Gjermund på Brighton SEO for å se Google-trender

To Google-trender – og hva du bør gjøre med dem

Google i år er ikke likt Google i fjor. Her er to heite temaer fra høstens utgave av Europas største SEO-konferanse, Brighton SEO.

Hvert år gjør Google 500–600 endringer i algoritmene som styrer hva som kommer øverst i et søk. Det betyr at hva som er god søkemotoroptimalisering (SEO), også endrer seg.

For selv om endringene altså blir gjort hver dag, leder mange av dem i samme retning.

I dette blogginnlegget vil jeg skrive om to av de viktigste trendene som var tema da jeg besøkte Europas største SEO-konferanse, Brighton SEO, i september:

  • SEO når selve søkeordet får stadig mindre betydning.
  • Lenkebygging nå som Google har blitt gode til å identifisere kjøpte lenker.

SEO etter søkeordenes tidsalder

Det begynner å bli mange år siden søkemotoroptimalisering dreide seg om å skrive søkeordet flest mulig ganger. Trenden er at søkemotorer som Google og Bing blir stadig bedre til å forstå essensen av en side ut fra andre signaler.

Kelvin Newman, som er mannen bak Brighton SEO, kalte tiden vi går inn i for «the end of keyword precision».

Han brukte googlesøket «Film where people drink wine» som eksempel. Da dukker Imdb-siden om filmen «Sideways» opp på første plass. Ikke fordi artikkelen bruker søkefrasen så mye. Men fordi Oscar-vinneren er den mest kjente filmen om nettopp folk som drikker vin.

– Google bruker maskinlæring, og prøver å se sammenhengen under overflaten, forklarte den britiske SEO-personligheten, og ga følgende råd til innholdsprodusenter:

– Du må ha med alle de frasene som leserne – og søkemotorene – forventer at en side om søkeordet inneholder. Den gamle søkemodellen var: «Er søkeordet der, og fortjener det å ranke?» I dag er modellen: «Er søkeordet der og andre fraser som andre gode nettsider har med, og fortjener det å ranke?»

Mer konkret anbefalte Newman følgende teknikk:

  1. Gå inn på de 10 eller 3 øverste Google-treffene på søkeordet, og finne de relevante ordene som går igjen.
  2. Tenk på ordene som et bingo-brett.
  3. Fyll ut bingo-brettet mens du skriver.

Verktøyene han tipset om (i videoen), har jeg testet. De fungerer dårlig i praksis. Men metoden vil også fungere manuelt. Selv minimalt med kunnskap om temaet du skal skrive om, vil være nok til å forstå hvilke ord som er høyrelevante for temaet, og hvilke som er fyllord.

Lenkebygging etter Penguin

At andre nettsider lenker til deg, er viktig for å rangere høyt i søkemotorene. Derfor var det, og er til dels fortsatt, et stort marked for kjøp og salg av slike lenker, såkalte inbound links.

Slik lenkebygging er imidlertid juks, gjerne kalt black hat SEO. Og Google liker ikke juksere som prøver å lure dem.

I 2012 lanserte selskapet derfor den såkalte Penguin-algoritmen, der målet var å identifisere og straffe juksere. Siden da har Penguin blitt oppdatert flere ganger.

Nå mener Googles trendanalytiker Gary Illyes at verdien av betalt lenkebygging er minimal, og risikoen til gjengjeld høy.

Så bra mener han at Penguin fungerer, at han selv ikke engang gidder å bruke tid på å fjerne spamlenker til sin egen nettside. For som han sier: Hvis Google ser at spamlenkene ikke kommer bevisst fra bedriftens side, ser de rett og slett bort fra dem uten å ilegge straff (men heller ikke vekt).

Men inngående lenker er fortsatt en viktig rankingfaktor! Så hvordan får du dem? Dette var tema for en rekke av høstens foredrag, blant dem foredragene til Shannon McGuirk, Bobbi Brant og Laura Hampton.

Bortsett fra Jade Tolleys råd om å blogge – selskaper som gjør det, får ifølge hennes tall 97 prosent flere innkommende lenker – var anbefalingene var i bunn og grunn å gjøre relativt tradisjonelt PR-arbeid. Der mener jeg helt seriøst at du heller bør lese blogginnlegget om Nils M. Apelands råd for å få mediaomtale.

Husk også at høye organiske plasseringer i Google i seg selv kan hjelpe deg til å bli intervjuet i media, og dermed få lenker. Journalister skriver nemlig ofte om temaer utenfor sin egen spesialkompetanse. Og hva gjør de da? De søker etter svaret. Og blir sjeleglade når de finner en legitim ekspertkilde som tydelig kan det de skal skrive om – fordi hun eller han selv har skrevet om det på sin side.

Hva er Brighton SEO?

Brighton SEO er som nevnt Europas største konferanse om søkemotoroptimalisering, og et fantastisk arrangement for alle som vil oppdatere seg på faget. Den arrangeres to ganger hvert år, om våren og høsten.

Neste utgave av konferansen er 27. april, og du kan kjøpe billetter via nettsiden deres.

Konferansen varer i én dag, og har en rekke parallelle sesjoner. I år var det nærmere 90 foredragsholdere på programmet, med ulike tilnærminger til kunsten å øke trafikken til en nettside


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no