Illustrasjonsfoto til blogginnlegg om søkeord

10 myter om søkeord i SEO

Søkeord er det aller første mange tenker på når noen sier «SEO». Likevel er få markedsføringsbegreper mer misforstått. Her er 10 forsøk på å slå hull på de største mytene.

«Alle» som skal begynne å jobbe med SEO, vil snart bli opptatt av søkeord. De forjettede ordene er tross alt selve nøkkelen til å få teksten til å synes i en søkemotor.

SEO-verden er også full av råd om bruken av søkeord: Ordet eller frasen bør utgjøre 0,5–2,5 prosent av teksten, og bør være brukt i både tittel, tidlig i brødtekst, mellomtittel, alt-tekst til et bilde, for ikke å snakke om tittelen og beskrivelsen du sender inn til Google.

Puh!

Siden søkeord er så viktige og, til forskjell fra teknisk SEO, noe alle kan forstå, er det kanskje naturlig at misforståelsene florerer.

Myte 1: Riktig søkeordsbruk er alt som skal til

Dette er en utbredt myte, som gjerne resulterer i at utvalgte søkeord tvinges inn i eksisterende artikler for å «etteroptimalisere» dem.

God SEO er det likevel ikke. Folk søker jo ikke i Google for å finne artikler som har den mest optimale bruken av det bestemte søkeordet. De googler for å finne ut eller gjøre noe! Det er dette vi kaller intensjon. Bak hvert søkeord ligger det en intensjon.

Hvis originalartikkelen gir et svært godt svar til nettopp den intensjonen, kan det være en god idé å legge inn noen søkevennlige formuleringer. Hvis du tror at intensjonen bak det foreslåtte ordet egentlig er en annen, bør du heller skrive en ny helt artikkel.

Myte 2: Søkeordet må brukes eksakt som det står

Få misforståelser har gitt så mange fæle tekster som troen på at søkeordet fra søkeordsanalysen må brukes eksakt som det står.

Vi googler jo fortsatt svært annerledes enn vi både snakker og skriver. Se bare på disse søkeordene, som alle har mer enn 700 månedlige søk ifølge SEO-verktøyet SEMrush: «hurtiglader elbil», «rekkevidde elbil», «elbil parkering oslo».

De mangler alle minst et pronomen for å kunne stå i en tekst. Og du bør alltid skrive korrekt på nett. Kundene dine er tross alt mennesker. Det er også mange år siden Word fikk en fungerende grammatikkontroll, så hvorfor skulle vi anta at ikke også Google har det?

Søkeresultat for feilstavelsen resturang.

Ordet restaurant er tydeligvis så vanskelig å skrive at feilstavelsen «resturang» også har søkevolum. Det betyr likevel ikke at du bør bruke ordet på sida di.

 

Myte 3: Søkeord i entall bør stå i entall

Dette er egentlig en underkategori av myte 2, men såpass utbredt at den fortjener et eget punkt:

At folk flest googler i entall, betyr ikke at du bør skrive artikkelen i entall. Tvert imot må du ofte skrive i flertall for å komme høyt opp i Google selv på et entallssøk.

Hvis du tenker deg om, er det egentlig logisk. Vi googler ofte det vi vil finne, f.eks. «julegave til mamma» eller «beste krimbok 2018». Men selv om vi bare skal kjøpe én gave eller én bok, vil vi neppe si oss fornøyde med kun ett svar på spørsmålet. Det kan jo hende vi ga mamma nye votter til bursdagen, og at vi allerede har lest Karin Fossums «Formørkelsen».

På begge disse søkeordene inneholder derfor samtlige treff på førstesida i Google flere tips, og som regel minst 10 stykker.

Myte 4: Du er helt nødt til å bruke søkeordet

Google har blitt voksent. (Det ble 20 år i september).  Det betyr at søkemotoren vet en god del ting selv. Manpower rangerer for eksempel på topp på «bemanningsbyrå» uten å bruke ordet et eneste sted på selve nettsida. Og hvis du driver en VVS-butikk med både fysisk adresse og åpningstider, er det ikke gitt at du må tvinge ordet «butikk» inn i teksten for at Google skal liste deg opp.

Du er likevel aldri garantert at Googles algoritmer vil plukke opp sida di, så det sikreste vil alltid være å bruke søkeordet minst en gang i teksten.

Myte 5: Høyt søkevolum betyr at folk lurer på noe

De aller, aller mest googlede ordene er i realiteten ikke søk i det hele tatt. De er det man kaller navigasjonssøk: At folk googler i stedet for å skrive inn hele nettadressen. Lista over de 10 mest googlede ordene i Norge i 2016 viste hvor utbredt dette er. Lista var som følger: YouTube, Facebook, VG, Google, Finn, Google Translate, Dagbladet, 1881, Gule Sider, Yr.

