Slik nådde han 1,2 millioner på Facebook for 80 kroner

For å lykkes i sosiale medier må du bruke innsikt, riktig teknologi og kreativitet – og du må tørre. Slik Erik Holm gjorde da han skapte Norges lengste vannsklie.

Når to av tre nordmenn bruker Facebook daglig, og ungdom ifølge Bufdir bruker i gjennomsnitt over to timer på sosiale medier hver dag, sier det seg selv: Å lykkes på sosiale medier er viktig. Men hvordan lykkes du?

Det var tema da Erik Holm holdt frokostseminar hos oss i Cloud Media 27. oktober.

Erik jobber med kreativitet og strategi i RED Gruppen, og blant Norges aller beste og mest kreative sosiale medier-hoder. Han har tidligere vært med og vunnet ”Årets nyskaper” i Spinn for deres kampanje for fotballklubben AIK, og har jobbet med kunder som for eksempel NRK, Norwegian, Barcode, Ice.net, Varner og Visit Sweden.

Norgesrekorder ut av «ingenting»

Noen enkle suksessfaktorer følger lenger nede. Men først litt om en av hans seneste suksesshistorier: Det sanne eventyret om Norges lengste vannsklie.

Det hele startet med et ønske om å vise at Oslo er kul også sommerstid. Erik fikk ideen om å lage en vannsklie. Og ikke en hvilken som helst liten rutsjebane, men Norges lengste. 300 meter lang, fem meter bred, og ganske spektakulær.

Eneste problem var at ingen ville være med på ideen.

Erik Holm jobber med kreativitet og strategi i RED Gruppen. Foto: Joakim Hall

Hva gjør man da? For Erik Holm og hans folk ble svaret enkelt: De gjorde det selv. Og uten annet markedsføringsbudsjett enn et domene, en nettside og 80 kroner til Facebook-annonsering skapte de på kort tid en viral suksess.

Norges lengste vannsklie fikk over 100.000 mennesker til å melde seg på som deltakere via Facebookog ble Norges største Facebook-event gjennom tidene!

Det tiltrakk sponsorer og eventbyrå som betalte for å få laget vannsklia – som solgte ut samtlige billetter.

Slik skapte de vannsklia

Noe av det han gjorde, var å bruke Jodel til å spre buzz om ideen. Jodel er en app hvor du poster tekst og bilder anonymt, og brukerne innenfor 10 kilometers radius kan stemme statusen opp eller ned etter hvorvidt de liker den eller ikke.

Neste steg var å samle interessenter til nettsiden. På den måten fikk de over 5000 epostadresser. Disse ble igjen lastet inn i Facebook og Instagram for å skape lookalikes – profiler som likner de som allerede har vist interesse, og dermed selv med stor sannsynlighet vil være interessert.

Ved å bruke 80 (!) kroner til Facebook-annonsering mot lookalikes-ene, nådde de 100.000 personer. Dermed kastet store mediehus som NRK, Dagbladet, Aftenposten, VG og P4 seg på, og det samme gjorde Coca-Cola. Med brusgiganten som sponsor ble vannsklia ikke bare en viral suksess, men også en happening for hele Oslo.

Hvordan lykkes i sosiale medier

Instagram Stories og Snapchat kan gjøre mye av det samme. Men hva er deres styrker? Skjermdump fra Erik Holms presentasjon.

– Problemet med viralt innhold er at det er mer sjeldent enn enhjørninger. Derfor er det ikke realistisk at du skal gå rundt og lage innhold som går viralt, sier Erik Holm.

Han har likevel noen råd som kan være nyttige for å lykkes i sosiale medier. Du kan nemlig lære ting fra enhjørningene. Og det fins teknikker og innholdstyper som du kan bruke for å treffe bedre.

Her følger noen av Erik Holms punkter:

  • Du er på sosiale medier for å være sosial. Holm bruker Betsson som eksempel; ved å følge og snakke med dem på Twitter, føler han at han kjenner Betsson – som en person.
  • Identifiser målgruppen din, og velg medium utfra hvor de er. Eldre publikum bruker fortsatt Facebook mest, men for et yngre publikum vil kanskje Snapchat, Jodel eller helt nye sosiale medier fungere bedre.
  • Del ting som folk får lyst til å snakke om, i stedet for å si det ingen gidder å høre om.
  • Lag lookalikes for å treffe nye potensielle følgere.
  • Utnytt saker i nyhetsbildet – som Finn gjorde etter oppslagene om at Marius Borg Høiby bruker Slottet som adresse i sine Finn-annonser, blant annet for en «nesten ubrukt weekend-bag fra Louis Vuitton».
  • Hold deg ung. Er du den første til å ta i bruk et nytt sosialt medium, vil du også eie det – i hvert fall en stund.
  • Bruk nye funksjoner i eksisterende sosiale medier. Innhold på disse plattformene, som Facebook Live, blir prioritert i feeden.
  • Lag en publiseringsplan. Sett av et par timer i måneden og planlegg engasjerende innhold og spre det i tid – uten å miste muligheten til å snu seg rundt etter nyhetsbildet.
  • Bruk influencers, altså folk med mange følgere eller stor tillit blant riktig målgruppe. La dem ta over kontoen din en dag.
  • Våg! Det som fungerte i går, fungerer kanskje ikke i dag. Derfor må du tørre å prøve, og leve med at alt ikke treffer.

Denne posten fra Finn er et godt eksempel på newsjacking, å bruke aktuelle nyhetssaker i sosiale medier.


Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

gjermund.glesnes@cloudmedia.no