Sjekklista for SEO som du kan greie selv

Å komme høyt opp i de riktige Google-søkene, er den beste markedsføring en bedrift kan ha. Men søkemotoroptimalisering (SEO) kan virke vanskelig og teknisk for mange. Derfor har vi laget en sjekkliste med 10 konkrete punkter som du kan gå gjennom selv.

Vi i Cloud Media har egne eksperter som kun jobber med søkemotoroptimalisering. Vi hjelper deg gjerne. Men hvordan vet du at det er nettopp SEO som vil gi bedriften best utbytte av markedsbudsjettet? Og kan du med enkle grep løse de verste «blemmene» selv?

For å hjelpe deg med dette, har vi laget en SEO-sjekkliste som alle nettstedeiere kan gå gjennom selv, uten å betale for spesialiserte SEO-verktøy. Hvor vanskelig det vil være å forbedre punktene som sjekklista eventuelt avdekker, avhenger av dine tekniske kunnskaper og hvilke tiltak du bør gjøre.

Uansett mener vi det vil være vel anvendt tid å gå gjennom denne sjekklista steg for steg.

Sjekkliste for teknisk SEO

Før det i det hele tatt er noen vits i å vurdere selve innholdet på nettsida di, må du forsikre deg om at det tekniske er på plass. Punkt 1–7 på sjekklista går derfor gjennom de viktigste punktene i teknisk SEO.

1.    Robots.txt

Ikke la deg skremme av den kryptiske tittelen. Robots.txt-fila er sannsynligvis det enkleste punktet å sjekke, men også den mest alvorlige feilen nettsida di kan ha. Robots.txt er nemlig beskjeden din nettside gir til søkemotorenes roboter om hvilke sider de får lov til å inkludere, og hvilke de eventuelt ikke får lov til å ta med i sine søkeresultater. Eksempler på det sistnevnte kan være innloggingssida til de ansatte og søkeresultat-sider. Men det kan også være en feil som henger igjen etter relansering av nettstedet, der det er vanlig å nekte søkemotorene adgang til de ennå ikke ferdige sidene.

Slik sjekker du robots.txt

Robots.txt-fila finner du ved å skrive /robots.txt etter nettadressen i nettleseren, f.eks slik: cloudmedia.no/robots.txt

Sjekk hva som står etter disallow. Hvis det står blankt, er det greit. Står det derimot /, er hele nettstedet ditt blokkert for søkemotorene. Hvis det står andre ting og du ikke forstår hverken hvorfor eller konsekvensene, bør du ta kontakt med en SEO-konsulent.

2.    Tilgang til rapporteringer

Både Google og Bing gir adgang til nyttig informasjon om bruken av nettstedet ditt. Google Search Console gir en oversikt over hvilke søk sidene dine er synlige på – med plassering, klikkrate og antall søk, mens Bing Webmaster Tools er tilsvarende fra Bing.

Google Analytics gir oversikt over trafikken på sidene og hvordan folk bruker dem.

De to førstnevnte verktøyene gir også tilgang til viktige varsler fra søkemotorene, og oversikt over for eksempel hvilke sitemaps de har registrert.

3.    XML sitemap

Et sitemap forteller søkemotorene hvilke sider som fins på nettstedet ditt, hvilke som er nye, og hvilke som er oppdatert siden sist. Oversikten bidrar til at søkerobotene bruker tida si mest mulig effektivt og faktisk får med seg jobben du har gjort siden sist de var innom. De fleste nettsideløsninger inkluderer minst ett XML Sitemap.

Slik sjekker du XML sitemaps

For å sjekke hvilke sitemaps Google har registrert, åpner du fanen Nettkart under Indeks i Google Search Console.

Skjermbilde av Google Search Console

4.    Domenestruktur

Hvis bedriften din eier flere domener, for eksempel .com og .no, må du sjekke at ting er gjort riktig. Ellers risikerer du at søkemotorene anser alle domenene som duplisert innhold. (Søkemotorer foretrekker unikt innhold.)

Begynn med å få oversikt over hvilke domener dere eier, og hva hvert enkelt skal gjøre. Sjekk deretter at hvert enkelt domene oppfører seg som det skal:

  • At de er 301-videresendt til det prioriterte domenet, eller:
  • Er satt opp med hreflang-kode i toppen av hver side, slik at søkemotorene ser hvilken side som er relevant for hvert enkelt språk (eller region). Du kan lese mer om hreflang på Google.

5.    Hastighet

Kundene elsker raske nettsider. Og det samme gjør søkemotorene. Hvis en side lastes virkelig seint, antar vi jo at noe er galt – og velger heller en annen side å besøke. Samtidig avhenger hva som er raskt nok, litt av hvor raskt konkurrentenes nettsider laster. Hvis store bildefiler gjør at nettsidene er treige, kan du fikse det selv. Ellers må du trolig ha hjelp av en utvikler.

Slik sjekker du hastighet

Google har to verktøy for å teste dette.

Googles PageSpeed Insights gjør en rask og grov analyse av hvor godt nettsidene dine er bygd opp for hastighet. Du kan også bruke verktøyet til å sjekke konkurrentenes sider, slik at du har et sammenligningsgrunnlag.

