Skip to content

Tone of voice

Det er ikke bare hva du sier men også hvordan du sier det, som bestemmer om du får folk til å høre på deg. Slik er det også i markedsføring.

Tone of voice

Det er ikke bare hva du sier men også hvordan du sier det, som bestemmer om du får folk til å høre på deg. Slik er det også i markedsføring.

Tone of voice er retningslinjene for nettopp dette. Den definerer hvordan du skal henvende deg, hvilken språklig tone du skal bruke, hvor langt du skal skrive, og så videre. Skal du bruke «du» eller «man»? Bruke et muntlig og enkelt eller profesjonelt språk fullt av faguttrykk? Hvor lange skal tekstene være? Skal bildene ha reportasjepreg eller tas i studio? Bør du bruke humor eller være seriøs? Svarene avhenger helt av tema og hvilken målgruppe du henvender deg til. Men innholdsmarkedsføringer avhengig av at de treffer.

Slik jobber vi med tone of voice

Vi definerer alltid tone of voice når vi utarbeider innholdsstrategier. Men hvis kunden allerede har en gjennomarbeidet strategi for innholdet, kan vi også finne fram til og formulere en tone of voice separat. Uansett om vi gjør hele prosessen eller bare tone of voice, kobler vi vår kreative innholdsavdeling tett med ekspertene på forbrukerinnsikt. Vi undersøker hvilken innsikt kunden har allerede, og skaffer eventuelt den kunnskapen som mangler. Slik slipper vi å gjette, men vet hva målgruppa egentlig vil ha, og hvordan de helst konsumerer innhold. Deretter går vi metodisk til verks for å besvare alle spørsmålene som til sammen setter stemmen til artiklene og det øvrige innholdet på nettstedet. Her har vi en stor fordel av at våre journalister mestrer en stor verktøykasse av språklige virkemidler – slik at vi både vet hvilke strenger tekstene kan spille på, og hvordan disse brukes i praksis. Til slutt setter vi det sammen til et dokument, tone of voice.

Hvorfor ha et tone of voice-dokument

Arbeidet med tone of voice gir verdifull innsikt i målgruppas preferanser, noe som kan gi overraskelser, og uansett er nyttig bevisstgjøring for tekstforfatterne. Hvis samme medarbeider skal skrive alle tekster for all framtid, kan det likevel være bortkastet tid å utarbeide et tone of voice-dokument. Men slik er sjelden markedsføring – eller norsk arbeidsliv. Etter hvert vil en rekke tekstforfattere bidra, og da blir det snart en utfordring. Som bedrift bør du nemlig snakke med én stemme, og være gjenkjennelig uavhengig av hvilken eksterne eller intern ressurs som har produsert teksten. Ved å ha dokumentert hvilken stemme du skal snakke med, gjør du det enkelt for flere å produsere riktige artikler og bilder til nettsidene. Dermed sikrer du noe av det viktigste i moderne merkevarebygging: Å gi kunden den samme gode opplevelsen hver gang.

Våre eksperter

Innholdsrådgiver Åslaug Græsvold

Åslaug Græsvold

Innholdsrådgiver

Prosjektleder/innholdsrådgiver Caroline Korsvoll

Caroline Korsvoll

Prosjektleder/Innholdsrådgiver

Innholdsrådgiver Gjermund Glesnes

Gjermund Glesnes

Innholdsrådgiver