Skip to content

Teknisk SEO

Når du skal bygge et hus, må du ha grunnmuren og bærekonstruksjonen på plass. Og det må vedlikeholdes. For nettstedet ditt spiller teknisk SEO den samme rollen.

Teknisk SEO

Når du skal bygge et hus, må du ha grunnmuren og bærekonstruksjonen på plass. Og det må vedlikeholdes. For nettstedet ditt spiller teknisk SEO den samme rollen.

Lenker som peker ingensteds, menypunkter som ikke virker, eller feil som gjør at hele eller deler av nettsida forsvinner fra Google. Det skal ikke skje, men det skjer likevel. Nettsider er nemlig ikke som bøker. De lever. Og hver gang du fjerner eller legger til en side eller funksjonalitet, eller oppdaterer teknologien bak nettstedet, kan feil oppstå. Det mest berømte eksemplet i SEO-bransjen er Ryanair, som i løpet av én dag nærmest forsvant fra Google i 2014. Feilen skyldtes at flyselskapet glemte å legge inn redirects– omadresseringer – da det ga sidene nye adresser.

Hva er teknisk SEO

For et nytt nettsted sørger teknisk SEO for at sidene er bygd opp på en måte som gir best mulig synlighet i Google og andre søkemotorer. I driftsfasen sørger tjenesten for å oppdage og varsle om feil. I tillegg sikrer den deg mot andre ubevisste feil som gir nettsiden dårlig synlighet i søkemotorene. Våre SEO-eksperter sjekker at

  • Sidene fungerer godt på alle enheter.
  • Sidene lastes raskt nok til å tilfredsstille brukerne og Google.
  • Både svaksynte og Google roboter kan lese dem.
  • Riktige sider er indekserbare (og at de som ikke bør være med, er satt til no-index eller blokkert).
  • Lenkene peker riktig og ikke til en 404-side (manglende side).
  • Nettstedet ikke har duplisert innhold.
  • Alle sider har metabeskrivelse og metatittel med riktig lengde.
  • Søkemotorrobotene får hjelp til å prioritere de viktigste sidene, i stedet for å kaste bort ressursene på tomme eller fattige sider (som igjen kan få søkemotoren til å nedprioritere hele nettstedet).

Der vi finner feil, kan vi enten sørge for at den blir rettet selv, eller gi kunden beskjed slik at deres teknikere kan ta tak i problemet.

Og over tid vil endringer i søkemotorenes algoritmer gjøre at det som var et SEO-vennlig nettsted, ikke lenger er det.

Hvorfor bruke penger på teknisk SEO

Vår påstand er at teknisk SEO bør inn tidlig i prosessen hver gang en virksomhet lager et nytt nettsted. Siden teknologi og søkemotorenes algoritmer er i stadig endring, må arbeidet også gjentas jevnlig – omtrent som bilen må på EU-kontroll. De fleste tekniske feil oppstår nemlig underveis. Og over tid vil endringer i søkemotorenes algoritmer gjøre at det som var et SEO-vennlig nettsted, ikke lenger er det. Ofte gjør nye trender innen webutvikling også at arbeidet med teknisk SEO blir mer komplisert, som for eksempel når mange kunder begynner å bruke JavaScript-rammeverk som gjør det krevende for Google å forstå innholdet.

For å lykkes med moderne SEO må man hele tiden ligge i forkant og holde seg oppdatert. Dette arbeidet dreier seg om viktige hygienefaktorer. For selv om du selvfølgelig trenger godt og relevant innhold for å rangere høyt i Google, er det også slik at selv det beste innholdet blir nedprioritert av søkemotorene – eller forsvinner helt – hvis ikke riktig teknologi ligger i bunn. Teknisk SEO sikrer også at sidene fungerer slik kundene forventer. Dermed bidrar det positivt også for kundeopplevelsen, og som et resultat trolig også for konvertering. Teknisk SEO går derfor hånd i hånd med god UX-designfor å sikre at nettstedet driver kundene videre i kundereisen, og ikke heller til vanvidd.

Våre eksperter

SEO konsulent Morten-André Mikalsen

Morten-André Mikalsen

Fagansvarlig SEO

Geir Brå Ellefsen

Digitalsjef