Hvis søket er et navigasjonssøk, har det fint liten verdi å tilby annet innhold enn det folk er ute etter. Brukerne kommer ikke engang til å skumlese ned til tredje plass i søkeresultatet. Og enda viktigere: Bedriftens søkeordsanalyse kan inneholde navigasjonssøk også til mindre kjente nettsider.

Myte 6: Alle som søker, vil besøke en nettside

Navigasjonssøkene har en nettside som mål, det er bare ikke din side. Men det er også en annen type søk som gir langt mindre verdi enn søkevolumet skulle tilsi:

La oss kalle dem orienteringssøk.

SEMrush viser blant annet at det er 14.800 søk etter Lillehammer i måneden. Betyr det at så mange akter å besøke byens turistinformasjon, Wikipedia-sida om Lillehammer, kommunens nettsider og så videre? Neppe.

Å skrive «Lillehammer» i søkefeltet, er jo den raskeste måten for å få opp Google Maps på telefonen, slik at du igjen kan finne ut hvor lang tid det tar å reise dit – eller finne fram til parkeringsplassen hvis det er en butikk de har googlet etter.

Myte 7: Høyere søkevolum betyr automatisk større trafikkpotensial

Selv når vi trekker fra navigasjonssøk og orienteringssøk, er det fortsatt ikke slik at markedsavdelingen automatisk kan slå fast at søkeordet med 2900 søk i måneden er viktigere enn et ord med 1900 månedlige søk.

Det kommer helt an på hvorfor folk søker etter ordet, altså intensjonen. Den kan variere kraftig selv for ord innen samme kategori, slik de to skjermdumpene viser. Folk som googler «makrell i tomat», gjør det mest sannsynlig for å kjøpe det. De som googler «leverpostei», derimot, akter å lage det hjemme. Til sammenligning kommer første kjøpsalternativ hvis du googler «kjøttkaker», først på tredje side i Google.

Myte 8: Google Keyword Planner viser nøyaktig hva folk søker

Jeg har påstått det selv: At Google Keyword Planner og dermed de aller fleste søkeordsverktøyene forteller at så og så mange personer googler på bokstaven nøyaktig etter ordet på opplistingen.

Dette stemmer ikke. I mange tilfeller slår Google-verktøyet sammen søkevolumene for flere svært like søk, typisk entall- og flertallsformer og av og til også rene synonymer.

Siden det kun unntaksvis vil være noe poeng i å lage separat innhold for de ulike variantene, bør ikke dette få betydning for bedriftens strategi. Viktigere er det å ikke overvurdere trafikkpotensialet. 800+800 er ikke 1600 hvis de to søkene allerede har vært slått sammen i Googles statistikker.

Myte 9: Alle bør gå for synonymet med høyest søkevolum

Joda. 1000 er mer enn 240. Så hvis du har reelle sjanser til å rangere øverst på ordet med størst søkevolum, bør du selvfølgelig prioritere det. For en liten utfordrerbedrift, derimot, kan det gi bedre resultater å gå for et mindre populært synonym. Søkevolumet viser jo bare antallet folk som googler etter hvert bestemt søkeord – ikke hvor mye trafikk du vil få ved å optimalisere for det.

Hvis hele resten av bransjen har optimalisert for det største ordet – og søkeresultatene for de to ordene er forskjellige – kan det lønne seg å tenke annerledes. Tredjeplass på et søkeord med 240 månedlige søk gir trolig langt flere kunder enn å ligge gjemt på side 3 på søkeordet med 1000 søk i måneden.

Samme logikk gjelder også for innholdsmarkedsføringen. Som utfordrerbedrift gjør du trolig klokt i å konsentrere deg om ord med lavere søkevolum og liten konkurranse til å begynne med.

Myte 10: Det er ingen vits i å lage innhold som ikke kan få søketrafikk

Alt snakket om SEO må ikke forlede oss til å tro at Google er den eneste trafikkilden, eller at det ikke er noen vits i å ha innhold som ikke kan dra trafikk fra Google.

Det kan være flere grunner til å tenke utenfor googlesøket:

  • Du kan dra stor trafikk også fra nyhetsbrev og sosiale medier – helt uavhengig av hvor mange som googler etter søkeordet.
  • Du kan dra trafikk via søkeordsannonser selv om du ikke når opp i Google. Det gir dårlig effekt hvis innholdet ditt er dårlig eller ikke svarer på intensjonen, men fungerer bra hvis du er en utfordrer med godt innhold men liten SEO-tyngde.
  • I tillegg er enkelte sider nødvendige fordi brukerne som allerede besøker siden din, forventer dem. Det kan for eksempel dreie seg om sida med alle ansatte, eller lista over bedriftens tjenester.

 

Lær mer om hvordan din bedrift bør kommunisere med kundene på Best i Tekst-konferansen 24. januar 2019


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no