Skip to content
Unsplash
Unsplash

Facebook-annonsering

Vår filosofi når vi styrer Facebook-annonsering for kundene våre, er enkel: Hvorfor tro når du kan vite? Eller for å si det på en annen måte: Hvorfor ta feil når du kan treffe hver gang?

Facebook-annonsering

Vår filosofi når vi styrer Facebook-annonsering for kundene våre, er enkel: Hvorfor tro når du kan vite? Eller for å si det på en annen måte: Hvorfor ta feil når du kan treffe hver gang?

Våre Facebook-spesialister har lang erfaring med å styre Facebook-sidene til store kjeder og merkevarer. Det har gitt en god magefølelse for hva slags kommunikasjon som virker best. Men det har også gitt en viktigere innsikt:

Testing trumfer gjetting

Folk er forskjellige. Budskap er forskjellige. Og folk er i forskjellig modus avhengig av vær, ukedag, tidspunkt og hva som skjer rundt dem. De fleste av oss sjonglerer også flere personligheter om hverandre. Den beinharde dama med BMX-sykkel og gjørme til oppunder øreflippen kan være like interessert i en ny kjole som kollegaen med veskehund og klippekort i neglesalongen. Derfor styrer vi ikke Facebook-annonsene etter magefølelsen. Og vi unnlater å la våre egne fordommer styre målgruppene. I stedet styrer vi etter kunnskap. Hver gang vi lager en annonse, lager vi flere versjoner hvor både tekst, tittel og bilde eller video er forskjellig. Deretter tester vi dem mot hverandre, og legger alle erfaringene inn i Pivot-tabeller. Det er dette vi kaller A–Å-testing. Gjennom A–Å-testingen lærer vi hvilken annonse som fungerer best for hver enkelt målgruppe – før vi setter inn støtet og legger trykk på kampanjen. Samme utførlige testing gjøres for annonser på Facebook, Instagram og Messenger.

Facebook-annonsering etter skreddersøm

Resultatet? At annonsene blir like forskjellige som folk er forskjellige. Hvis urbane kvinner under 35 responderer best på korte budskap med video og smiley, og deres søstre på landet trigges av et nærbilde og lang tekst, så gir vi dem det. Hvis annonsen treffer best mellom klokka 20 og 22, kjører vi den da og ikke tidligere på ettermiddagen. Fordi testingen gjør at vi vet. Og på samme måte vet vi hvilke målgrupper budskapet ikke treffer, slik at våre kunder slipper å bruke penger på å nå folk som ikke er mottakelige. På denne måten sørger vi for at annonsene får høyest mulig engasjement, som igjen fører til at Facebooks algoritmer jobber for annonsen og ikke imot den. Dermed oppnår vi flere visninger og ønskede handlinger – til lavere kostnad for våre kunder.

Når fungerer Facebook-annonsering

Selv om vi elsker å teste – Facebook-ekspertene våre har til og med lært å elske sine gigantiske regneark – vet vi at annonsering på Facebook har større sjanse for å lykkes for enkelte typer målgrupper enn andre. Denne kunnskapen tar vi med oss i møtene med kunder, og i strategiprosessene om hva slags innhold de bør lage, og hvilken kanal de bør satse på for sin betalte spredning. Generelt fungerer Facebook-annonsering best for B2C-markedsføring, rett og slett fordi Facebook vet mye mer om brukernes fritid enn om yrkeslivet og -rollen deres. Det betyr likevel ikke at B2B-markedsføring er umulig, bare at den må styres på andre måter enn markedsføring mot konsumenter. For B2B-annonser bruker vi som regel retargeting via Facebook-piksler på kundens nettside eller styrer kampanjene ved hjelp av eksisterende kundelister. Vi vet også at kvinner generelt trigges mer av drømmer mens menn vil ha det konkret, og at yngre brukere bruker kortere tid enn eldre på å bedømme om annonsen er interessant. Men til forskjell fra andre byråer lar vi ikke slike «sannheter» stå alene og uprøvd. For folk er forskjellige. Reklamebudskap og dine varer og tjenester er forskjellige. Derfor gir det best effekt å la Facebook-annonseringen styres av reell kunnskap gjennom testing, ikke antakelser og fordommer.

Våre eksperter

Madeleine Røsnes

Digital rådgiver