Skip to content

Youtube-annonsering

En vellykket Youtube-reklame kan være kostbar eller spilt inn på mobiltelefonen. Vi gir råd og hjelper deg med spredning til riktig målgruppe.

Youtube-annonsering

En vellykket Youtube-reklame kan være kostbar eller spilt inn på mobiltelefonen. Vi gir råd og hjelper deg med spredning til riktig målgruppe.

Youtube står ekstremt sterkt blant yngre målgrupper – i USA er videokanalen større enn alle kabel-TV-nettverkene i aldersgruppene 18–34 og 18–49 år. Dermed kan kanalen også være godt egnet for annonsering. Du må bare vite hva du gjør, hvordan du gjør det, og hvordan du styrer kampanjen best mulig. Her kan vi hjelpe deg.

Annonseformater på Youtube

En annonse på Youtube kan være nesten alt: Det kan være alt fra en avansert tv-reklame til 0,5 million til en animert versjon av magasinannonsen, eller en unboxing-video der du pakker ut esken med et nytt produkt. Du kan velge mellom videoannonser som kan hoppes over og ikke hoppes over, bumperannonser på 6 sekunder som brukeren må se før selve videoen spilles av, eller ulike former for bannere som overleggskort i nedre del av videoen eller på siden av spilleren. Hva du bør velge, avhenger helt av både budsjettet og hva du ønsker at Youtube-annonsen skal gjøre. Uansett må du huske at Youtube-annonsering har en annen form enn tradisjonell TV- eller kinoreklame. Tempoet må være høyere. Fortellerstemmen må byttes ut med andre fortellermåter. Vi har erfaring med hvilke fortellergrep som fungerer og hvilke som ikke gjør det, og kan både hjelpe deg med å sette opp annonser med allerede produserte filmer, eller selv bistå med hele prosessen fra konseptutvikling til videoproduksjonog spredning.

Store muligheter for målretting

I likhet med de andre formene for Google-annonseringåpner Youtube-annonsering for svært finsiktet styring av målgruppene. Med over 2 millioner norske brukere kan du nå bredt ut, eller segmentere deg dypt inn i nisjegrupper basert på alder, bosted, kjønn og interesser. Våre eksperter på forbrukerinnsikt kan hjelpe deg med å definere hvem målgruppen faktisk er og hvilke verdier de styres av. Samtidig har vi bred erfaring med å sette opp riktige måleparametere og automatisk budgivning, slik at Youtube-systemet selv optimaliserer både bud og målretting slik at annonsen får maksimal effekt. Vi gir også gode råd om hvilke pris- og budmodeller du bør velge for å øke lønnsomheten.

Flere muligheter på Youtube

Selv om Youtube-annonsering for de fleste er synonymt med merkevarebygging eller produktlansering, kan kanalen også brukes til helt andre ting. Med mindre du kun satser på 6 sekunders bumberannonser, bør du også kombinere annonseringen med en kanal for organisk trafikk. En slik kanal kan brukes på flere måter. Du kan bruke Youtube som kanal for kundeservice, og for eksempel vise hvordan kunden kan bytte blader på gressklipperen. Du kan bygge en samling av interessante videoer for målgruppa. Det essensielle er at hva du produserer og hvordan, er tilpasset hvor kunden er i kundereisen. Det betyr at satsingen bør følge en helhetlig strategi hvor både organisk spredning og annonsering er en del. Vi kan selvfølgelig hjelpe til også med denne strategien. Her kan du lese mer om alle former for digital annonsering som Cloud Media tilbyr!

Våre eksperter

Madeleine Røsnes

Digital rådgiver