Rangeringsfaktorene som gir best SEO-effekt i 2017

Her er de beste innsidetipsene for hvordan du bør jobbe med SEO fremover. – SEO er grunnlag for all digital strategi. Får du SEO riktig, får du til alt det andre også. Det var det klare budskapet fra Magnus Strømnes Bøe da han åpnet Cloud Medias frokostseminar 8. desember. Partneren og lederen for egne og […]

Her er de beste innsidetipsene for hvordan du bør jobbe med SEO fremover.

– SEO er grunnlag for all digital strategi. Får du SEO riktig, får du til alt det andre også. Det var det klare budskapet fra Magnus Strømnes Bøe da han åpnet Cloud Medias frokostseminar 8. desember.

Partneren og lederen for egne og fortjente medier i RED Performance, var invitert for å snakke om hvilke gamle og nye rangeringsfaktorer som kan gi best SEO-effekt i året vi snart går inn i, og utfordringen hans var tydelig:

– Mine råd er for de bedriftene som ønsker endring og tør å tenke nytt, ikke for de som ønsker å gjøre det samme som de gjorde i fjor.

Hovedfaktorer for best SEO

Kort sagt er det tre hovedfaktorer du skal ta med deg inn i 2017, for å klare å lage innholdet som vil øke de organiske søkene i Google:

– Det er faktorer alle er enige om, også Google, sier Strømnes Bøe, som fra 2001 var en av de første i Norge som begynte å jobbe med SEO.

Derfor kan han med autoritet på området slå fast at når eksperter snakker om over to hundre faktorer som påvirker Google-rangeringen, så er det ikke helt sant.

For endringer skjer hele tiden, ikke minst hos Google.  Og der giganten tidligere hyret ingeniører til å lage algoritmer som kan hjelpe oss til å se at et søkeord på det stedet i teksten er viktig og en lenke diter bra, har ingeniørene nå gått over til å lage algoritmer som igjen – av seg selv – lager algoritmer. Machine learning, kalles det.

– Vi mennesker er ikke best på å forstå mennesker – maskiner er best på å forstå mennesker, poengterer Strømnes Bøe.

google seo, best seo

Dette er ifølge Strømnes Bøe hovedfaktorene man bør ta hensyn til for best mulig Google-resultat.

Hastighet viktig for Google

Det er lett å se eksempler på det: Hvis du skulle gjort research fordi du vil kjøpe den beste gressklipperen, hvem spør du? Google. Fordi Google har de beste svarene.

Så hvordan skal vi få Google til å gi vårt svar til forbrukerne?

Strømnes Bøe peker på Googles eget grunnlag for bunnlinje: Tilbakevendende brukere.

– For å forsterke sin posisjon er det ekstremt viktig for dem å gjøre deg som forbruker fornøyd. Hvis du går på Google, gjør et søk, og klikker deg inn på førsteplass-søket,  og det tar lang tid å laste siden, blir du irritert, men ikke på Google. Kanskje heller ikke på neste, men hvis den tredje siden tar lang tid begynner du å bli irritert på Google, og tenker du kanskje heller vil prøve Bing. Det er marerittet til Google, sier Strømnes Bøe, som dermed er inne på et av sine tre viktigste rangeringskriterier for organisk søk: Teknikk.

– Kanskje alle de tre søkene hadde kjempebra innhold, men det tok for lang tid. Så hastighet er kjempeviktig for Google.

Bli god på funksjonalitet

Om det før var webutvikleren som bestemte rangeringen i Google, på grunn av manko på innhold, er det nå, med alt mulig innhold tilgjengelig, den tilbakevendende brukeren som Google må legge seg i selen for å forstå. Og det neste brukeren vil ha, i tillegg til en teknikk som fungerer, er innhold som markedet etterspør.

Så det å basere innholdsproduksjon på etterspørsel – ja, no shit, det er lurt, sier Magnus Strømnes Bøe.

Men så var det dette innholdet, da. Google ser ikke bare mot de som er gode på tekst, men også på hvem som er gode på funksjonalitet, som lager løsninger som fungerer for folk, gjennom for eksempel videoer, eller en poengtert guide.

Hvis du for eksempel er på jakt etter gressklipper, hva er du egentlig på jakt etter da? Jo, hvordan du får en fin hage. Da er det kanskje smartere med en veiviser enn en lang tekst. Og er den godt laget, vil Google rangere den høyere.

