Skip to content

Google-annonsering

Google-annonsering kan få salget i havn, men det krever at både utforming og budskap treffer blink. Derfor er strategien avgjørende.

Google-annonsering

Google-annonsering kan få salget i havn, men det krever at både utforming og budskap treffer blink. Derfor er strategien avgjørende.

Mens andre former for annonseringer bedre til å bygge merkevare eller interesse for et nytt produkt, er Google-annonsering på søkeord sammen med retargeting klart mest effektivt når du skal vinne kunden i selve kjøpsøyeblikket. Her kjøper du deg tross alt plass øverst i søkeresultatet, uavhengig av hvordan sidene dine gjør det organisk. Og du gjør det i akkurat riktig øyeblikk: Når kunden har kredittkortet klart og bare skal finne en butikk å handle i. Betalte søk kan også være en god måte å gjøre kundene oppmerksomme på nye produkter eller tjenestevarianter i et allerede etablert marked. Mange annonsører glemmer imidlertid det viktigste når de kjøper seg plass på søkeord: At brukerne tyr til Google for å finne svar. Og selv om de godt kan velge en annonse i søkeresultatet, er forventningen den samme. Bud én i søkemotorannonsering er derfor alltid å forstå hensikten bak søket du kjøper deg plass i.

Slik jobber vi med Google-annonsering

Her har vi en stor fordel. Fordi vi har eksperter på både SEO og kundeinnsikt i teamet, forstår vi hvilke intensjoner som ligger bak forskjellige typer søk. Det er for eksempel stor forskjell på søkene «billig pc» og «bærbar pc» – både i hvilke sider Google viser og hva brukerne klikker på. Da må også annonsene være ulike, både i utformingen og hvilken landingsside den peker til. Vi tilpasser alltid annonsene til hvilken fase i kundereisen søkene tilhører, og kan hjelpe med riktig innholdpå selve landingssidene. Ved hjelp av kreativitet og kundeforståelse tester vi oss fram til annonseformatet og -teksten som gir best resultater, og setter opp regler som gir riktige bud til riktige målgrupper. På den måten får du ikke bare klikk, men også ønsket effekt ut av klikkene.

Alltid i forkant

Søkeordsannonsering er i utgangspunktet enkelt. «Alle» kan sette opp annonser som skal vises for definerte søkeord. Når vi likevel kan bidra til høyere suksessrate og lavere pris per konvertering, skyldes det at vellykket Google-annonsering er et fag akkurat som det meste annet.

  • Du må ha en klar strategi for hva du ønsker. Ønsker du flere salg, nye kunder eller høyere fortjeneste per kunde? Alle svar kan være riktige, men hva du velger vil ha betydning for hvordan kampanjen bør settes opp og måles.
  • Du må identifisere hvilke søkefraser som har ønsket intensjon og sette opp annonser som trigger handling for dem.
  • Du må justere budene slik at annonseringen blir mest mulig kostnadseffektiv.
  • Du må vite hvilke muligheter søkemotorene gir til ad extensions og hvordan og når de bør brukes.
  • Du må overvåke resultatene og justere underveis.

Vi forstår mulighetsrommet søkeordsmotorene gir på annonseflatene og forsøker å hele tida ligge i front slik at du henter ut potensialet i teknologien. Vi har også en dyp forståelse av hvordan du best setter opp remarketing og hvilke attribusjons- og budmodeller du bør bruke. Ved hjelp av gode data og annen kundeinnsikt setter vi opp regler som styrer selve budgivningen automatisk ut fra måloppnåelsen. Dette gir langt mer effektiv annonsering enn manuell styring har mulighet til. Mens et menneske kanskje vil gjøre endringer i budene hver 14. dag, gjør annonsesystemet endringer så snart det har nok data – noe som kan gi 1000 endringer på én dag. Samtidig som dette gir fantastiske muligheter, stiller det også strenge krav til at målet med annonsene er riktig definert, noe vi har god kontroll på. Kort oppsummert er det mange faktorer som må på plass for å gjøre Google-annonsering til et effektivt verktøy. Og vi setter vår ære i å alltid ligge i forkant og å gi gode råd.

Våre eksperter

Madeleine Røsnes

Digital rådgiver