Marie Brudevold drifter Snapchat-markedsføring for Gjensidige

Derfor skal din bedrift være på Snapchat

Når et 200 år gammelt forsikringsselskap ikke gjør det, trenger kanskje ikke du heller å føle deg for gammel for Snapchat?

– Jeg har fått høre at bank og forsikring ikke har noe på Snapchat å gjøre, sier Marie Brudevold.

Gjensidige Norges egen Instagram- og Snapchat-ansvarlige er vant med skepsisen. Selv om halve Norge ifølge de siste Ipsos-målingene er på Snapchat, er det fortsatt mange bedrifter som er usikre på om Snapchat er en god markedsføringskanal for dem.

Visste du at: 93 % av kvinner mellom 18 og 27 har en Snapchat-profil og det samme har 83 % av menn i samme aldersgruppe?

Selv fikk hun jobb i Gjensidige etter at forsikringsselskapet en stund hadde konstatert at de kun nådde foreldre-generasjonen på Facebook.

– For å klare å nå unge med noe så usexy som bank og finans, så må vi være der de er. Derfor trengte Gjensidige å hente inn noen som kunne snakke ungdommers språk, og være i de kanalene hvor unge er tilstede. Og her står jeg, sier Brudevold.

Hør Marie Brudevold snakke om Snapchat vs Instagram i podkasten Den store kundereisen

Da hun begynte i jobben, var hun både ung og fersk som markedsfører. Likevel fikk hun frie tøyler til å lage innhold. Hadde de visst det på forhånd, ville kanskje enkelte i Gjensidige-ledelsen hatt innvendinger mot at den 200 år gamle symbolfiguren, Vekteren, fikk grillz og brukte uttrykk som FML (Fuck my life). Men det har gitt resultater: Hver post Marie Brudevold legger ut på @GjensidigeNorge, blir sett av mellom 1500 og 2200 som selv har valgt å følge forsikringsselskapets Snapchat-konto.

– På Snapchat kan du kommunisere budskapet ditt til et publikum som selv har valgt å lytte til deg, og som aktivt har oppsøkt ditt innhold. Og du kan gjøre det på tomannshånd uten å konkurrere med andre i nyhetsstrømmen, slik du må i andre kanaler, påpeker Brudevold, som også fremholder andre salgsargumenter for å bruke Snapchat som markedsføringskanal:

– FOMO (Fear Of Missing Out). Storyen ligger bare ute i 24 timer. Det vil si at følgerne må inn minst en gang i døgnet for å få med seg hva som blir lagt ut. Har du godt innhold er sannsynligheten med andre ord enda større for at du når ut. Snapchat gir deg dessuten stort spillerom. Det er lov å være litt mer gæren.

Tips til å lykkes som bedrift

På Gjensidige Norges Snapchat-konto er hensikten å formidle seriøse, tunge temaer på en lett forståelig og morsom måte, forklarer Brudevold. Men selv om forsikringsselskapet først og fremst ønsker å nå de unge, må det likevel tenke bredde også.

– Vi vet ikke hvem som følger oss, så innholdet må passe for alle og hvem som helst. Men, jeg tenker at jeg snakker til venner. Og hvis JEG forstår hva jeg snakker om,  tenker jeg at flere forstår, for jeg har ganske tungt for det! smiler hun.

Da hun og kommunikasjonsavdelingen satte opp kontoen for tre år siden, valgte de å bruke den første tiden på prøving og feiling.

– Vi informerte de ansatte om at vi var der, og så spredde det seg videre. En video om hvordan Brudevold jobber med kontoen ble så laget og lagt ut i andre sosiale medier. Gjensidige-snapperen understreker at det er viktig at innholdet er så bra at folk ønsker å tipse videre om det. Men for nye bedrifter som ønsker å få oppmerksomhet litt raskere, har hun også andre tips:

  • La en influencer ta over kontoen en dag.
  • Snap sammen med samarbeidspartnere. Det er en fin måte å få nye følgere på.
  • Bruk andre kanaler til å gjøre det kjent at dere er på Snapchat.

Innhold som virker

Marie Brudevold bruker tre innholdstyper i sin Snapchat-strategi:

  • Infotainement: Nytte kombinert med humor.
  • Live-snapping: Snappe direkte fra arrangementer. Vise frem hva som skjer i bedriften, hvem de er bak logoen.
  • Personifisering: Gjensidige-Vekteren har fått liv og personlighet. I tillegg har de laget en bitmoji, og de to figurene har hver sin funksjon i Snapchat: Vekteren er den seriøse og trygge, bitmojien er ung og litt mer usikker og spørrende.