Nettsiden gir som regel en rekke anbefalinger til hvordan du kan gjøre nettsiden raskere, med anslag om hvor stor besparelsen kan bli. Det er langt fra sikkert at det er mulig eller ønskelig å følge disse anbefalingene. Snakk med en utvikler.

Google har også lansert det nye testverktøyet Test My Site som gjør tilsvarende analyse.

6.    Mobilvennlighet

En nettside som ikke fungerer godt på mobiltelefon, kan ikke ha god SEO. Så viktig er mobil-opplevelsen at Google i 2018 gikk over til såkalt mobile first-indexing. Det vil si at det er mobilversjonen av sidene søkerobotene sjekker. Men hvor lett er dine nettsider å bruke på mobiltelefon?

Slik sjekker du mobilvennlighet

Gå inn på Googles test for mobilvennlighet og skriv inn nettstedets adresse. Etter en stund vil du få opp resultatet av testen. I tillegg bør du selvfølgelig klikke deg rundt på sidene med mobilen selv, eller – enda bedre – få noen du kjenner til å gjøre det. Er tekstene enkle å lese, menyene oversiktlige, og lenkene passe enkle å klikke på?

7.    SSL – altså https

Enkelt fortalt: Nettsidene deres bør ha SSL-sertifikat, slik at adressen starter med https og ikke bare http. Den reelle forskjellen mellom de to, er at SSL-sertifikatet beviser at alt som skjer mellom dine sider og kundens nettleser, blir kryptert. Det sikrer kundene dine mot at opplysningene deres kommer på avveie – og gjør at de ser en grønn hengelås i stedet for en sikkerhetsadvarsel i nettleseren når de besøker sidene dine.

Sjekkliste til innholds-SEO

Sjekkpunktene for teknisk SEO undersøkte om nettstedet ditt har realistiske muligheter til å rangere greit i Google. Full score på alle de sju punktene er likevel ikke nok til å rangere. Det er bare grunnlaget for at jobben du gjør med innholdet, skal ha effekt.

De tekniske punktene sier nemlig ingenting om hvorvidt bedriften din bør rangere for «flyttevask», «arkitektkontor» eller «billige joggesko».

For å finne ut av dette, må du sjekke innholdet på sidene. Her er en sjekkliste til den delen av SEO-arbeidet.

8.    Sidearkitektur

En ryddig struktur er viktig for at kundene skal finne fram på sidene. Det er også viktig for SEO. For hva er egentlig A4? En Audi, et papirformat eller en motorvei i Nederland? Ved å plassere A4-sida din i et hierarkisk system, for eksempel slik: bilder-og-rammer/passepartout/A4, gjør du det enkelt for både kunden og søkemotoren å forstå hva akkurat denne siden inneholder.

Gå gjennom hvordan dagens menyer og kategorier. Er de bygd opp på en enkel og forståelig måte, slik at både kunder og søkemotorer får god hjelp til å finne fram og forstå innholdet?

9.    Riktige søkeord

Søkemotorene blir stadig smartere, men de leser fortsatt ikke «uteplanter» og «hageplanter» eller «ytterdør» og «inngangsdør» som samme ord. Derfor bør du være nøye på hvilke ord som brukes på dine nettsider. Er det de samme som de beste søkeordene?

For virkelig å fastslå hvilke ord du skal velge for å maksimere trafikkpotensialet, bør du ta en full søkeordsanalyse. For å få et lite inntrykk, er det likevel en god start å sjekke Google Analytics. Ved å velge Search Console-visningen vil du der se hvilke søkeord dine sider blir vist oftest på, hvor mange som går inn på sidene dine, og hvordan dine sider plasserer seg i søkeresultatene.

Det du skal se etter, er følgende:

  • Søkeord med mange visninger der du valgt et mindre populært synonym på dine nettsider.
  • Søkeord med mange visninger uten klikk. Her mangler du mest sannsynlig innhold.

10.  Titler og metabeskrivelser

Det er ikke bare plasseringen som teller, men også hvordan din nettside ser ut i søkeresultatet. Derfor bør du gjøre en innsats for å se at alle sidene har en god tittel og metabeskrivelse.

Ved å skrive inn site: foran nettadressen din i Google (f.eks. site:cloudmedia.no), får du opp alle sidene søkemotoren har indeksert, og hvilken tittel og metabeskrivelse som er innsendt. Beskriver de innholdet på hver enkelt side på en god måte, inneholder de søkeordet – og ville du ha klikket på dem?

Gå også inn gamle Google Search Console, velg Søkeutseende og deretter HTML-forbedringer: Får du beskjed om at nettstedet har dupliserte, for korte eller for lange metabeskrivelser?

Du kan også teste hvor godt SEO-optimalisert landingsiden din er for utvalgte søkeord med vår egen SEO-sjekk


SEO konsulent Morten-André Mikalsen

Morten-André Mikalsen

SEO-konsulent og fagansvarlig SEO

morten.mikalsen@cloudmedia.no