Skip to content

Tekst

Gode tekster er avgjørende for om innholdsmarkedsføring lykkes. Men å skrive gode tekster er en kunst, så hvordan sørger du for at tekstene skinner?

Tekst

Gode tekster er avgjørende for om innholdsmarkedsføring lykkes. Men å skrive gode tekster er en kunst, så hvordan sørger du for at tekstene skinner?

Her i Cloud Media har vi løst spørsmålet enkelt – og vanskelig. Vi har rett og slett rekruttert en stab av erfarne journalister med gode penner til å gjøre skrivejobbene. Fordi vi også har et bredt felt av frilansere i tillegg til våre faste ansatte, har vi alltid kapasitet, og vi har journalister som kan saksfeltet nesten uansett hva artikkelen skal handle om.

Samtidig har vi gitt samtlige journalister, både faste og frilansere, kurs i SEO-optimalisert skriving. På den måten står vi godt rustet til å skape tekster som både treffer målgruppa rett i hjertet og søkemotorene.

Hvorfor god tekst betyr noe

Når vi alltid legger vår ære i å levere tekster (og bilder og video) av topp kvalitet, er det ikke bare fordi vi er for stolte til å levere noe halvveis. Det er også fordi kvaliteten betyr noe.

Først og fremst er gode tekster og bilder viktige for leserne – og for hvordan de oppfatter deg og din merkevare.

  • Språklige feil og rotete oppbygging undergraver arbeidet du legger ned for å levere høy kvalitet på selve varene og tjenestene.
  • Gode og originale tekster gjør derimot at du skiller deg ut positivt, som en bedrift som bryr seg og tør å tenke litt annerledes.

Fordi gode tekster får leserne til å bli på sidene dine, og gjerne klikker seg videre, har tekstkvaliteten også betydning for SEO. Et av Googles sterkeste signaler er tross alt hva leserne gjør etter å ha klikket seg inn på et søkeresultat.

Ulike typer tekster

Når vi produserer tekster til innholdsmarkedsføring, sørger vi alltid for at resultatet blir i tråd med kundens tone-of-voice og innholdsstrategi– to viktige grunnsteiner for innholdssatsingen som vi kan hjelpe til med utviklingen av.

Fordi våre skribenter har lang erfaring som featurejournalister, har de også et stort register å spille på. Ikke bare kan de levere nettsidetekster og tips-og-råd-artikler som leserne forstår og liker. Men de vet også hvordan fortellerteknikker og språklige virkemidler skal brukes for å påvirke leserne som er i andre deler av kundereisen, eller slettes ikke har oppsøkt innholdet for å løse et spesifikt problem.

Dette gjør oss i stand til å løse de aller fleste oppgaver innen innholdsmarkedsføring på en god måte.

Featuretekster for påvirkning

Hvis målet ditt er å påvirke folks prioriteringer eller inspirere dem til å gjøre handlinger de ikke egentlig hadde tenkt seg, er ikke SEO-optimalisering svaret. Da må du ty til sterkere dramaturgiske og språklige virkemidler.

Her kommer vår stab av erfarne featurejournalister virkelig til sin rett. De gjør at vi, til forskjell fra de fleste innholdsmarkedsføringsbyråer, også kan lage hero-artikler og skrive gode tekster for frivillige organisasjoner og bedrifter som ønsker å gjøre langt mer enn å løse konkrete problemer for kundene.

SEO-optimaliserte tekster

Kjøpsguider, tips og råd-artikler, oppskrifter og andre artikler som retter seg mot søkemotorer, er tilsynelatende enkle å skrive. Sannheten er likevel at en original og velformulert tekst er viktig også her. Samtidig som innholdet skal løse leserens utfordringer og problemer, ønsker du jo at målgruppa skal bli påvirket. Du vil at de skal se på deg ikke bare som en ekspert, men også original, spennende og «kul» – kort sagt en som går litt lenger enn konkurrentene.

Gjennom kursing og tett samarbeid med våre egne eksperter på søkemotoroptimalisering, kan våre journalister SEO-vennlig tekst til fingerspissene – samtidig som de nærmest automatisk tilfører tekstene litt mer å ha jobbet i årevis med større reportasjer.

Produktsider og -berikelser

Innholdsmarkedsføring er ofte en god måte å drive potensielle kunder til ditt nettsted, men fungerer ikke alene. Selve konverteringen vil tross alt skje i selve butikken, enten det er en fysisk butikk eller en nettbutikk.

For å lede målgruppa gjennom disse avgjørende stegene i kundereisen, må du altså ha gode produkt- og tjenestesider. Ofte vil disse sidene også være viktige landingssider fra søkemotorene. Siden Google premierer originalt innhold – og kundene ønsker så god og klar informasjon som mulig – må du også sørge for at også disse sidene er så gode som mulig. Her kan vi hjelpe deg, slik vi har skrevet over 10.000 produktberikelser for G-Sport. Ønsker du heller å gjøre jobben selv, bistår vi gjerne med kjøreregler og råd om hvordan arbeidet bør legges opp.

Våre eksperter

Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver

Innholdsrådgiver Åslaug Græsvold

Åslaug Græsvold

Innholdsrådgiver

Prosjektleder/innholdsrådgiver Caroline Korsvoll

Caroline korsvoll

Prosjektleder/Innholdsrådgiver