Astrid Valen Utvik holder frokostseminar om å skape engasjement på Facebook

10 råd for å skape engasjement på Facebook

Facebook kan være en fantastisk markedsføringskanal – hvis bedriften din når opp i kampen om publikums nyhetsfeed. Her er tipsene for å lykkes.

Drukner Facebook-postene til bedriften din i kampen mot kattevideoer, juleverkstedbilder og – enda verre – konkurrentenes historier? Ebber de frustrerende ofte ut i null kommentarer og kun plikt-likes fra egne ansatte?

Da er du ikke alene. Men heldigvis: Det fins råd som kan gi økt engasjement som igjen danner en positiv spiral for Facebook-siden din.

I denne artikkelen vil «Årets sosiale medier-personlighet 2017» Astrid Valen-Utvik fra Valen-Utvik gi sine beste råd for å skape engasjement på Facebook.

Hard konkurranse

Valen-Utvik understreker at kampen om å engasjere dine potensielle kunder på Facebook er knallhard.

– Til enhver tid er det noen tusen historier som kjemper om i det hele tatt å dukke opp i nyhetsfeeden, og dermed få lov til å kjempe om oppmerksomheten deres, sier hun.

IKEA Facebook-posterKonkurransen gjør at også bedrifter må fortelle gode historier. Men hva som er en god historie, avhenger helt av hvem du er og – enda viktigere – hvem målgruppen din er. Derfor må bedrifter ha en strategi for hva og hvem de skal være på Facebook og i andre sosiale medier.

– Dere trenger ikke å være kule for alle. Dere må være kule og viktige for de som er viktige for dere, sier Valen-Utvik.

10 råd for Facebook-engasjement

Hvor mange visninger en Facebook-post får, avhenger helt av brukernes reaksjon på posten de første timene. Jo flere som stopper opp, liker og kommenterer, jo bedre spredning vil Facebooks algoritmer gi den.

Astrid Valen-Utvik gir følgende 10 råd for å skape mer engasjement:

  1. Fortell historier som berører!
  2. Vis frem mennesker, for eksempel bedriftens ansatte.
  3. Oppfordre til dialog, blant annet ved å spørre om følgernes mening.
  4. Vær tilstede i dialogen, også når dere får kritikk. Bruk tilbakemeldingene til å lytte og lære.
  5. Overrask!
  6. Vær bevisst på det visuelle når du skal lokke folk til å stoppe opp i scrollingen.
  7. Lag poster som er så levende du kan, ved hjelp av livestreaming eller video.
  8. Tenk nytt og utradisjonelt i stedet for å repetere det alle andre i bransjen gjør.
  9. Husk at variasjon er viktig. Ikke la alle poster være «like».
  10. Våg å være annerledes.

Lyst til å hente mer tips og inspirasjon til å engasjere på Facebook? Hør Astrid Valen-Utvik i Den store kundereisen.

 

 

Vi har podkastkollega-treff! Astrid Valen-Utvik fra podkasten Sosialt Sett og SoMe-rådgiver i Valen-Utvik, er på storfint besøk i årets siste episode av Den store kundereisen. Fra kjøkkenbordet hjemme eller fra en kafékrok i byen, hjelper Astrid noen av Norges største merkevarer med å lage fantastisk og engasjerende innhold i sosiale medier. Men hva er så dette fantastiske innholdet? Og hvordan lager man det? Det kan du få mange gode svar på hvis du laster ned episode 12 av Den store kundereisen. Programledere denne gang er Caroline Korsvoll og Åslaug Græsvold fra Cloud Media.

Psst! Bonus (det er jo jul!): Hør episode 29 av podkasten Sosialt Sett, og få Astrid og medprogramleder Heidi Sperres beste tips til app-er de bruker til å fortelle gode historier i sosiale medier!

Episoden er tilgjengelig via Libsyn og iTunes. Du finner Den store kundereisen i din podcast-app.