– Ved å gjøre Vekteren levende, får følgerne et forhold til ham og dermed også til Gjensidige. Jeg har også erfart at ordspill og lekenhet, og innhold som gir nytteverdi, er populært. Det starter gjerne med at jeg finner artikler på nettsiden vår, og så tilpasser jeg innholdet til Snapchat og språket til målgruppa, forklarer Brudevold, som prøver å få ut minst en story i uken, og bruker 1-2 timer på å lage den.

Snapchats utfordringer

Den sosiale kanalen har absolutt utfordringer sett i markedsøyemed.

  1. Den mangler måleverktøy og rapporteringsmuligheter. Det gjør det vanskelig å måle resultater annet enn ved å se på antall følgere. Brudevold fører selv lister over hvor mange som ser snappene, og hvor mange som gir en respons tilbake i form av at de tar skjermbilde eller sender et spørsmål. Hun registrerer også hvor mange som faller fra underveis fra første til siste snap i en story.
  2. Det er vanskelig å drive firmaprofilering på Snapchat. Du må for eksempel legge fra deg firmaets visuelle profil. Det har imidlertid også en fordel. Litt av sjarmen er at det er lekent og uhøytidelig.

– Trøsten er at du kan bygge opp profilen din over lengre tid, og bruke tid på å prøve og feile. Og feile kan du. Det skal mye til for at du ikke blir tilgitt, sier Brudevold.

Vise frem bedriften

Marie Brudevold oppfordrer flere bedrifter til å våge å slippe seg løs på Snapchat.

– Alle har noe å fortelle: Vaskepersonell kan gi tips om rengjøring, Avfallsbedrifter kan fortelle om kildesortering eller om rare ting de finner i søpla til folk. Butikkansatte kan vise fram tilbud, oppskrifter osv. Snapchat er en kanal man kan være kreativ på, og få frem ting man ikke klarer i andre kanaler, sier hun.

– Hvis forsikring kan lykkes på Snapchat, kan hvem som helst lykkes der.

Nedenfor følger Brudevolds beste råd til andre bedrifter som vil lykkes med markedsføring på Snapchat.

Slik lager du snapstories effektivt

  1. Sett i flymodus. Det gir deg mulighet til å lage en story som henger godt sammen. Enkelt-snapper blir fort litt rotete.
  2. Bruk rekvisitter som er relatert til temaet.
  3. Bruk miljøet du jobber i hvis det er relevant for temaet.
  4. Bruk ellers en hvit vegg med rekvisitter og tegninger.
  5. Tegning og emojies er fint for å forklare og sprite opp tørre temaer.
  6. Når storyen ligger ute, er det fint å følge med på responsen, og eventuelt svare på spørsmål.
  7. Snapchat har en lenke-funksjon, så om du ikke får plass til hele budskapet, kan du be følgerne om å ”sveipe opp” og lese mer på nettsiden.
  8. Husk at mange bruker mobilen på lydløs, så sørg for at budskapet kommer godt frem også uten lyd.

Og husk: Bruk Snapchat på kanalens premisser: Uformelt og friere enn andre kanaler – og gjerne med humor!

…Og dette bør du ikke gjøre

  • Ikke legg ut et bilde av dataskjermen din. Vil du vise noe på skjermen, kan du heller sende en lenke via Facebook og segmentere det der. Bruk kanalen på kanalens premisser.
  • Ikke snap til følgerne dine. Dette er en privat og personlig kanal, og når du får reklamen inn er det fort å føle seg invadert.
  • Reklamene på Snapchat frontes mellom stories-ene. Men ikke bruk stories-ene i tillegg til å pushe reklame.

Slik kan du skape engasjement på Snapchat:

  • Du kan oppfordre folk til å snappe tilbake og dele innholdet sitt.
  • Du kan ha avstemning: ”Screenshot hvis du noen gang har….
  • Eller du kan snappe om kjæledyr og været, det engasjerer alltid…

 

 

Hva skal og skal ikke bedrifter gjøre på Snapchat? Hvor lang skal en snap være? Og hvor mye fjas er lov fra en seriøs bedrift? Vi har fått Gjensidige Norges egen Instagram- og Snapchatsjef, Marie Brudevold i studio. Hun gjør forsikring morsomt på Snapchat, så følg med på stories-ene hennes på gjensidigenorge. Hun deler også supre råd for Snapchat-noviser på bloggen sin.

Programleder Gjermund Glesnes har pappaperm, så Åslaug Græsvold har fått første vikar i studio. Og siden vi snakker om Snapchat og fjas, passer det veldig bra at innholdsrådgiver Marte Glanville er av de fjaseglade. :)

Episoden er tilgjengelig via Libsyn og iTunes. Du finner Den store kundereisen i din podcast-app.


Innholdsrådgiver Åslaug Græsvold

Åslaug Græsvold

Innholdsrådgiver

aslaug.grasvold@cloudmedia.no