Følg med på førsteplasseringene

I vurderingen av betalt innhold versus organisk søk, peker Strømnes Bøe på et annet fenomen som bedrifter bør ha i mente, nemlig: Er innholdet godt nok til å beholde førsteplassen blant søkeresultatene? For, som han påpeker, hvis brukerne ikke liker innholdet, og heller velger alternativer lenger ned på lista, vil Google ta hensyn til det og omprioritere sine vurderinger av beste søk.

– Så det å spørre ”hvor godt scorer vi på førsteplassene våre”, tror jeg bare blir mer og mer viktig, påpeker Strømnes Bøe, og understreker at det ikke bare er den mekaniske vurderingen av hva som er godt innhold som må være på plass. Også ”den myke vurderingen”, altså hva mennesker liker, tenker, føler, er viktig for at du skal  nå opp i Google-lista.

Hva er godt innhold

– Hva slags innhold trenger du? Du må ha et innhold som svarer på det forbrukerne spør om. Og, ikke minst: du må ha et innhold som ingen spør om, men som likevel får suksess. Mange går for den sistnevnte strategien – men det er veldig risikabelt.

Tryggest er det første: Finne ut hva markedet etterspør, og skrive om det.

Her er veiene til kunnskap flere, påpeker Strømnes Bøe:

  • Google Trends: Lett å bruke, men gir ikke så mye informasjon
  • Relaterte søk: Veldig effektivt noe du kan gjøre akkurat her og nå. Gjør et søk på mobilen din, skroll til bunnen, se de relaterte søkene. Det er den raskeste søkeordsanalysen du kan gjøre – og det funker. Men, det gir ikke noen tall.

Hans klare anbefaling er: Bruk noen penger i Google Adwords for å finne ut hvor mye etterspørsel det er på forskjellige søkeord som du tror kan være viktige for deg.

– De fleste bruker det for å få trafikk, nesten ingen bruker det for å få innsikt. Men det er ikke så dyrt, påpeker Strømnes Bøe, som illustrerer hvor relevant Google Adwords kan være gjennom en arbeidscase han tidligere jobbet med: BSU-sparing i bank.

– Sparer du i BSU, betyr det at du er en potensiell boliglånskunde om noen år. Dette er  langsiktig strategi for bankene, så innhold om BSU er veldig viktig for dem.

Under strategianalysen brukte han først Keyword Planner, den vanlige måten å få tak i info om søkeord på.

– Da kom det ca 300 ord som forbrukere søkte på når de googlet BSU. Men ved å kjøpe innsikt via Google Adwords, fikk vi over 2000 ord, poengterer han.

Den verdifulle lenkingen

Den siste, viktige rangeringsfaktoren i Google, og den beste måten å kunne måle innholdet ditt på, er i følge Magnus Strømnes Bøe lenker.

– Hvis du greier å få en redaksjon til å plassere en lenke til ditt kommersielle nettsted, da gir det mye høyere verdi, det har større effekt i SEO, fordi journalisten som skal være nøytral sier at dette er bra, påpeker han og bruker Den Norske Opera & Balletts bruk av WAR-grafittien over bygget sitt, da oppsetningen War Requiem ble satt opp tidligere i år.

– Hvor mange som lenker til Operaen over tid, er en indikasjon på hvor godt pr-arbeidet deres fungerer. Dette var en ide de kom på selv. Operaen har en stor inhouse-avdeling som bruker masse tid på å lage kjempegodt innhold, og her hadde de flaks med distribuering av innholdet. De fikk til og med en lenke fra National Geographic, sier Strømnes Bøe.

Med suksessen i gul graffiti som inspirasjon, kan Magnus Strømnes Bøe oppsummere hva alle som vil jobbe med SEO bør tenke på i 2017:

  • Bruk etterspørsel som innholdsstrategi og teknisk kravspesifisering.
  • Bruk Google AdWords som innsiktskilde.
  • Bruk lenker som KPI for PR – ikke presseklipp.
  • Da blir synlighet i Google en bieffekt og du en suksess i 2017.


Om Magnus Strømnes Bøe:

Partner og leder for egne/fortjente medier i Red Performance.
En av de første som holdt på med SEO i Norge.
Ble kåret til Årets foredragsholder av Annonsørforeningen (ANFO).

Les innholdsrådgiver Gjermund Glesnes sine tips til hvordan å optimalisere artikler for Google