goliater, og også synonymene har relativt stort søkevolum, kan det imidlertid lønne seg likevel å optimalisere sidene for disse synonymene. Dette kan du lese mer om her.

2. Struktur

En logisk oppbygging av nettsidene er viktig både for at kundene skal finne frem, og for søkemotorene. Søkeordsanalysen gir gode signaler om hvilke ord som skal brukes, og hvordan de hører sammen. Mens søkemotoroptimalisering (SEO) tidligere gikk ut på å gjenta søkeordet mange ganger, er dette i dag lite viktig. Det betyr at Google må bruke andre signaler for å rangere relevansen.

En logisk struktur er ett av disse signalene. For å holde oss til eksemplet om skadedyrkontroll: Både mus, rotter, biller og maur er eksempler på skadedyr. Siden sistnevnte er en fellesbetegnelse for alle disse dyreslagene, bør det ligge over dem i strukturen – med hvert enkelt dyr nedenfor. Det styrker både hver enkelt dyreside og siden om skadedyr generelt.

En slik bruk av struktur vil også hjelpe bedriften til å rangere på de mest grunnleggende kategori-søkene, hvor trafikkpotensialet er størst men også konkurransen er tilsvarende hard.

3. Innhold

Den tredje nytten en søkeordsanalyse kan ha, er å finne flere veier inn til dine varer eller tjenester – altså nye sider eller artikler.  Som regel vil dette innebære at dere må bruke innholdsmarkedsføring, enten dere skriver selv eller får andre til å gjøre det.

Bonusen er at de fleste av disse «omveiene» ikke bare har større søkevolum. De har som regel også langt lavere konkurranse om førsteplassen i søk.

For å bruke eksempelet fra foredraget dere kan se i videoen nedenfor: Det er flere som googler «kjerringråd mot mus» enn «bekjempe mus», men langt mindre konkurranse om søkeordet. Det hadde vært vanskelig å gjette seg til uten en søkeordsanalyse!

Selv om søkevolumet skulle tilsi stor interesse blant folk, må dere likevel vurdere hvorvidt søket er et signal om at vedkommende er en fremtidig kunde. Artikkelen vil neppe nå særlig høyt i søk hvis den underslår viktige fakta. I eksempelet over ville kanskje svaret på brukerens problem heller være å kjøpe en musefelle fra Clas Ohlson enn å hyre et skadedyrfirma.

Det behøver ikke å bety at søkeordet ikke kan være verdifullt. Bilpleiekongen har for eksempel skapt seg en merkevare gjennom å gi gode råd om bilhold helt uavhengig av om han kan pushe egne produkter. Kanskje kan ditt firma bruke artikkelen til å legge én av grunnsteinene for en tilsvarende posisjon innen din bransje – slik at kunden husker deg ved neste korsvei? Det må imidlertid både budsjettet og innholdsstrategien til bedriften avgjøre.

4. Timing

Søkeordsanalysen forteller ikke bare hvor mange som googler etter ulike ord og fraser, men også når på året de gjør det. Her kan det ligge verdifull innsikt om når det er mest fornuftig å publisere nytt innhold – og/eller kjøre kampanjer. Selv om avisene for eksempel gjerne venter til desember med å publisere sine tipsartikler om juleforberedelser, viser nemlig Googles søkedata at mange begynner å tenke på jul mye tidligere.

Ta for eksempel søkeordet «julekaker». Allerede i oktober gjøres det 5400 googlesøk om dette i måneden, og i november er tallet over 40.000. Selv om søkevolumet dobles i desember, er det altså ingen grunn til å vente så lenge. (Bortsett fra når du skal promotere artikkelen i sosiale medier.) Samme tendens gjelder også andre søk. Visste du for eksempel av søket «plante hekk» har over 100 søk allerede i februar, altså mens bakken mest sannsynlig er full av tele i hele landet? Statistikkene viser også at nesten like mange lurer på hekkplanting en eller annen gang i løpet av september–desember som i toppmåneden mai.

Finn alle ordene

At det hverken er god SEO eller god markedsføring å lage hakk i plata på ett søkeord, begynner å bli alment kjent. Leserne – og søkemotorene – forventer å bli møtt av et naturlig språk på sidene dine.

Det er imidlertid enda en grunn til å variere språket: Folk googler på ulike måter. Noen ganger gir det underlige utslag, som når feilstavelsen «resturang» er å utbredt at den faktisk dukker opp i søkeordslistene. Slike feilstavelser bør du ignorere, seriøse firmaer skriver korrekt norsk. Andre ganger kan innsikten derimot være verdifull.

Målet med søkeordsanalysen er jo å få størst mulig synlighet, og flest mulig relevante besøkende inn på sidene. Da er de som googler «Fortnite aldersgrense» akkurat like verdifulle som dem som googler «Fortnite hvor gammel skal man være». (Begge søkefraser har søkevolum.) De som googler etter disse to søkefrasene, har nøyaktig samme intensjon, derfor bør de også bli ledet inn til samme artikkel. Gjennom å bruke søkeordsanalysen litt grundig, vil du fange opp begge formuleringene, og kan sørge for at begge frasene blir med i artikkelen. (Litt omstokket, siden ingen av dem er godt norsk.)

Slike «synonymsøk» kan i enkelte tilfeller være utbredte også for firmakategorier og varegrupper. Da er det dumt å gå glipp av verdifull trafikk fordi du har hardoptimalisert for kun ett ord – eller variert språket ved hjelp av ord som ingen søker etter.

Spesielt innen detaljhandel kan en søkeordsanalyse bli ekstremt omfattende, og inneholde mange tusen søkeord. For likevel å skaffe oversikt over slike synonymer, tilbyr vi i Cloud Media å lage såkalte søkeordshjul. Der systematiserer vi søkefrasene utfra intensjon.


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no