Skip to content

Innholdsstrategi

Uten en klar innholdsstrategi vil innholdsmarkedsføringen nesten bestandig koste mer enn den smaker. Derfor har vi spesialisert oss på å hjelpe bedrifter og organisasjoner til å legge en god grunnmur for satsingen.

Innholdsstrategi

Uten en klar innholdsstrategi vil innholdsmarkedsføringen nesten bestandig koste mer enn den smaker.

OK, så har dere besluttet å kaste dere på innholdsmarkedsføring. Det kan være en lykkelig beslutning. Studier har vist at content marketing koster mindre og gir flere salg og leads enn tradisjonell markedsføring. Det gir også bedre merkevarekjennskap og økt trafikk til nettsidene. Det betyr likevel ikke at all innholdsmarkedsføring gir suksess. For en del bedrifter skaper den heller interne konflikter, og resultater som på ingen måte står i forhold til investeringene. Forskjellen mellom de som lykkes og de som mislykkes, kan som regel forklares med strategiske valg – eller mangelen på dem. Derfor er hjelp med innholdsstrategi en av våre viktigste tjenester.

Hva er en innholdsstrategi?

En innholdsstrategi blir til ved at vi guider vår kunde gjennom en prosess som besvarer de viktigste strategiske beslutningene for content marketing-satsingen. Den inneholder kort fortalt svar på spørsmålene:

  • Hvem målgruppa er, enten det er snakk om én primærmålgruppe eller flere primære og sekundære målgrupper. Her henter vi hjelp fra våre eksperter på forbrukerinnsikt.
  • Hva disse menneskene er opptatt av, og hvor deres interesser krysser dine.
  • Hvilke andre nettsider som din side vil konkurrere mot, hva deres styrker og svakheter er, og hvordan du kan skille deg ut positivt ut i forhold til dem.
  • Hvilke(t) tema(er) innholdssatsingen bør handle om, og hvilken rolle den skal spille for målgruppa/ene.
  • Hvilken tone-of-voice du skal ha, både språklig og i bruken av bilder, video og eventuelt podkast.
  • Hva innholdssatsingen skal resultere i. Her setter vi opp klare og realistiske mål, både for trafikk og lesing og for hva denne skal bidra med i salg, leads og andre konverteringer. Vi sørger også for at målene faktisk er målbare, enten ved å telle salg/leads osv. eller med merkevaretracking og liknende.
  • Hvordan publikum skal finne innholdet, og hvilke kanaler det skal spres i organisk og betalt. Her blir rådet vanligvis at annonsering og annen betalt spredning vil være viktig i starten, mens du oppnår bedre organisk spredning etter en stund.
  • Hvordan arbeidsflyten skal være, både når det gjelder hvem som skal gjøre hva, og når og hvor ofte dere skal publisere nytt innhold.

Hvorfor er innholdsstrategien viktig?

Innholdsmarkedsføring er meningsløs hvis den ikke både tar kundens og din strategiske interesse på alvor. Det er også nødvendig med en god plan for hvordan publikum skal finne innholdet. Når vi alltid anbefaler våre kunder å investere tid og penger i en skikkelig innholdsstrategi, har det imidlertid flere grunner. En grunn er de interne. Innholdsmarkedsføring har en helt annen natur enn tradisjonell reklame. Dette kan være vanskelig å håndtere for organisasjoner som er vant til å pushe salg og/eller egen fortreffelighet enten folk hører etter eller ei. Ved å gi en klar definisjon på hvordan innholdet skal være og hvem som bestemmer, skaper innholdsstrategien klare kjøreregler og en riktig tone-of-voice. Et annet viktig element i innholdsstrategien er at den definerer relevante målsetninger og hvordan de skal måles. Ved å gjøre dette riktig fra starten, med riktig teknisk implementering og rutiner for webanalyse, får dere et god utgangspunkt for å bedømme hvorvidt satsingen fungerer eller ikke, og å bruke resultatene til videreutvikling.

Våre eksperter

Marte Glanville - Redaktør/innholdsrådgiver

Marte Glanville

Redaktør/Innholdsrådgiver

Prosjektleder/innholdsrådgiver Caroline Korsvoll

Caroline Korsvoll

Prosjektleder/Innholdsrådgiver

Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver