SEO
2 sep 2016

SEO: Dette bør du vite før du begynner

Vurderer din bedrift å satse på SEO? Her er en liten guide for å se om dere burde.

Søkemotorene på internett har endret hele måten folk handler på. Men det er ikke bare forbrukeren som har fått mye større makt. Fordi kjøpsprosessen gjerne både starter med og kulminerer etter et søk, har den gitt bedrifter en helt ny mulighet til å styrke sin markedsposisjon gjennom godt og relevant innhold – gjerne løst ved content marketing.

Men innholdet må også vinne kampen om søkemotorene. Trafikken fra søk er ofte større enn bedriftene selv tror.

Derfor er SEO nøkkelen til å lykkes i den nye, digitale kundereisen.

Søk er ikke markedsføring

De aller fleste bedrifter bør med andre ord tenke SEO i sitt markedsarbeid. Men hva bør de tenke, og hvordan bør de gå frem? Det var tema for frokostseminaret Cloud Media arrangerte 1. september, der vår digitalsjef Geir Brå Ellefsen holdt presentasjonen «Slik kommer du i gang med SEO».

Geir, som er en av Norges fremste eksperter på SEO, innledet med en viktig presisering:

– Ikke tenk på søk som en markedsføringskanal. Det er en teknologi som har endret måten folk handler på. Før fikk vi stimuli som TV-reklame eller outdoor-reklame, og handlet etterpå. Nå har forbrukeren mye mer makt: Hun søker etter det hun skal kjøpe på mobilen sin, og etter kjøpet deler hun kanskje sine erfaringer. De erfaringene havner igjen i søkeresultatet til kundene som kommer etter henne, sier han.

SEO-pyramiden

Nøkkelen til å gjøre seg lekker for Google, er altså ikke markedsføring. Den er å fortjene det. Men hva liker Google (og de andre søkemotorene)?

Geir illustrerer suksesskriteriene med en pyramide:

SEO, søkemotoroptimalisering, content marketing

Pyramiden for hva som må tilfredsstilles for at en nettside skal ha god SEO.

  • I bunn har du en del tekniske krav som nettstedet din må tilfredsstille. Dette kan sammenlignes med grunnsteinene; hvis grunnleggende feil i programmeringen gjør at Google ser bort fra siden, kan resten av pyramiden være så fin den bare vil. Det hjelper uansett ikke. Heldigvis sørger moderne publiseringsløsninger som WordPress for at dette er på plass. Du bør imidlertid lese Google Webmaster Guidelines for å forsikre deg om at du følger også resten av reglene – som at det ikke er lov å kjøpe lenker. Brudd på reglene kan i verste fall medføre at Google svartelister deg.
  • Neste trinn i pyramiden er innhold. Er det relevant? Har det høy kvalitet? Og er det strukturert riktig? Her vil en søkeordanalyse hjelpe deg til å finne ut hva dine potensielle kunder er interessert i, og hva de søker etter. Deretter må du selv, eventuelt ved hjelp av samarbeidspartnere, sørge for å lage godt innhold om disse temaene.
  • På toppen av pyramiden kommer omdømmet ditt. Det har du begrenset makt over selv (det er jo forbudt å kjøpe lenker), og bedømmes etter hvor mange som lenker til nettstedet ditt, hva andre sier om deg, aktivitet i sosiale medier, og søkemotorens egne bedømminger.

Er SEO riktig for din bedrift?

Det går an å lykkes med content marketing selv med små budsjetter. Men du klarer det ikke uten ressurser, enten egne ansatte som kan lage innholdet selv eller finansielle muskler til å kjøpe tjenestene.

Derfor er det ikke alle bedrifter som bør satse på SEO, understreker Geir Brå Ellefsen.

Søkemotoroptimalisering, content marketing, innholdsmarkedsføring

Dette er veien til å lykkes med søkemotoroptimalisert content marketing.

 

– Det er ikke alle det passer for. Du kan jo ikke kjøpe deg plasseringer, men må fortjene dem. Så å komme så høyt i søkeresultatet at det genererer stor trafikk, krever godt innhold og et godt nettsted. Har du ikke ressurser til det, bør du kanskje se på andre ting, sier han.

SEO-eksperten minner også om at satsing på content marketing og SEO er langsiktig arbeid.

– Dere må ha realistiske forventninger til hvor fort resultatene kommer. Dere må også være forberedt på at trafikkveksten kan stoppe opp en periode etter oppstarten, etter det vi kaller honeymoon på engelsk – på norsk kan vi kanskje kalle det «hvetebrødsdagene», sier han.

content marketing

Content marketing vil ikke gi suksess over natten. Derfor er det nødvendig at både du og ledelsen forstår at bedriften må tenke langsiktig.

 

Noen råd på veien

Vi i Cloud Media tilbyr selvfølgelig både timesbasert SEO-hjelp og full SEO-analyse med søkeordsanalyse, strategi og tiltaksplan, samt hjelp til både innholdsstrategi og -produksjon.

Men for å komme litt på vei – kanskje for å overbevise ledelsen om at du må få avsatt større ressurser til arbeidet – tipser Geir gjerne om noen ressurser som er nyttige i søkeordanalysen:

  • Keyword Planner: Googles verktøy for å finne søkevolum og relaterte søk.
  • Keywordtool.io: Verktøy som finner og rangerer longtail søketermer til et søkeord.
  • Semrush: Verktøy som overvåker søkevolum og din rangering på dine søkeord.

Keyword Planner er gratis, men krever at du har en Adwords-konto hos Google. De to andre verktøyene må du betale for.

For faglig påfyll kan du følge disse 20 SEO-ekspertene. Du kan også lese disse bloggene: