Nicole Gumatay
Nicole Gumatay
7 juni 2018

Sølv til Plusstid på Orkla Growth Awards

Den årlige prisutdelingen i Oslo samler merkevareaktører fra Orkla Skandinavia, Baltikum og India til en hyllest av gode vekst- og innovasjonsinitiativ i konsernet. Og det var her, blant 700 deltakere og 250 andre nominerte, at familiekonseptet Plusstid fikk sølv i kategorien «One Orkla».

Kategorien hyller konsepter som samler og skaper vekst for flere typer selskaper i Orkla samtidig. Plusstids familievennlige innhold om alt fra matlaging, graviditet og rengjøring til helse, oppvekst og fritid – på nett, nyhetsbrev og sosiale medier – oppfylte nettopp disse kriteriene.

­–­ Det å få sølv gir oss en stor annerkjennelse på at vi gjør ting riktig, sier Anne-Cathrine Vislie, leder for Plusstid og Orkla Content Hub.

Cloud Media har jobbet med Plusstid-konseptet siden 2011. Tidligere representerte Plusstid kun Lilleborg, mens det nå er Orklas Content Hub som ivaretar mange av Orklas merkevarer.

Fornøyde representanter fra Orkla og Cloud Media på Orkla Growth Awards, med leder for Plusstid og Orkla Content Hub, Anne-Cathrine Vislie, i midten. Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

En stor utvikling

I 2017 gjennomgikk Plusstid et omfattende skifte.

Det ble designet en ny nettside for konseptet, og Cloud Media optimaliserte det mest relevante innholdet som fikk bli med videre i ny nettsideløsning. Tynt innhold som ikke genererte trafikk ble forkastet. Cloud Media gjennomførte også en omfattende søkeordsanalyse for å sikre at Plusstids fremtidige innhold er noe som brukerne ønsker å konsumere, og som de lett kan finne frem til i Google. Tiden hvor man skrev om hva man trodde målgruppen lurte på rundt barnefamiliens hverdag, er forbi.

Internt i Orkla har Plusstid vokst fra å være et prosjekt tilknyttet Lilleborg, til et konsept som favner mange av Orklas merkevarer. Nå er blant annet Toro, Idun, Möllers, Sætre og Pierre Robert også med på Plusstid-laget.

Etter at helomvendingen ble gjort, har Plusstids trafikktall skutt i været.

–  Vi opplever veldig gode tall totalt sett, forteller Vislie, som sporer mye av suksessen til at innholdet er basert på analyse av søk rundt familiebaserte temaer.

Organisk søk er Plusstids største og viktigste trafikk-kilde. Det er et sunnhetstegn som betyr at plattformen svarer godt på forbrukerens behov og at den er bærekraftig ved at den betaler seg selv over tid. Og samtidig som at Plusstid sikrer relevant innhold av høy kvalitet til Orklas største målgruppe, familien, fungerer også plattformen som en viktig datahub for Orkla: Den sikrer nemlig tilgang til innsiktsfull data som kan brukes til enda mer målrettet kommunikasjon til relevante kunder fremover.

Fremtidens innhold

Plusstid har altså ingen planer om å hvile på laurbærene.

– Vi må bare bli enda bedre og pleie forholdet til målgruppen vår. Dette gjør vi ved å ta forbrukerne på alvor, ved hjelp av innhold som de faktisk ønsker å konsumere. Det skal først og fremst være fokus på forbrukerne i innholdet som Cloud Media produserer, og vi ønsker å svare godt på forbrukernes søk, slår Vislie fast, og legger til:

– Og relevante Orkla-merkevarer og produkter kan innlemmes som gode og verdiøkende tips.

Plusstids redaktør, Marte Glanville i Cloud Media, sier seg enig:

–  Vi jobber målrettet med å gi leserne det beste innholdet basert på søk. Vi er opptatt av intensjonen som ligger bak – og å gi det beste svaret på det som det søkes etter. Vår jobb er å gi leserne det beste innholdet, og å balansere det med Orklas behov.

Fra lesernes ståsted skal det altså ikke spille noen rolle at det er innholdsmarkedsføring de leser, fordi det er godt innhold som engasjerer, inspirerer og er troverdig.

Nå gleder vi oss til fortsettelsen av samarbeidet med Vislie og hennes team!