Astrid Valen Utvik holder frokostseminar om å skape engasjement på Facebook

10 råd for å skape engasjement på Facebook

Facebook kan være en fantastisk markedsføringskanal – hvis bedriften din når opp i kampen om publikums nyhetsfeed. Her er tipsene for å lykkes.

Drukner Facebook-postene til bedriften din i kampen mot kattevideoer, juleverkstedbilder og – enda verre – konkurrentenes historier? Ebber de frustrerende ofte ut i null kommentarer og kun plikt-likes fra egne ansatte?

Da er du ikke alene. Men heldigvis: Det fins råd som kan gi økt engasjement som igjen danner en positiv spiral for Facebook-siden din.

Dette var ett av mange gode råd dagens foredragsholder Astrid Valen-Utvik fra Valen-Utvik ga tilhørerne under frokostseminaret hos Cloud Media 7. desember. Hun er en kjent profil for alle som lefler med sosiale medier og ble kåret til «Årets sosiale medier-personlighet 2017» under Social Media Days i februar.

Hard konkurranse

Valen-Utvik understreket at kampen om å engasjere dine potensielle kunder på Facebook er knallhard.

– Til enhver tid er det noen tusen historier som kjemper om i det hele tatt å dukke opp i nyhetsfeeden, og dermed få lov til å kjempe om oppmerksomheten deres, sa hun til tilhørerne.

IKEA Facebook-posterKonkurransen gjør at også bedrifter må fortelle gode historier. Men hva som er en god historie, avhenger helt av hvem du er og – enda viktigere – hvem målgruppen din er. Derfor må bedrifter ha en strategi for hva og hvem de skal være på Facebook og i andre sosiale medier.

– Dere trenger ikke å være kule for alle. Dere må være kule og viktige for de som er viktige for dere, sa Valen-Utvik.

10 råd for Facebook-engasjement

Hvor mange visninger en Facebook-post får, avhenger helt av brukernes reaksjon på posten de første timene. Jo flere som stopper opp, liker og kommenterer, jo bedre spredning vil Facebooks algoritmer gi den.

Astrid Valen-Utvik ga følgende 10 råd for å skape mer engasjement:

  1. Fortell historier som berører!
  2. Vis frem mennesker, for eksempel bedriftens ansatte.
  3. Oppfordre til dialog, blant annet ved å spørre om følgernes mening.
  4. Vær tilstede i dialogen, også når dere får kritikk. Bruk tilbakemeldingene til å lytte og lære.
  5. Overrask!
  6. Vær bevisst på det visuelle når du skal lokke folk til å stoppe opp i scrollingen.
  7. Lag poster som er så levende du kan, ved hjelp av livestreaming eller video.
  8. Tenk nytt og utradisjonelt i stedet for å repetere det alle andre i bransjen gjør.
  9. Husk at variasjon er viktig. Ikke la alle poster være «like».
  10. Våg å være annerledes.

Lyst til å hente mer tips og inspirasjon til å engasjere på Facebook? Hør Astrid Valen-Utvik i Den store kundereisen.