Slik lykkes du med innholdsoptimalisering (On page SEO)

Hver side du publiserer på nett, gir Google signaler om hvor høyt sida skal rangere på ulike søk. Innholdsoptimalisering handler om å gjøre disse signalene så gode som mulig.

Google (og andre søkemotorer) bruker en rekke faktorer for å bestemme hvor høyt sida di skal rangere i søkeresultatene. Om nettstedet er mobilvennlig, laster raskt, er brukervennlig og har en god grunnstruktur, er noen av disse faktorene. Dette er elementer du som nettredaktør ikke alltid kan kontrollere.

Det du derimot har kontroll over, er elementene som viser Google at sida er relevant for akkurat det brukeren søker etter. På fagspråket kalles dette innholdsoptimalisering, eller on page SEO.

I denne artikkelen vil vi forklare hva disse elementene er, og hvordan du bør bruke dem til din fordel.

URL

URL-en hjelper både besøkende og søkemotorer til å forstå oppbyggingen av nettstedet bedre. Sørg derfor at URL-ene er lesbare og logisk oppbygget.

Huskeregler for URL-er

  • URL-en bør inneholde relevant søkeord
  • Unngå bruk av mange parametere og spesialtegn (%&)
  • Hold deg til små bokstaver
  • Benytt bindestrek mellom ordene
  • Unngå spesialtegn og norske tegnsett Æ, Ø og Å

Eksempel på god URL:

dittdomene.no/utdanning/nettstudier

TITLE tag

Dette er kanskje det viktigste elementet på sida di. I tillegg til at Google legger stor vekt på dette elementet, er det også TITLE-taggen som vises sammen Meta description ute i søkeresultatet – og dermed avgjør hvorvidt brukeren klikker på din side eller ikke.

De fleste er nok vant til å skrive TITLE-taggen etter at selve artikkelen/sida er laget. Vårt råd er at du prøver å snu på flisa: Tenk ut hvilken overskrift i Google som vil være mest fristende å klikke på, og vurder om det er en tittel du kan bruke – uten at leseren føler seg lurt av «clickbait». På denne måten unngår du at drømmetittelen først blir klar for deg etter at du har laget en helt annen side.

Huskeregler for TITLE tag

  • Alle sider på nettstedet skal ha en unik TITLE-tag.
  • Plasser søkeordet tidlig i TITLE-taggen (gjerne først).
  • Begrens lengden til 50–60 tegn.
  • Gjør TITLE-taggen så fristende som mulig, uten å love mer enn du holder på selve sida.

Eksempel på en god TITLE tag:

Nettstudier: Komplett oversikt over mulighetene – Dinskole

Metabeskrivelse (Meta Description)

Metabeskrivelsen er den teksten søkemotorene som regel viser i søkeresultatet sammen med TITLE-taggen. En god metabeskrivelse forteller hva sida handler om, hva som gjør den unik, og inneholder en call to action.

Av og til velger søkemotoren på eget initiativ å autogenerere en helt annen metabeskrivelse enn den du har definert. Risikoen for at dette skjer, er større hvis din metabeskrivelse ikke inneholder søkeordet.

Huskeregler for metabeskrivelse 

  • Metabeskrivelsen bør være tiltrekkende og informativ.
  • Begrens lengden til 150 – 160 tegn.
  • Bruk søkeordet i metabeskrivelsen.
Title tag og meta description vises i søkeresultatet og er viktige SEO elementer

Eksempel på hvordan TITLE tag og Meta description vises i Google.

Headinger

Headinger brukes for å strukturere teksten på sida og bør tagges med H1, H2, H3 osv. Meningen er at du skal bruke de ulike headingene hierarkisk.

H1 er hovedoverskriften, altså tittelen på sida du skriver. H2 er mellomtitler (eller kapitteloverskrifter), mens H3 eventuelt kan brukes til videre inndeling i underkapitler, slik:

Overskrifter bør tagges med H1, H2, H3 osv.

