Skip to content

Konseptutvikling

Du må ikke gå fra konseptene for å lykkes med konseptutvikling. Snarere tvert imot.

Konseptutvikling

Du må ikke gå fra konseptene for å lykkes med konseptutvikling. Snarere tvert imot.

En vellykket konseptutvikling minner mye om arbeidet med innholdsstrategi, men krever enda mer for at sluttresultatet skal bli vellykket. Prosessen går tross alt ut på å utvikle et konsept som både kan stå på egne bein og samtidig bygge oppunder dine mål og USP-er. Det er nettopp dette vi gjorde da vi utviklet nettstedet Frokosten.no for Scandic Hotels, for våre egne podkaster Foreldremøtet og Reisepodden, og som flere av våre medarbeidere gjorde da de var med på å planlegge magasinet Kamille Puls, som ble nominert til MBL-prisen «Årets nyskapning» i 2015.

Konseptutvikling i praksis

Når vi skal utvikle et innholdskonsept helt fra starten, eller gjøre omfattende videreutvikling av et eksisterende konsept, starter vi gjerne med nokså blanke ark. Enten kan konseptet starte med en idé om en type innhold vår kunde kan og bør skape for en målgruppe, eller det kan komme som et svar på funnene i en innholdsstrategi. Uansett må vi raskt definere hva slags innhold du skal tilby, og hvem innholdet skal skapes for. Her er vi i Cloud Media sterke. Vi har nemlig ikke bare medarbeidere som har erfaring med å utvikle redaksjonelle konsepter, men er også svært sterke på både forbrukerinnsikt og søkeordsanalyse. Dermed er vi godt rustet til både å bli kjent med målgruppa og å koble innsikten med innhold som treffer. Når selve ideen er født, går vi gjennom et langt løp der selve navnet på nettstedet (eller andre kanaler) bare er punktumet. Det aller viktigste er selvfølgelig å finne et tema og en innholdsform som målgruppa faktisk er interessert i, og som passer inn i det din bedrift eller organisasjon ønsker å assosieres med. Vi må også sørge for å gjøre konseptet tydelig nok til å skille seg ut, samtidig som det er bredt nok til å kunne publisere nytt og variert innhold lenge. Når disse spørsmålene er besvart, bistår vi gjerne med å legge en grundig og gjennomtenkt innholdsstrategi. Vi kan også designe de nye nettsidene slik at også logoen og det grafiske uttrykket snakker målgruppas språk, samtidig som sidene er SEO-optimalisert.

Fra konsept til drift

Selv det beste konsept går fort til grunne hvis ikke det daglige arbeidet fungerer. Noen må formulere selve artikkelideene og lage innholdet, og noen må sørge for at det blir spredd, enten via sosiale medier eller (i hvert fall i begynnelsen) ved hjelp av søkeordsannonsering. Vi har svært erfarne journalister, fotografer og videofotografer. Dermed kan vi hjelpe dere produksjon av tekst, foto og video av høy kvalitet. Vi har også erfarne redaktører i staben og kan derfor stille med redaktør til leie. Blant nettsidene vi allerede yter redaktørtjenester for, er Orklas innholdshub Plusstid og Kirkens Bymisjon. Hvis dere ønsker å bruke egne ressurser til selve produksjonen, kan vi bistå med alt fra søkeordsanalyse og artikkelforslag til skrivekurs. Vil du vite mer om hvordan vi i Cloud Media jobber med konseptutvikling? Ta kontakt med oss for en prat!

Våre eksperter

Marte Glanville - Redaktør/innholdsrådgiver

Marte Glanville

Redaktør/Innholdsrådgiver

Prosjektleder/innholdsrådgiver Caroline Korsvoll

Caroline Korsvoll

Prosjektleder/Innholdsrådgiver

Innholdsrådgiver Åslaug Græsvold

Åslaug Græsvold

Innholdsrådgiver

Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

Redaksjonssjef/Innholdsrådgiver Marit Aaby Vebenstad

Marit Aaby Vebenstad

Redaksjonssjef/Innholdsrådgiver