Huskeregler for headinger:

  • Hver side skal ha kun en H1-tag.
  • Inkluder søkeordet i hovedoverskriften H1.

Inkluder gjerne også søkeordet i en eller flere H2-tagger, men kun hvis det er naturlig.

Teksten

Tida da innholdsoptimalisering bestod i å tvinge inn søkeordet flest mulig ganger på sida, er forbi. Søkemotorene har etter hvert blitt svært flinke til å bedømme kvaliteten på innholdet. For å rangere høyt er derfor råd nummer én: Prøv å lage den beste sida på hele internett om ditt søkeord.

Like fullt vil noen triks hjelpe Google (og andre søkemotorer) til å forstå at sida faktisk er relevant.

Huskeregler for teksten

  • Inkluder søkeordet noen ganger, men ikke for ofte. Tommelregelen er at maksimalt 2 prosent av ordene på sida bør være søkeordet.
  • Prøv å få med søkeordet tidlig i teksten.
  • Bruk naturlig språk. Google er god til å forstå ulike bøyningsformer osv.
  • Spesielt når søkeordet kan bety helt forskjellige ting, bør du også bruke noen semantisk relaterte ord. Dette er ord som er nær relatert til søkeordet uten å være synonymer. Om du skriver en artikkel om Lerkendal (stadion og ikke bydelen) kan semantisk relaterte ord være RBK, Nils Arne, Brakka osv.
  • Ikke vær redd for å skrive langt. Generelt rangerer lange tekster høyere enn korte. Men tenk også på brukeren! De ønsker neppe å lese 2000 ord for å finne ut hvor lenge et egg skal koke.

Les mer om innhold for søk her!

Bilder og ALT text

Når det kommer til bilder, kan filnavn og alternativ tekst (ALT text) øke synligheten både i Googles bildesøk og i det vanlige søket.

Huskeregler for ALT text:

  • Beskriv bildet best mulig.
  • Hold det (relativt) kort.
  • Få med søkeord.

Interne lenker

Interne lenker binder nettstedet sammen og gjør det enklere for Google å oppdage sidene. Interne lenker gir også en liten ekstraverdi til sidene det lenkes til. Legg derfor gjerne inn 2 til 3 interne lenker som peker til relevant og utfyllende innhold.

Huskeregler for interne lenker:

  • Bruk gjerne søkeordet som er viktigst for sida det lenkes til som ankertekst i lenken.
  • Unngå å bruke lenketekster som LES MER og KLIKK HER.
  • Unngå for mange «eksakt match»-lenketekster på nettsida.
  • Tenk på brukerens beste, ikke bare SEO. Hvilke sider vil leseren mest sannsynlig ha glede/nytte av å besøke i tillegg til sida hun er på?

Utgående lenker

Skal du legge inn utgående lenker, bør du peke til troverdige nettstedet og til innhold som har høy relevans. Disse lenkene kan gi Google ytterligere signaler om hva ditt innhold handler om.

Huskeregler for utgående lenker

  • Bruk kun lenker der det gir verdi til leseren.
  • Legg kun inn lenker til troverdige nettsider.
  • Åpne lenkene i ny fane (slik at ikke leseren forsvinner fra deg).
  • Ikke ha for mange utgående lenker.
  • Betalte lenker (f.eks. affiliate-lenker) skal være tagget med nofollow. I html-visning ser dette slik ut: <a rel=»nofollow» href=»http://enannenside.no/kampanje/»>Rabattert nettkurs</a>

Eksempel på en god ekstern lenke

Om du skriver om utdanning kan for eksempel en lenke til Statens lånekasse være bra.

 

Ønsker du å teste hvor godt SEO-optimalisert landingsida di er for utvalgte søkeord, kan du prøve vår SEO-sjekk.


SEO konsulent Morten-André Mikalsen

Morten-André Mikalsen

SEO-konsulent og fagansvarlig SEO

morten.mikalsen@cloudmedia.no